محتوای رشته علوم قرآن و حدیث به تقویت باورهای ضددینی دانشجویان نینجامد
کد خبر: 3843180
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
حجت‌الاسلام خسروپناه:

محتوای رشته علوم قرآن و حدیث به تقویت باورهای ضددینی دانشجویان نینجامد

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم تألیف درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث برای مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد گفت: نباید روند تدریس در دانشگاه‌ها در رشته علوم قرآن و حدیث به گونه‌ای باشد که نه تنها عقاید دانشجویان تقویت نمی‌شود، بلکه با دیدگاه‌های باطلی مانند انکار وحی بدون آنکه پاسخ مناسبی داشته باشند، آشنا شوند.

محتوای رشته علوم قرآن و حدیث  به تقویت باورهای ضد دینی دانشجویان نینجامد/ تالیف درسنامه‌های ارشد و دکتریبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز 27 شهریورماه در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این بخش با هدف تعالی علوم انسانی و هنر ایجاد شده است؛ تعالی هم به معنای گفتن کلیات ابوالبقاء نیست و معنای آن، روزآمدی، بهینه‌سازی و درونی‌سازی است و برای آن شاخصه‌هایی داریم.
وی افزود: وقتی سخن از تعالی علوم انسانی است، تعالی علوم اسلامی باید اولویت بیشتری داشته باشد و قرآن و حدیث مبنای علوم انسانی قرار بگیرد و طوری نشود که علوم اسلامی ما به جای آنکه به تقویت بنیان‌های فکری و عقیدتی جوانان بپردازد بر ضد خود تبدیل شود.
خسروپناه افزود: دانشجویان به خصوص در علوم قرآن و حدیث با انگیزه معرفت‌افزایی و اعتقادی وارد این رشته می‌شوند، زیرا بحث درآمدزایی در آن مطرح نیست، اما بعد از چهار سال اندیشه‌هایی می‌آموزد که اساساً وحیی بر پیامبر نازل نشده است.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دیدگاه‌های مختلف قطعاً باید گفته شود، ولی همان طور که تفسیر نادرستی از قرآن ارایه می‌شود، پاسخ‌های آن هم باید گفته شود تا دانشجو با یکسری شبهات از کلاس بیرون نرود.
خسروپناه اظهار کرد: در این راستا کتب به روز، متقن، دقیق و عالمانه و روشمند باید تولید و به رشته‌های علوم انسانی و اسلامی توجه بیشتری شود.
خسروپناه با بیان اینکه بحث تدوین درسنامه‌ها از سال 91 تدبیر شده است، بیان کرد: در بحث تعالی علوم انسانی بنا نداریم از صفر شروع کنیم، بلکه مراد استفاده از ظرفیت فوق‌العاده کشور با وجود استادان فراوان و پژوهشگاه‌ها و تحقیقات فراوان در این عرصه است.
وی افزود: پژوهشگاه قرآن و حدیث و حوزه و دانشگاه در این سال‌ها آثار ارزشمندی تولید کرده و یا انتشارات سمت نیز آثار قابل استفاده‌ای تولید کرده، ولی مع‌الاسف این تولیدات در ساختار برنامه‌های درسی دانشگاه و حوزه قرار نمی‌گیرد. از این رو ممکن است استادی جزوه‌ای ضعیف را تدریس کند، در حالی که آثار ارزشمند خوبی وجود دارد و باید از آن‌ها استفاده شود. 
خسروپناه با بیان اینکه کاری که در مقطع کارشناسی با تألیف درسنامه‌ها انجام شده، استفاده از مجموعه ظرفیت‌هاست، تصریح کرد: سه کار مهم در معاونت‌های آموزش، علوم انسانی و هنر دنبال می‌شود که اول ابلاغ  برنامه آموزشی مصوب علوم قرآن و حدیث به دانشگاه‌ها اعم از سرفصل ها و کتب جدید است که تدریس آن هم از همین امسال آغاز خواهد شد.
تألیف درسنامه‌های ارشد و دکتری
خسروپناه با بیان اینکه توانمندسازی مدرسین این کتب از دیگر کارهایی است که باید انجام شود، بیان کرد: استادان و مدرسین این کتب در سراسر کشور باید به صورت الکترونیکی معرفی شوند و یک دوره تدریس این آثار برای آنان انجام شود تا توانمنسازی مد نظر محقق شود و محتواهای تولید شده به نتیجه لازم برسد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظارت بر اجرای این برنامه آموزشی از دیگر اموری است که باید انجام شود، تصریح کرد: گروه‌هایی برای نظارت بر روند اجرای این برنامه آموزشی تشکیل خواهد شد تا فرایند اجرا به صورت دقیق انجام شود. از این رو این گروه‌ها به سراسر کشور برای بررسی خواهند رفت.
خسروپناه با بیان اینکه ما نباید به این مقطع کارشناسی بسنده کنیم و باید به مقطع ارشد و دکتری هم بیاندیشیم و برنامه آموزشی روزآمد و حکمی‌سازی شده نوشته شود، اظهار کرد: استادانی که در دانشگاه‌های آزاد مشغول هستند، برای تدوین کتب ارشد و دکتری معرفی شوند تا بتوانیم از ظرفیت آنان هم در تدوین کتب علوم قرآنی بهره ببریم.
وی تأکید کرد: ما بدون پیوند با علوم قرآن و حدیث نمی‌توانیم روند حکمی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی را دنبال کنیم؛ الان متأسفانه وقتی کسی می‌خواهد مقاله یا پایان نامه در مسئله روان‌شناسی و جامعه‌شناسی بنویسد، اساساً سراغ استاد معارف و علوم قرآن و حدیث در دانشگاه آزاد نمی‌رود، لذا باید روی اینکه چگونه می‌توانیم تعالی علوم انسانی را با کمک متخصصان علوم قرآن و معارف و ... دنبال کنیم، بحث و بررسی صورت بگیرد.
خسروپناه تصریح کرد: اگر قرار باشد علوم اسلامی راه خود و علوم انسانی و اجتماعی هم راه خود را در دانشگاه برود و هیچ تعاملی نداشته باشند، به جایی نمی‌رسیم؛ مثلاً ادبیات فارسی مملو از حکمت و عرفان و معارف است و نباید صرفاً با عنوان یک متن ادبی تدریس شود و نگاه حکمی و اجتماعی به آن نداشته باشیم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما نباید تنها به زیبایی‌های ادبی بزرگان نگاه کنیم، بلکه آثار آنان آن قدر دارای معارف سیاسی و اجتماعی و حکمی است که می‌تواند برای ما بهره زیادی داشته باشد.
وی همچنین بر لزوم حکمی‌سازی و پرهیز از تولیدات صرف نظری در عرصه علوم انسانی و اسلامی تأکید کرد.
انتهای پیام
captcha