مجلس شفافیت آرا را از خود شروع کند
کد خبر: 3846019
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
مجتبی رحماندوست:

مجلس شفافیت آرا را از خود شروع کند

گروه سیاسی ــ نماینده سابق مجلس با اشاره به رد دوفوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان و تصویب یک‌فوریت شفافیت در نظام تقنینی کشور، گفت: کسی که خودش شفاف عمل نمی‌کند نمی‌تواند مدعی شفاف عمل کردن بقیه نهادها شود. لذا لازم است مجلس ابتدا شفافیت را از خودش شروع کند و گام اول را بردارد.

اخیراً پس از بحث‌های مطرح شده درباره شفافیت آرای نمایندگان و رد شدن دوفوریت این طرح از سوی نمایندگان، تعداد دیگری از نمایندگان طرح شفافیت نظام تقنینی کشور را آماده کردند که یک فوریت آن در جلسه روز گذشته، یکشنبه 7 مهر، مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

مجتبی رحماندوست، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره مطرح شدن این دو طرح در مجلس و شائبه سیاسی بودن این نوع اقدامات گفت: من اگر خودم نماینده مجلس بودم به شفافیت آرای نمایندگان مجلس رأی می‌دادم تا مردم بدانند نمایندگان درباره موضوعات مختلف چه نظر و رأیی دارند.

وی ادامه داد: لذا این مسئله به هیچ وجه تفتیش عقاید، محدودیت آزادی نماینده و امثال آن نیست. همچنین این مسئله به هیچ وجه جناحی و خطی نیست و نمایندگانی که با شفافیت آرای نمایندگان اعلام موافقت یا مخالفت کردند از جریان‌ها و خطوط متفاوت سیاسی بودند و نمی‌توان گفت یک جریان موافق شفافیت و جریان دیگر مخالف شفافیت است.

از دست دادن جایگاه مردمی؛ علت مخالفت برخی نمایندگان با شفاف شدن آرا

رحماندوست بیان کرد: اساسا شفافیت آرای نمایندگان یک مسئله عقلی و منطقی است که باید عملی شود و کسانی که با این امر مخالف هستند حتماً نگران‌اند با روشن شدن آرای خود جایگاه و پایگاه مردمی‌شان را از دست دهند.

وی درباره توسعه طرح شفافیت آرای نمایندگان به سایر نهادهای تقنینی کشور مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و امثال آن گفت: کسی که خودش شفاف عمل نمی‌کند نمی‌تواند مدعی شفاف عمل کردن بقیه نهادها شود. لازم است مجلس ابتدا شفافیت را از خودش شروع کند و گام اول را بردارد و به بقیه ثابت کند که آرای نمایندگان را شفاف کرده و بعد وارد شفاف شدن سایر نهادهای تقنینی شود.

تبعات منفی سیاسی‌کاری بر شفافیت 

این نماینده سابق مجلس درباره اثرات منفی سیاسی شدن مسئله شفافیت گفت: سیاسی شدن امور تنها منحصر به شفافیت نمی‌شود. از ابتدای انقلاب تا کنون هزاران حرف و مسئله حق اسیر خط‌‌‌ بازی‌های سیاسی شده و باعث شده بسیاری از حرف‌ها و نظرات حق به خاطر دعواهای جناحی زیر پا گذاشته و نادیده گرفته شود و یکی از این امور مهم و حق نیز شفافیت است.

رحماندوست درباره برخی نگرانی‌ها درباره اینکه شفافیت در همه مسائل موجب سیاه‌نمایی و سوء استفاده دشمن می‌شود، گفت: این به هیچ وجه استدلال درستی نیست و این گونه افراد تصور نادرستی از شفافیت دارند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha