پخش زنده تلویزیونی مسابقات؛ مطالبه شرکت‌کننده و مسئول/ پیشنهاد دعوت از گردشگران خارجی
کد خبر: 3846247
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
حاشیه‌نگاری ایکنا از مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن در اصفهان/

پخش زنده تلویزیونی مسابقات؛ مطالبه شرکت‌کننده و مسئول/ پیشنهاد دعوت از گردشگران خارجی

گروه مسابقات ــ پخش نشدن مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن به صورت زنده از رسانه ملی به یکی از حاشیه‌های پررنگ چهل و دومین دوره مسابقات، که این روزها در شهر اصفهان در جریان است، تبدیل شده است.

پخش زنده تلویزیونی مسابقات؛ مطالبه شرکت‌کننده و مسئول/ پیشنهاد دعوت از گردشگران خارجیبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به اصفهان، دوشنبه‌شب، هشتم مهرماه، بخش دوم چهل‌‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که شامل رقابت در رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء قرآن کریم بود با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این سه رشته به کار خود پایان داد. در ادامه نگاهی گذرا به برخی حواشی این روز انداخته‌ایم.

این روز با برگزاری مسابقات در رشته قرائت ترتیل آغاز شد و در ادامه نیز شرکت‌کنندگان رشته حفظ ۱۰ جزء و ۲۰ جزء قرآن کریم به رقابت با یکدیگر پرداختند. در این بین مسابقات در رشته حفظ ۲۰ جزء بسیار سخت پیگیری شد. در این رشته هیئت داوران سؤال از حفاظ را با کمترین کلمات ممکن آغاز می‌کردند و همین باعث شد تا تعدادی از شرکت‌کنندگان آدرس و اطلاعات بیشتری از داوران برای به یاد آوردن آیات داشته باشند. در این رشته موفق نبودن مسعود سیاف‌زاده، قاری جوان کشورمان، در کسب رتبه که چند سالی می‌شود گام در راه حفظ قرآن گذاشته است، جالب توجه بود.

مراسم اختتامیه بخش دوم این دوره از مسابقات از ساعت ۱۹ آغاز شد. محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، مهمان ویژه این مراسم بود. همین حضور هم باعث شد تا سالن محل برگزاری مراسم با حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان، که با شاخه گل مورد استقبال قرار گرفته بودند، پر شود.

مسیب‌زاده در بخشی از صحبت‌های خود به بحث پخش تلویزیونی مسابقات و لزوم آن هم اشاره کرد. مسیب‌زاده تلاش داشت تا در صحبت‌های خود درباره این‌ موضوع نقد نرمی داشته باشد. طی روزهای گذشته پخش زنده مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما به یکی‌ از حاشیه‌های پررنگ این دوره تبدیل شده و بحث‌های زیادی در مورد آن در جریان است. در مراسم اختتامیه هم هر کدام از افرادی که در جایگاه حضور می‌یافتند گریزی به پخش تلویزیونی مسابقات داشتند.

در بخشی از مراسم اختتامیه سیدوحید مرتضوی، مجری این مراسم، به برگزارکنندگان مسابقات پیشنهاد داد تا از ظرفیت گردشگری شهر اصفهان استفاده کنند و گردشگران خارجی را که این روزها در اصفهان حضور دارند با هماهنگی‌هایی به سالن دعوت کنند.

مرتضوی همچنین در بخش دیگری از این مراسم داستانی از مولانا را در مورد تکریم جایگاه حافظان قرآن بیان کرد تا در روز بزرگداشت این شاعر عارف یاد او - که این روزها به موجب حاشیه‌های فیلم «مست عشق» بسیار بیشتر از گذشته بر سر زبان‌ها افتاده است - در مسابقات سراسری قرآن کریم زنده شود.

یکی از نکات منفی مراسم اختتامیه بخش دوم مسابقات سراسری قرآن کریم همهمه و رفت و آمد بسیار زیادی در زمان تلاوت آغازین مراسم بود. در حین تلاوت ابتدایی مراسم، ‌که از سوی یکی از قاریان نوجوان اصفهانی انجام شد، هنوز حاضران در سالن به طور کامل استقرار نیافته بودند و همین باعث همهمه زیادی شد تا به این ترتیب بی‌توجهی خاصی به این تلاوت را شاهد باشیم، این در حالی است که مسئولان برگزارکننده مسابقات و بسیاری از مدیران قرآنی دیگر بارها از این موضوع که تلاوت‌های ابتدایی مراسم‌ رسمی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد انتقاد کرده‌اند.

پخش زنده تلویزیونی حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن /  پیشنهاد دعوت از گردشگران خارجی

زینب‌الهدی و علیرضا روحانی‌نژاد، دو کودک قرآنی، بودند که در شب مراسم اختتامیه بخش دوم رقابت‌ها، تمام نگاه‌ها را به خود جلب کردند. این دو کودک با لحن زیبا و کودکانه خود خطابه‌ای غرا در مورد عدالت امیرالمؤمنین(ع) ایراد کردند. استفاده از شعر، روایت و آیات الهی در صحبت‌های این دو کودک جذابیت این بخش را بسیار بیشتر کرد.

پایان بخش اختتامیه دومین بخش مسابقات سراسری قرآن قرائت فرازی از زیارت عاشورا از سوی سیدوحید‌ مرتضوی بود. او در مراسم اختتامیه بخش اول مسابقات نیز با قرائت فرازی از یک دعا نشان داد که اگر بخواهد می‌تواند در این عرصه هم‌ ورودی جدی داشته باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha