دوران دفاع مقدس برگرفته از قیام عاشورا بود/ حضور میلیونی در اربعین؛ نشانه اهمیت فرهنگ جهاد
کد خبر: 3845065
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

دوران دفاع مقدس برگرفته از قیام عاشورا بود/ حضور میلیونی در اربعین؛ نشانه اهمیت فرهنگ جهاد

گروه اجتماعی ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین نشانه اهتمام آنان به فرهنگ جهاد و شهادت گفت: عقلا دفاع مقدس را قبول دارند و از نظر شرعی و اسلامی واجب است که انسان از خودش دفاع کند و در دفاع مقدس، این درس را از عاشورای امام حسین(ع) آموختیم.

دوران دفاع مقدس برگرفته از قیام عاشورا بود/ بازگو کردن وقایع این دوران برای نسل جوانآیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به اینکه دفاع مقدس به معنای ایستادن در مقابل تهاجم دشمن است، اظهار کرد: ما شروع‌کننده جنگ دوران دفاع مقدس نبودیم و هیچ کشوری تهاجم نمی‌کنیم، اما هنگامی‌که آنان جنگ را آغاز کردند ما باید از خودمان و مملکتمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: عقلای عالم دفاع مقدس را قبول دارد و از نظر شرعی و اسلامی واجب است که انسان از خودش دفاع کند و در مقابل تهاجم دشمنان بایستد و ما این درس را از عاشورای امام حسین(ع) آموختیم؛ قیام عاشورا همان دفاع مقدس بود که امام حسین(ع) و اصحابش هنگام تهاجم دشمن از اسلام دفاع کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: روحیه جهاد و دفاع در اسلام وظیفه شرعی است و این باید برای همه مسلمانان تبدیل به یک فرهنگ شود چرا که دشمن به‌شدت برای گرفتن این روحیه از مسلمانان تلاش می‌کند و در این راستا تمام همت خود را در راستای آمیخته کردن خرافات با عاشورا و دفاع و قیام اباعبدالله(ع) به کار گرفته‌ تا جنبه مذهبی و مقدس عزاداری را کمرنگ کند و به‌تبع آن فرهنگ جهاد و شهادت را از ملت بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه ملت مسلمان ایران در هیچ صحنه تاریخی در مقابل دشمنان کوتاه نیامده‌‌اند، بیان کرد: دشمن مردم را به فساد و انحرافاتی که از روحیه فرهنگ و دفاع بازبمانند، دعوت می‌کند اما تاکنون موفق نشده و از این پس نیز نخواهد توانست؛ به عنوان مثال برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) جوانان زیادی رفتند و شهید شدند.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، ابراز کرد: مردم ایران با جود شرایط سخت اقتصادی باز هم در مقابل ارزش‌هایشان کوتاه نیامده‌اند و جمعیت زیادی هرساله برای اربعین ثبت‌نام کرده و شرکت می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حرکت و فرهنگ جهاد و شهادت در میان مردم ما موجود است و همه مردم برای شهادت و دفاع از حکومت اسلامی تحت نظر مقام معظم رهبری قدم برمی‌دارند.

برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت هزینه کنیم

وی با تأکید بر اینکه علما، اساتید و روحانیون باید وقایع دوران دفاع مقدس را برای مردم و به‌خصوص جوانان بازگو کنند، تصریح کرد: فضای مجازی امروزه به‌شدت در زمینه خدشه‌دار کردن این دفاع مقدس فعال است و قشر جوانان ما باید از این توطئه دشمن آگاه شوند که این آگاهی بخشی و روشنگری به عهده علما و اساتید است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه جبهه باطل و دشمنان شاید توانستند عده‌ای را جذب مسائل خرافی و باطل خود کنند، بیان کرد: جبهه حق و جوانان انقلابی نیز با تمام توان خود در این راه تلاش می‌کنند و باید با قلم، زبان و هرچه که تأثیر بیشتری دارد با جوانان و فرزندان این سرزمین صحبت کرده و برای ترویج فرهنگ مقدس جهاد و شهادت وقت و هزینه کنیم.

آیت‌الله فقیهی با اشاره به جذب حداکثری جوانان، تأکید کرد: ما باید تک‌تک جوانان این سرزمین را فرزندان خودمان بدانیم و با زبان لین و خوب با آنان در مورد مسائل مختلف صحبت کرده و با آنان پدرانه رفتار کنیم و با اظهار علاقه مسیر روشن را به آنان نشان دهیم چرا که با طرد کردن افراد و جوانان به‌جایی نمی‌رسیم.

گفت‌وگو از مژگان فرهنگیان

captcha