امداد غیبی عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس بود/ صبر و تقوا؛ عوامل امداد غیبی
کد خبر: 3846100
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
آیت‌الله سیفی مازندرانی:

امداد غیبی عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس بود/ صبر و تقوا؛ عوامل امداد غیبی

گروه معارف ــ استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه امداد غیبی عامل اصلی پیروزی رزمندگان در دفاع مقدس بود تصریح کرد: آنچه براساس ایات قرآن، سبب امداد غیبی است تقوا و صبر است.

سیفی به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیفی مازندرانی، استاد برجسته حوزه علمیه و جانباز دفاع مقدس امروز در نشست«بررسی نقش روحانیت در دفاع مقدس» که به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه بنده از اواخر سال 60 و بعد از شهادت اخوی به جبهه غرب رفتم ادامه داد: در یکی از عملیات‌ها از ناحیه چشم چپ توفیق مصدومیت از سوی خداوند به ما عطا شد و به این توفیق نایل شدم.

وی افزود: اخوی بنده هم طلبه بود و کفایه می‌خواند؛ بار آخر که به جبهه رفتند از من هم دعوت کردند که با هم برویم؛ این دوره، دوره کر و فر بنی صدر بود که حزب‌الله مورد آزار وی بودند؛ ایشان به من گفت که اگر در جبهه باشم و شهید شوم جایگاهم در بهشت است ولی اگر طلبه بمانم معلوم نیست در آینده عالم عامل بشوم ولی بنده به او گفتم که من وظیفه و تکلیف را در طلبگی می‌دانم به امید اینکه زمانی بتوانم به جایگاه علمی برسم و موثر باشم و در برابر بنی صدرهای زمان بایستیم؛ به هر حال اخوی ما به جبهه رفت و خبر شهادت ایشان را بعد از مت کوتاهی آوردندو ایشان به هدفش که شهادت بود رسید.

امداد غیبی؛ عامل اصلی پیروزی

آیت‌الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه عامل اصلی پیروزی ما در دفاع مقدس امداد غیبی بود و کسی ذره‌ای ایمان و چشم بصیرت داشته باشد این مسئله را به وضوح می‌بیند اظهار کرد: قطعا عامل پیروزی، عٍده و عُده نبود زیرا دشمن ده‌ها برابر از ما قدرت بیشتری داشت؛ این امر، وجدانی و متواتر است و نیازی به استدلال و برهان هم ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این سؤال که چرا عده‌ای مشمول امداد غیبی خداوند می‌شوند در حالی که در دفاع مقدس خیلی از عراقی‌ها هم شیعه و مسلم بودند بنابراین چه ملاکی برای دریافت امداد وجود دارد؟ تصریح کرد: قرآن کریم عامل امداد غیبی را دو چیز یعنی صبر و تقوا معرفی کرده است؛ فرمود اگر این دو باشد خداوند در بحبوحه نبرد شما را مشمول امداد می‌کند.

امداد الهی به مجاهدان یمنی

سیفی مازندرانی با اشاره به آیه 125 و 126 آل عمران «بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿۱۲۵﴾ و «وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ»﴿۱۲۶﴾  ادامه داد: امداد غیبی آن است که قلب انسان استوارتر و ایمان او محکمتر شود، خداون فرمود که خداوند تعداد شما را در برابر دشمن، کثیر قرار می‌دهد و به وحشت می‌افتند و مغز آنان از تفکر می‌ایستد؛ اینکه می‌بینیم یمن در عرض دو ساعت سه هزار اسیر می‌گیرد امداد الهی است؛ رزمندگان ما هم در طول هشت سال این تجربه را داشتند.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: از دید قرآن نصرت به کثرت نیرو و آلات نظامی نیست بلکه عزم قوی، اراده محکم و ایمان والاست که انسان باید آن را به کار بگیرد از این رو خداوند در آیه شرط امداد را تقوا و صبر بیان فرمود.

وی افزود: راز اینکه تقوا و صبر عامل امداد است این است که تقوا عامل بینش معنوی و تشخیص حق از باطل است؛ به قول حضرت علی اکبر(ع) اگر ما حق هسیتم از مرگ باکی نداریم بنابراین اولین خصوصیت تقوا این است که انسان را از یقین و اطمینان بالا نسبت به حقانیت خود برخوردار می‌کند و مرگ برای او شیرین می‌شود.

روحانیت متکفل ترویج صبر و تقواست

آیت‌الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه تنها عامل صبر، معرفت به حقانیت خود و قدرت لایزال خدا و به بطلان دشمن است بیان کرد: در حقیقت عامل پیروزی و امداد غیبی، صبر و تقوا است لذا کسی که متکفل ایجاد صبر و تقوا در مردم و در رزمندگان است روحانیت است که در آیه نفر هم به آن اشاره شده است.

آیت‌الله سیفی مازندرانی با بیان اینکه نقش روحانیت در دفاع مقدس از هر آلت و اسباب حربی قویتر بود بیان کرد: نورانیت و صفای باطنی که نفس لازم دارد تا مردم دچار تردید نشوند به عهده روحانیت است؛ رزمندگان در طول دفاع مقدس مورد تعلیم روحانیت بودند و برای به دست آوردن درجات بالای معنوی در برابر دشمن جنگیدند.

افساد آل سعود

وی با بیان اینکه آل سعود راه افساد و فساد در پیش گرفته است بیان کرد: آل سعود امروز مصداق برخی آیات قرآن است که به ویژگی کسانی پرداخته که در برابر دینداران و افراد با ایمان می‌جنگند.

سیفی / تکمیلی

وی افزود: عامل اصلی نشاط رزمندگان و شجاعت و دلیری در جبهه، سکینه و وقاری بود که به خاطر تقوا و ایمان داشتند که بخش اعظم آن را از روحانیت دریافت کردند؛ روحانیتی که خودش عامل به آنچه می‌گفت بود. ما حتی از فقهای قم مانند آیت‌الله مشکینی و شیخ جواد تهرانی در جبهه داشتیم و این موارد رزمندگان را با ایمان و سر حال می‌کرد و عامل اصلی پیروزی بوده است.

در پایان این نشست با اهدای تندیسی مرتبط با دفاع مقدس از رشادت‌های این استاد برجسته حوزه و جانباز دفاع مقدس تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha