جدیدترین شماره از فصلنامه «فلسفه دین» منتشر شد
کد خبر: 3847241
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

جدیدترین شماره از فصلنامه «فلسفه دین» منتشر شد

گروه اندیشه ــ سومین شماره از شانزدهمین دوره فصلنامه «فلسفه دین»، به صاحب امتیازی پردیس فارابی دانشگاه تهران، مدیر مسئولی علیرضا محمدرضائی و سردبیری محمد محمدرضایی به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش ایکنا؛ در این شماره از فصلنامه «فلسفه دین»، مقالاتی با عناوین «وحدت در ابن‌عربی و ارتباط آن با مسئلۀ «دیگری»» نوشته حامده راستایی و محمدرضا اسدی؛ «تأملی بر چیستی اختیار از منظر سازگارباوری» تالیف رضا گندمی نصرآبادی و محمدرضا زارع بیدکی؛ «پژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا» به قلم سیدمجتبی میردامادی؛ «تأملی بر نقش معنویت در حل بحران محیط زیست از دیدگاه سیدحسین نصر و ارزیابی آن» نوشته سیدحمیدرضا میرعظیمی، ماریه سیدقریشی و علی احمدپور؛ «واکاوی معرفت‌شناسانۀ اسکان حضرت آدم(ع) در بهشت برزخی و هبوط از آن، از منظر حکمای نوصدرایی» تالیف محمدعلی اکبری و نفیسه فیاض‌بخش؛ «تجربۀ زندگی از منظر ملاصدرا و دیلتای» به قلم علی صادقی‌نژاد و مهدی منفرد؛ «از وحدت عددی تا وحدت حقۀ حقیقیۀ خداوند متعال» تالیف مهدی عبداللهی و «بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی» به قلم محمدحسین مروی و حوران اکبرزاده منتشر شده است.

پژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا

نویسنده مقاله «پژوهشی در مسئلۀ تصور و تصدیق خدا» در چکیده نوشتار خود آورده است از لحاظ نظری لاادری‌گرایان مدعی‌ هستند که هیچ تصوری از خدا نداریم بمانند آنچه منون فیلسوف قرون وسطی در مناظره‌اش با سقراط گفته است، انسان راجع به آنچه دانایی و تصوری از آن ندارد، نمی‌تواند تحقیق یا جست‌وجو کند و اگر هم یافت، معلوم نیست همانی باشد که به‌دنبالش بوده است، لذا بنا بر قضیۀ مقبول و بدیهی «اگر چیزی غیرقابل تصور تلقی گردد، بی‌تردید تصدیق آن غیرممکن خواهد بود» نتیجه گرفته‌اند که خدایِ تصور‌ناپذیر، قابلِ تصدیق و اثبات نیست. در این جستار با واکاوی و بررسی مفهوم تصور و تصدیق و تعریف به رسم برای خدا با صفات ثبوتیه‌ای که لازم ذات است، تصور و سپس تصدیق خدا به‌واسطۀ علم حصولی بررسی و اثبات خواهد شد.

تأملی بر نقش معنویت در حل بحران محیط زیست

در چیکده مقاله «تأملی بر نقش معنویت در حل بحران محیط زیست از دیدگاه سیدحسین نصر و ارزیابی آن» می÷خوانیم نقشی که معنویت در حل بحران زیست‌محیطی ایفا می‌کند، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که سنت‌گرایان و از جمله سید حسین نصر بر آن تأکید کرده‌اند. پرسش اصلی تحقیق این است که از دیدگاه نصر، معنویت چه نقشی در حل بحران محیط‌ زیست دارد؟ هدف اصلی این پژوهش، تبیین مدعای فوق و پاسخ به آن بوده که با روش تحلیل محتوا در تبیین داده‌ها صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که از دیدگاه نصر، بحران ارتباط انسان و طبیعت در غرب، محصول عقل‌گرایی، علم‌گرایی محض و انسانمداری مطلق است. برای حل این بحران، چاره‌ای جز رجوع به دین، معنویت و تدوین اصول اخلاقی در چارچوب دین دربارۀ محیط‌ زیست نیست و توجه انسان به خلیفه بودنش از طرف خدا و مسئول بودن در قبال طبیعت، نقش اساسی در حل این بحران دارد.

تأملی بر چیستی اختیار از منظر سازگارباوری

در طلیعه نوشتار «تأملی بر چیستی اختیار از منظر سازگارباوری» آمده است در حالی‌که بعضی از فیلسوفان به عدم امکان اختیاری بودن افعال موجب معتقدند، عدۀ دیگری چنین امری را ممکن می‌دانند. گروه اول ناسازگارباور و گروه دوم سازگارباور نامیده می‌شوند. سازگارباوران باید بتوانند علاوه بر رد ادله‌ای که بر ناسازگاری ارائه شده است، نظریه‌ای در مورد چیستی اختیار ارائه بدهند که با موجبیت سازگار باشد. آنها معیارهای مختلفی برای اختیاری بودن فعل ارائه داده‌اند. نگارنده در این مقاله بر آن است تا پس از تعیین مراد خود از اختیار و موجبیت، این معیارها را در قالب شش عنوان دسته‌بندی و ارزیابی کند. داشتن قابلیت و نبود مانع، توانایی خودارزیابی تأملی، قابلیت انتخاب بر طبق نظام ارزشگذاری خود، قابلیت درک حقیقت و خیر، دارا بودن کنترل رهنمودی و داشتن تاریخچۀ مناسب، معیارهایی هستند که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت. در نهایت نتیجه این شد که تنها نظریه‌ای که شامل همۀ این معیارها باشد، شاید نظریۀ مناسبی در مورد اختیار از منظر سازگارباوری محسوب شود.

انتهای پیام
captcha