چند غافلگیری قبل از آغاز مسابقات قرآن در اصفهان/ عوامل حذف چهره‌ها
کد خبر: 3843709
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن/

چند غافلگیری قبل از آغاز مسابقات قرآن در اصفهان/ عوامل حذف چهره‌ها

گروه مسابقات ــ نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته حفظ کل در حالی طی روزهای گذشته اعلام شد که با نگاهی به اسامی راه‌یافتگان به فینال مسابقات، جای خالی برخی چهره‌ها بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کرد.

به گزارش ایکنا؛ اسامی فینالیست‌های رشته حفظ کل قرآن کریم برای حضور در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن (6 تا 19 مهرماه 98 به میزبانی اصفهان) در حالی طی روزهای گذشته اعلام شد که در این فهرست شاهد چند غافلگیری هستیم.

حذف چهره‌های مطرح و راه‌یابی افرادی که سابقه حضور کمتری در فینال مسابقات دارند از جمله غافلگیری‌های این دوره بوده است. حذف چهره‌هایی همچون «محمدجواد دلفانی»، «محمود نوروزی»، «محمدرضا احمدی» و ... که دیدن اسامی آنها در بین فینالیست‌های مسابقات سراسری قرآن در سال‌های اخیر معمول شده بود، حالا و در چهل‌ودومین دوره جایی در بین 17 حافظ راه‌یافته به فینال نداشتند.

برای اینکه متوجه شویم چه موقعیتی باعث شده تا چنین چهره‌هایی موفق به حضور در فینال یک رقابت، که تجربه‌ سال‌ها حضور در آن را دارند، نشوند، با دو نفر از آنها گفت‌وگویی شده که در ادامه آمده است.

فینالیست‌های رشته حفظ کل قرآن و چند غافلگیری / عوامل حذف چهره‌ها
محمود نوروزی، قاری و حافظ بین‌المللی قرآن، طلبه پایه هشتم حوزه امام خمینی(ره) تهران است. نوروزی ابتدا کار خود را با قرائت آغاز کرده و در این عرصه تا کسب رتبه سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس در سال 1393 نیز پیش رفته است. او اما بعد از ورود به مقطع دبیرستان حضور در عرصه معارف الهی را با حفظ آیات وحی ادامه داده است. کسب رتبه اول رشته حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اندونزی، رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام، رتبه چهارم مسابقات بین‌المللی سودان، رتبه پنجم مسابقات بین‌المللی اردن و ... تنها بخشی از موفقیت‌های این حافظ کل قرآن کریم است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد دلایل حذف شدن از مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن(مردادماه 98)، به آمادگی بسیار بالای خود در این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طی ماه‌های آینده باید در یک رویداد بین‌المللی حضور داشته باشم، لذا برای حضور موفق در آن رویداد، تمرین‌های بسیار سخت و فشرده‌ای را از ماه‌ها قبل آغاز کرده‌ام، به طوری که روزانه بالای یک ساعت تلاوت بدون توقف دارم تا آمادگی خودم را برای آن رقابت حفظ کنم. بنابراین با آمادگی بسیار بالا و با چنین تمریناتی در مسابقات کشوری حضور یافتم.

فضای مسابقات پراسترس‌تر شده

نوروزی با اشاره به اینکه ضعف خود در همه مسائل را قبول داشته و در وهله اول ایرادات را به خودم وارد می‌دانم، افزود:‌ آنچه محرز است این است که فضای مسابقات قرآن به گونه‌ای طراحی شده است که اضطراب بسیار زیادی به متسابق وارد می‌شود. من از سال 90 تجربه حضور در مسابقات را دارم و به طور حتم، بسیاری از شرکت‌کنندگان در مسابقات نیز چنین شرایطی دارند. اما حضور در مسابقات مختلف باعث شده تا توقع از ما بیشتر شود و همین بر اضطراب بیشتر بیفزاید.

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی با تأکید بر اینکه مسابقات باید به گونه‌ای طراحی شود که حداقل اضطراب متسابق را بیشتر نکند، گفت: در بین یکی از سؤالات، وقتی سرم را بلند کردم با 17 نفر از اساتید مواجه شدم، صحنه‌ای که مطمئناً برای بسیاری ایجاد اضطراب خواهد کرد. شرایط برگزاری مسابقات و نحوه چینش داوران و طراحی فضا به گونه‌ای است که حتی خود داوران نیز دچار اضطراب می‌شوند.

دکوری مناسب شب شعر

نوروزی با بیان اینکه فضا و دکور مسابقات بیش از آنکه مناسب برگزاری مسابقات قرآن باشد، مناسب برگزاری «شب شعر» و مسائلی از این دست است، افزود: هدف از طراحی مسابقات به این شکل، ایجاد جذابیت بیشتر برای مخاطبان بوده است، در صورتی که فضا با کمترین نورپردازی همراه بوده و فضایی مرده و بدون رنگ چگونه می‌تواند مخاطب را جذب کند.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه شاید بسیاری بحث یکسان بودن شرایط برای همه را مطرح کنند، گفت: به اعتقاد من این امکان وجود دارد که شرایط به گونه‌ای طراحی شود تا متسابق با کمترین دغدغه و اضطراب وارد رقابت شود.

وی ضبط مصاحبه تصویری در حاشیه مسابقات را از دیگر مواردی که ذهن متسابق را درگیر می‌کند، برشمرد و گفت: این مصاحبه‌ها انرژی زیادی از متسابق می‌گیرد. در مسابقات بین‌المللی زیادی حضور داشته‌ام در هیچ کدام از این مسابقات به اندازه مسابقات سراسری به متسابق اضطراب وارد نمی‌شود.

نوروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قطعاً مصلحتی در حذف از مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن وجود داشته است، بیان کرد: اینکه به مدت چند ماه روزانه چندین صفحه از قرآن را بدون توقف و بدون هیچ اشتباهی تلاوت کنی اما در یک رقابت و در سه سؤال یک صفحه با مشکل مواجه شوی، قطعاً خیری در آن بوده است.

وی در پایان به شرایط روحی خود بعد از حذف از مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن اشاره کرد و افزود: بعد از حذف از مسابقات به مدت یک هفته نتوانستم تمریناتی که از قبل شروع کرده بودم، ادامه دهم.

فینالیست‌های رشته حفظ کل قرآن و چند غافلگیری / عوامل حذف چهره‌ها
محمدجواد دلفانی، حافظ کل قرآن، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است، در حالی که انتظار می‌رفت نام او نیز در بین فینالیست‌ها باشد، اما حضور در رده‌های پایین جدول رده‌بندی حافظان باعث شد تا حذف او به منزله یکی از غافلگیری‌های مسابقات تلقی شود. دلفانی دانشجوی رشته مهندسی عمران و متولد سال 1373 است. یکی از ویژگی‌های این حافظ قرآن که باعث شده تا متمایزتر از سایر حفاظ باشد، تسلط او بر روایت‌های چهارده‌گانه قرآن کریم است.

دلفانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد حضور در مسابقات سراسری قرآن و حذف از مرحله مقدماتی این مسابقات با تأکید بر اینکه در بالاترین سطح آمادگی برای حضور در مسابقات بوده است، گفت: جالب است که اضطراب زیادی هم نداشتم، اما برخی اشتباهات باعث شد تا در ادامه کار با مشکل مواجه شوم.

دلفانی با بیان اینکه سطح مسابقات بسیار بالا بود، افزود: به اعتقاد من شرایط برگزاری، شرایط اعزام و اسکان و جوی که در استودیو وجود داشت در ضعیف‌ترین حالت ممکن بود.

وی به پیشنهادی که پیش از این توسط او و تعداد دیگری از شرکت‌کنندگان به برگزارکنندگان مسابقات قرآن ارائه شده بود، اشاره و اظهار کرد: قبلاً پیشنهاد داده شد تا برای انتخاب داوران از متسابقان نظرسنجی به عمل بیاید. به عنوان مثال در هر آیتم 10 نفر از اساتید را معرفی کنند تا به انتخاب شرکت‌کنندگان داوران انتخاب شود. حداقل فایده این شیوه انتخاب داوران این خواهد بود که متسابقان با نحوه نمره‌دهی داوران آشنا خواهند بود.

17 داور در برابر قاری و حافظ

این حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه حضور تعداد زیادی داور روبه‌روی شرکت‌کننده به تنهایی اضطراب بسیار زیادی وارد می‌کند، گفت: نکته جالب این است که داوران اغلب به دنبال ایراد گرفتن از شرکت‌کننده هستند، یعنی بعد از اجرای هر شرکت‌کننده من کمتر دیده‌ام از یک اجرا تعریف کنند، اینکه از تمامی اجراها ایراد گرفته شود به نظرم مقداری غیرعادی است و برای متسابقان انرژی منفی ایجاد می‌کند.

دلفانی در ادامه با بیان اینکه آرزو می‌کند شیوه فعلی برگزاری مسابقات، جمع شود، گفت: اگر می‌خواهیم یک مسئله یا فرایند را به رشد و ارتقا سطح برسانیم، نیازمند بحث کردن و اجتماع نظر و همفکری بقیه است. بسیاری از بزرگان و حتی بسیاری از متسابقان که شاید سی‌ سال در عرصه تلاوت یا حفظ قرآن فعالیت داشته‌اند، اعتقاد دارند، که فضای فعلی برگزاری مسابقات، فضای مخصوص مسابقات قرآن نیست به‌خصوص امسال که فضا را حتی می‌توانم بگویم ترسناک هم کرده بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مسابقات کشوری سازمان اوقاف بالاترین رقابت قرآنی در کشور است، بیان کرد: این در حالی است که به نظر می‌رسد هیچ چیزی از مسابقات سر جای خودش نیست، مسابقاتی که بالاترین درجه را در کشور دارد، نباید کوچکترین ایرادی به آن وارد باشد، در صورتی که در روز مسابقه گروهی از شرکت‌کنندگان که من نیز در آن گروه بودم، یک شرکت‌کننده غیبت داشت و نفرات بعد از آن شرکت‌کننده یک ساعت زودتر اجرای خود را انجام دادند. در حالی که خود را براساس برنامه از پیش اعلام شده، آماده کرده بودند. اگر اعتقاد داریم این مسابقات بالاترین سطح را دارد، باید به جزئیاتی در این حد نیز توجه شود.

گزارش تصویری مرحله مقدماتی بخش پایانی مسابقات سراسری قرآن را اینجا ببینید.

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
captcha