میرسیدعلی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داد
کد خبر: 3845811
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷

میرسیدعلی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داد

گروه فرهنگی ـ نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو گفت: میرسیدعلی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داده و 15 هزار کیلومتر از سفرهای خود را در جاده‌های علم و فرهنگ داشته است.

میرسیدعلی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش دادبه گزارش ایکنا از همدان، حسن باستانی‌راد، نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو، امروز 7 مهرماه در ادامه نشست کارشناسی گفت‌وگو و تأثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم در همدان، با بیان اینکه میهمانان اجلاس در طول هفت روز اجلاس در کشور ایران و شهر همدان با فرهنگ غنی و مهمان‌نوازی مردم ایران آشنا شدند، اظهار کرد: وجود فرهنگ بالای میهمان‌نوازی در همدان به سبب تجربه تاریخی، فرهنگ و هنر در این شهر به واسطه تعاملات در جاده ابریشم است.
وی با بیان اینکه اگر امروزه تعامل و گفت‌وگوهای فرهنگی در جاده ابریشم وجود دارد، همدان یکی از بهترین نمونه‌های آن است، بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تأکید کرد و گفت: در قرون وسطی و باستان برخی از زبان‌ها در جاده ابریشم وجود داشت که در این بین همدان در ترویج زبان فارسی نقش داشته است.
وی در این زمینه از میرسیدعلی همدانی نام برد و با اشاره به اینکه زبان فارسی شکر است و ادامه صحبت‌هایم را به فارسی بیان خواهم کرد، ادامه داد: علاوه بر تجارت و مبادلات کالاها در مسیر جاده ابریشم سفرهای عرفانی بسیاری صورت می‌گرفته است که در این باره می‌توان به سفرهای عرفانی میرسیدعلی همدانی اشاره کرد که سفرهای عرفانی خود را از همدان آغاز کرده بود.
باستانی راد با اشاره به اینکه میرسیدعلی همدانی سه مرتبه به زیارت مکه رفته است، خاطرنشان کرد: این عارف به سوریه، مشهد، آسیای مرکزی، تاجیکستان، سند، هند و جزیره سریلانکا سفر کرده و یک بار نیز از کشمیر به حج رفته است. میرسیدعلی در قرن 14 نزدیک به 30 هزار کیلومتر را گذرانده و آرامگاه این عارف هم اکنون در کشور تاجیکستان است.
وی در ادامه صحبت‌های خود به شعر اقبال لاهوری مبنی بر ایجاد ایرانی صغیر در کشمیر توسط میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و یادآور شد: این عارف بزرگ چندین سفر داشته و در سفر آخر خود با گروه بزرگی از عارفان و هنرمندان ارتباط داشته است.
نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو تصریح کرد: میرسیدعلی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داده و 15 هزار کیلومتر از سفرهای خود را در جاده‌های علم و فرهنگ داشته است.
انتهای پیام

captcha