درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث ترجمه شوند/ تالیف 71 کتاب درسی
کد خبر: 3843066
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث:

درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث ترجمه شوند/ تالیف 71 کتاب درسی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به کتب جدید علوم قرآن و حدیث که با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث نوشته شده است گفت: این دروس باید به انگلیسی و عربی ترجمه شوند.

تبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی خمینی، رئیس دانشگاه قرآن و حدیث امروز 27 شهریور در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد گفت: 18 رشته قرآن و حدیث با واحدهای نزدیک به  یکدیگر ولی متفاوت در کشور داشتیم که وزارت علوم در طرح جدید، در 5 مورد آن را محدود کرد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی موسسه دارالحدیث قم افزود: این رشته‌ها برای باقی ماندن و ترویج و گسترش آن نیازمند کتاب درسی و استاد بوده است که البته در زمینه استاد کمبودی نداشتیم ولی کتاب مناسب نداشتیم از این رو بخش قرآن به حوزه و دانشگاه و بخش حدیثی نیز به دانشگاه قرآن و حدیث واگذار شد.

مسعودی خمینی افزود: در زمینه علوم قرآن و حدیث، محتوایی به صورت بسته‌های منطقی و متوالی نداشتیم لذا نیازمند تدوین سرفصل و عناوین جدید بودیم که عناوین و سرفصل‌ها ر وزارت علوم مرتب و 22 عنوان حدیثی و 20 عنوان قرآنی ترتیب داده شد.

وی با بیان اینکه ما 71 عنوان کتاب درسی را در 15 سال اخیر تولید کرده‌ایم اظهار کرد: ما باید تمامی دروس را در بسته‌های دو واحدی یعنی حدود 180  صفحه جا می‌دادیم و این یکی از بزرگترین مشکلات ما در فرایند تدوین بود.

این استاد حوزه علمیه و متخصص حدیث با بیان اینکه باید کتاب راهنمای تدریس برای این متون تالیف شود تصریح کرد: همچنین باید کارگاه‌های هم‌افزایی برای استادان برگزار شود و چاپ دیجیتالی و رنگی هم داشته باشیم.

مسعودی خمینی با تاکید بر ترجمه این آثار به عربی و انگلیسی که مشتری خود را دارد و می‌تواند به توسعه معارف شیعی در سطح منطقه کمک کند تصریح  کرد: تزریق قرآن و حدیث به علوم قرآنی هنوز به خوبی انجام نشده است.

وی افزود: ما از مدیران و استادان می‌خواهیم تا کار ما را در تولید این آثار نقد کنند؛ به خصوص روانی متن، اینکه آیا ترتیب دروس درست است، ترتیب اجزای متن صحیح است همچنین درجه دشواری پرسش‌ها و پژوهش‌ها تعیین شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به ویژگی یک کتاب مطلوب تصریح کرد: کتاب  درسی باید ضمن ایجاد اشتیاق به تعمیق دانش دانشجو هم کمک کند که این کار از طریق پرسش‌های پایان درس صورت می گیرد.

مسعودی خمینی با بیان اینکه گنجاندن بخش پرسش و پاسخ کارکرد تعمیق دانش دانشجویان را دارد اظهار کرد: ما دست استادان حوزه و دانشگاه را برای نقد این اثار می فشاریم و معتقد نیستیم که این نسخه‌ها بهترین نسخه است و نباید ویرایش و اصلاح شوند.

مواجهه با علم رجال به مثابه علم غریبه

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان ستایش در این مراسم گفت: در گذشته با علم رجال به عنوان سر مگو و علم غریبه رفتار می‌شده است ولی وقتی وارد آموزش و پژوهش شد مشخص شد که حتی در دانشگاه هم قابل آموزش و بحث و تدریس است.

وی افزود: در این آثار جدید به منابع رجالی شیعه، منابع رجالی اهل سنت پرداخته شده است زیرا منابع اهل سنت جدا از بعد فرقه‌ای، اطلاعات تاریخی دارند و نه صرفا مذهبی و لازم است مورد مطالعه قرار بگیرند.

این استاد حوزه با بیان اینکه قبلا در دانشکده علوم حدیث این دروس وجود داشت ولی امروز آنچه رخ داده یک کتاب با عنوان آشنایی با دانش رجال شیعه هم تالیف شده افزود: همچنین چند درس مربوط به کلیت دانش رجال و مابقی نیز مربوط به منابع تولید شده و توثیق و تفسیق نیز منتشر خواهد شد همچنین رجال کاربردی و یا سندشناسی نیز توس آقای غلامعلی تالیف شده است.

وی با بیان اینکه طرح جدید کارشناس رجال تربیت نخواهد کرد ولی برای آشنایی دانشجویان بسیار مفید است اظهار کرد: قطعا این کتب نباید مانند کتب درسی دبیرستان باشد که فقط استادان تدریس کنند بلکه استادان باید نقد کنند تا نسخه‌های جدید و به روزتری نوشته شود تا دانش پیش برود و استادان نیز سطح علمی بالاتری بیابند.

رحمان ستایش بیان کرد: هندسه علوم قرآن و حدیث کتابی بود که توسط بنده بنیانگذاری شد و الان در دروس، عنوان گرفته است ولی در خود دانشگاه ما از سوی یکی از استادان گفته شد که هندسه را باید مهندسین طراحی کنند بنابراین این کتب جدید در اولین مرحله قدم خوبی برای تبیین بسیاری از مباحث و نهادینه‌سازی آن است.

در این مراسم از چندین جلد از آثار تولید شده با عنوان درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث مربوط به مقطع کارشناسی دانشگاه‌ با حضور مسئولانی از وزارت علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث رونمایی شد.

تمجید و تجلیل از شخصیت آیت‌الله محمدهادی معرفت از دیگر بخش‌های این مراسم بود و برخی افراد مانند رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه در مورد این تولیدات سخنانی بیان کردند.

انتهای پیام 

captcha