هیچ توجیهی برای مذاکره در سایه فشار حداکثری وجود ندارد/ شوک حیثیتی به عربستان و آمریکا از حمله پهپادی یمن
کد خبر: 3843201
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
محمدحسن آصفری:

هیچ توجیهی برای مذاکره در سایه فشار حداکثری وجود ندارد/ شوک حیثیتی به عربستان و آمریکا از حمله پهپادی یمن

گروه سیاسی ــ یک کارشناس مسائل سیاسی با تشریح خیانت‌های تاریخی آمریکا علیه ملت ایران و بی‌صداقتی‌های آنها در مذاکرات مختلف از جمله برجام گفت: آمریکا هر تحریم و فشاری را که می‌توانسته علیه ملت ایران به کار برده و در داخل کشور نیز توجیه منطقی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و اجماع حداکثری بر این است که هزینه مذاکره در سایه فشار حداکثری بسیار سنگین خواهد بود.

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر همصدایی مسئولان در عدم مذاکره با آمریکا و تسلیم نشدن نظام در مقابل فشار حداکثری دشمن گفت: تاریخ چهل ساله انقلاب سرشار از خصومت و خیانت آمریکا به ملت ایران مانند بلوکه کردن اموال ایران، تحریم‌های ظالمانه، حمایت از گروهک تروریستی منافقین و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی است که مذاکره با چنین رژیمی را همواره با بدبینی روبرو ساخته است.

قدرت‌نمایی داخلی؛ هدف ترامپ از کشاندن ایران پای میز مذاکره

وی ادامه داد: با وجود این ایران در برخی مسائل با آمریکا مذاکره کرده و مذاکره فقط محدود به موضوع برجام نبوده و در مسائل عراق، افغانستان و سوریه این مذاکرات انجام شده است اما در همه این موارد در نهایت آمریکایی‌ها تعهدات خود را زیر پا گذاشتند که آخرین نمونه آن هم خروج از برجام و عدم پایبندی به تعهداتشان بود. آمریکا در موضوع برجام نه تنها تحریم‌های قبلی را لغو نکرد، بلکه تحریم‌های جدیدی علیه ملت ایران اعمال کرد و فراتر از آن با فشار به اروپایی‌ها، مانع از رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران می‌شود و این نشانه دشمنی دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی ایران است.

آصفری اظهار کرد: حال با این کارنامه و سوابق سیاه آمریکا نسبت به ملت ایران و عدم صداقت در مذاکره‌های پیشین، آنها با چه توجیهی توقع دارند که مردم و مسئولان ایران مجدد به آنها اعتماد کنند و پای میز مذاکره بنشینند. امروز هم رئیس‌جمهور آمریکا که گاه و بی‌گاه از تمایل خود برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران صحبت می‌کند به خاطر آن است که تحقق این مسئله را کمک بزرگی به خود برای رأی آوردن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌داند. لذا تسلیم شدن جمهوری اسلامی ایران در مقابل این رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا به فشارهای بیشتر بر ملت ایران در آینده منجر می‌شود.

هزینه سنگین مذاکره تحت فشار حداکثری

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: تجربه ثابت کرده هرگاه جمهوری اسلامی محکم بر مواضع خود ایستاده این آمریکا بوده که مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش خواسته‌های ایران شده است. از سوی دیگر آمریکا هر تحریم و فشاری را که می‌توانسته علیه ملت ایران به کار برده و در داخل کشور نیز توجیه منطقی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد. بنابراین باید برخی مسئولان و جریان‌های سیاسی که همچنان به آمریکا نگاه خوشبینانه دارند از این نوع نگاه دست بردارند و باور کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست.

آصفری بیان کرد: تنها راه آمریکا برای مذاکره با ایران عقب‌نشینی آنها از تحریم‌ها و فشارها و عمل به تعهدات خود در برجام و پذیرش خواسته‌‌های مشروع و منطقی ایران است و در غیر این صورت مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. قطعاً هزینه مذاکره در سایه فشار حداکثری بسیار سنگین خواهد بود و این مسئله راه را برای زیاد‌ه‌خواهی‌های بیشتر دشمن و عقب‌نشینی بیشتر ما باز می‌کند. در واقع آمریکایی‌ها می‌‌خواهند آن قدر به جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورند که به کشوری همچون عربستان تبدیل شود که فقط در مذاکره به همه خواسته‌های آمریکایی‌ها تن بدهد. البته قطعاً جمهوری اسلامی ایران، که به تعبیر رهبر مظعم انقلاب «جمهوری عزت» است، به چنین وضعیتی دچار نخواهد شد.   

دوشیدن بیشتر گاوهای شیرده؛ هدف آمریکا از اتهام‌زنی به ایران

آصفری درباره فضاسازی آمریکا برای معرفی ایران به عنوان عامل اصلی حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان گفت: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، چرا که می‌داند توانایی یک جنگ نظامی گسترده با ایران را ندارد. آمریکا اگر عملیاتی علیه ایران انجام دهد همه پایگاه‌های نظامی آنها در منطقه در تیررس نیروهای مسلح ماست. لذا آمریکایی‌ها به هیچ‌وجه جرئت حمله نظامی به ایران را نخواهند داشت. اما در راستای سیاست ایران‌هراسی در منطقه تلاش می‌کنند از گاو عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر منطقه بیشتر بدوشند و از جیب آنها اهداف اقتصادی و تسلیحاتی خود را تأمین کنند.

وی یادآور شد: همچنین یکی دیگر از دلایل متهم کردن ایران به حمله به این تأسیسات نفتی آن است که حمله پهپادی انصارالله حیثیت و اعتبار آنها را زیر سؤال برده است. اینکه یک گروه کوچک بتواند چنین حمله‌ای را به حکومتی، که میلیاردها دلار هزینه تسلیحاتی کرده، انجام دهد بیش از پیش نشانه ضعف و ناکارآمدی آن حکومت است و به همین دلیل برای اینکه از این فشار بیرون بیایند چاره‌ای ندارند که ایران را عامل حمله معرفی کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در حالی که جمهوری اسلامی سلاحی به انصارالله ارسال نمی‌کند اما این قدرت نرم و عقیدتی انقلاب اسلامی است که در کشورهای منطقه نفوذ کرده و جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی را شکل داده و فعال کرده است و این قدرت نرم با وجود امکانات و هزینه‌ اندک نظامی در مقابل متحدان آمریکا در منطقه، که هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی میلیارد دلاری انجام می‌دهند، می‌ایستد و اهداف آمریکا را ناکام می‌گذارد که فهم و هضم آن برای آمریکایی‌ها و متحدانش بسیار سخت است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha