نیازمند ورود عالمانه نخبگان در حوزه اربعین‌پژوهی هستیم
کد خبر: 3846000
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
غلامرضا غفاری:

نیازمند ورود عالمانه نخبگان در حوزه اربعین‌پژوهی هستیم

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در افتتاحیه همایش بین‌المللی اربعین گفت: گفتمان اربعین‌پژوهی باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور‌های مسلمان به ویژه در ایران و کشور عراق مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

نیازمند ورود عالمانه نخبگان در حوزه اربعین‌پژوهی هستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی اربعین که امروز دوشنبه هشتم مهرماه، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: ما با اجتماع بزرگی در پیاده‌روی اربعین مواجه‌ایم که منحصر به برگزاری راهپیمایی و جمع شدن مجموعه‌ای از افراد نیست و به این مسئله خلاصه نمی‌شود. این رویداد بدون در نظر گرفتن شکل و ظاهر آن از محتوایی بهره‌مند است که جای توجه دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه رویداد اربعین از حیث علمی، وظیفه و مأموریتی برعهده جامعه دانشگاهی می‌گذارد که عالمان مسلمان هم به آن اذعان دارند، ادامه داد: این تأکید از این‌ روست که حرکت پیاده‌روی اربعین به‌ سان آیینه‌ای است که جامعه اسلامی می‌تواند تمام آموزه‌ها و ظرایفی را که بر مبنای آن‌ها ماهیت و هویت او تعریف می‌شود در این قاب ببیند؛ لذا ورود عالمانه به این موضوع و رویدادی که مختص به یک روز نیست و از مدت‌ها قبل از روز اربعین مورد توجه است، لازم به نظر می‌رسد.

وی افزود: امروزه نمایش حضور مردم در رویداد اربعین در دید جهانیان نشسته، به ویژه در عصر و زمانه‌ای که ضریب نفوذ رسانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین وقتی چنین وضعیتی وجود دارد، وظیفه بخش عالمان و دانشگاهیان این است که این رویداد را از شئون مختلف مورد بررسی قرار دهند.

غفاری گفت: در سال‌های گذشته و دوره‌های پیشین این همایش در این سطح و به شکل بین‌المللی برگزار نمی‌شد. امسال همه دانشگاه‌ها در کنار دانشگاه علامه برای برگزاری این همایش مشارکت خوبی داشتند، اما بیش از همه همکاری کمیته آموزش و بخش فرهنگی اربعین را شاهد بودیم. نگاه عالمانه به شئون رویداد از جنبه‌های مختلف و دیگری نگاه سیاستی و مدیریتی دو جنبه مهم پرداخت به موضوع پیاده‌روی اربعین بوده است.

وی گفت: گفتمان اربعین‌پژوهی باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور‌های مسلمان خاصه در ایران و کشور عراق مورد توجه قرار گیرد. دانش و اطلاعاتی که در این زمینه تاکنون در اختیار داشته‌ایم آن‌قدر زیاد نیست. همه مجموعه‌های علمی باید ورود لازم را در این باره داشته باشند و قطعاً می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد. امیدوار هستیم اهتمام و تلاش برای غنا و تولیدات بیشتر در حوزه اربعین‌پژوهی را در عصری که عصر دانایی است شاهد باشیم.
انتهای پیام
captcha