مقاومت در مقابل غرب، با پیروی از سبک زندگی غربی امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 3847771
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
حجت‌الاسلام مهاجرنیا:

مقاومت در مقابل غرب، با پیروی از سبک زندگی غربی امکان‌پذیر نیست

گروه سیاست و اقتصاد ــ پژوهشگر مسائل سیاسی گفت: یکی از اصول مقاومت ، اسلامی سازی و بومی سازی «سبک زندگی» است، سبک زندگی در همه عرصه‌های  فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، رفتاری و در همه مناسبات اجتماعی باید بر پایه ایمان و اعتقاد اسلامی باشد زیرا با سبک زندگی غربی نمی‌توان در مقابل غرب مقاومت کرد.

مقاومت در مقابل غرب، با پیروی از سبک زندگی غربی امکان‌پذیر نیستبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن مهاجرنیا، استاد و پژوهشگر مسائل سیاسی امروز در یازدهمین نشست کرسی‌های آزاداندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: اگر در اقتصاد، دولت فارغ از مردم باشد و اقتصاد مقاومتی نداشته باشد، از هم می‌پاشد، اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است بنابراین، اقتصاد قوی مطابق با زندگی اسلامی پایۀ اصل مقاومت است.

وی افزود: اصل مقاومت به عنوان یکی از اصول اساسی بیانیه آن‌قدر اهمیت دارد که می‌توان گفت این بیانیه، بیانیه مقاومت است، در متن بیانیه آمده‌است: «نماد پر ابهت و باشکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان و در رأس آنان آمریکای جهان خوار و جنایتکار روز به روز برجسته شد، در تمام این چهل سال، تسلیم ناپذیری، صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت و هیبت الهی آن، و گردن برافراشتن در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر از خصوصیت شناخته شده ایران و ایرانی، به‌ویژه جوانان این مرز و بوم به‌شمار می‌رود.» این تعبیرِ بسیار زیبایی از معنا و مفهوم مقاومت است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این‌که مقاومت دو بعد سلبی و ایجابی دارد، گفت: در ذهن عده‌ای، مقاومت تنها به ابعاد شعاری، جنگ و مبارزه و برائت از دشمن است، در حالی که این‌ها بخشی ازمقاومت است، بخش زیادی از مقاومت در جنبه اثباتی آن است، یعنی این ‌که مردم و انقلاب اسلامی قوی و مستحکم شوند، تدبیر و تولید ملی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و دانش افزایش یابد، آرامش و طمأنینه بر کشور حاکم  و محبت و مهرورزی زیاد شود.

وی افزود: این موارد بخش نرم افزاری و زیرساختی قدرت ملی است و مقاومت در مقابل زورگویی را مستحکم می‌کند، معنای آیه قرآن که می‌فرماید : « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»  این است که اول در مقابل دشمنان آمادگی، تولید و آماده سازی قدرت پیدا کنید تا از این قدرت و استطاعت شما دشمن بترسد « تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ » قدرتتان را به رخ دشمن بکشید.

وی گفت: ما در مقابل دشمنان ایستاده‌ایم و در بخش شعور و شعار  و راهپیمایی و حضور در جنگ و جبهه، مقاومت کردیم، مقابل آمریکا هیچ وقت احساس تسلیم و سازش نداشتیم، حتی در بدترین شرایط تحریم‌ها، در بخش خود نگهداری نیز نسبتاً موفق بودیم، در بخش تولید علم گاهی پیشگام بودیم اما در بخش عدالت رهبری، اقتصاد مقاومتی گلایه می‌کنند و در بخش اخلاق انتظارات بیشتری دارند، مقاومت امری نسبی است و باید در تراز انقلاب اسلامی باشد.

این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به مقایسه انجام‌شده در بیانیه بین مقاومت در گام اول و گام دوم، گفت: رهبری در سه مرحله این مقایسه را انجام داده‌اند؛ در مرحله اول می‌گوید: اگر آن روز، یعنی اول انقلاب چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه جاسوسی بود اما امروز، چالش بر سر حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا نه از ایران بلکه از منطقه غرب آسیا است.

مهاجرنیا با بیان این‌که مشکل غرب در ابتدای انقلاب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود، گفت: بخش دوم مقایسه این است که اگر آن روز مشکل غرب جلوگیری از خرید تسلیحات ابتدایی برای ایران بود اما امروز مشکل آن جلوگیری از انتقال سلاح‌های پیشرفته ایرانی به نیروی مقاومت در تمام منطقه است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب آمریکائی‌ها به تنهایی دنبال کودتا و حمله به طبس بودند، اما امروز با ائتلاف‌های بین المللی به رویارویی ما آمده‌اند. در دوران جنگ امریکا هواپیمای مسافربری ما را زد و ما صدایمان به جایی نرسید اما امروز ما پهباد فوق پیشرفته آمریکا را می‌زنیم و کشتی نفتی انگلیس را توقیف می‌کنیم و آن‌ها کاری از دستشان برنمی‌آید.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری دربارۀ حفظ این مقاومت، اظهار کرد: رهبری اولین استلزام این مقاومت را پیشرفت علم و دانش می‌دانند، انقلاب ما انقلابی معرفتی است که نیاز به تولید علم و پژوهش دارد؛ در تعبیر زیبایی می‌گوید: «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.» .

مهاجرنیا گفت: در دوره سنت، حتی در دوره صدر اسلام دانش اثر گذار نبود و آن چیزی که اهمیت داشت ایمان بود، نه دانش؛ اما امروز، پایۀ این دنیای پیچیده ، علاوه بر ایمان بر علم و دانش بر معرفت استوار است؛ یعنی ایمان محض کافی نیست لذا رهبری ایمان را تحت عنوان معنویت جدا مطرح می‌کنند و در عرض دانش به عنوان یک رکن مستقل آورده‌اند .

وی با بیان این‌که دومین شاخصه اصل مقاومت در بیانیه گام دوم ، معنویت و اخلاق است، گفت: «معنویت به‌معنای برجسته کردن ارزش‌های معنوی، ازقبیل اخلاص و ایثار و توکل و ایمان در خود در جامعه است.» این‌ها باید در درون جامعه نمود پیدا کنند. اما متاسفانه امروز در جامعه این تعابیر در حال کوچک شدن هستند؛ دغدغه رهبر انقلاب این است که می‌گوید مقاومت، معنویت، اخلاق و توکل می‌خواهد.

مهاجرنیا با بیان اینکه استلزام سوم اصل مقاومت، اقتصاد مقاومتی است، افزود: دنیای مدرن علاوه بر دانش، به اقتصاد نیز متکی است؛ درصدر اسلام عنصراقتصاد ملی نبود؛ یعنی هر کس زندگی شخصی خودش را داشت. سیستم دولتی وجود نداشت  اما امروز اگر در اقتصاد، دولت فارغ از مردم باشد و اقتصاد سرشار از تولید و توزیع عادلانه و صادرات زیاد و واردات مکمل نباشد، سخن گفتن از اصل مقاومت دشوار می‌شود.

اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است

وی ادامه داد: اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است، بنابراین، در کنار دانش و معنویت اقتصاد پایۀ مقاومت است و با اقتصاد ضعیف، مقاومت پایدار از بین می‌رود؛ البته اقتصاد هدف جامعه اسلامی نیست ابزار مهم و عنصر تأثیرگذار زندگی امروزی است و بدون آن نمی‌توان به هدف‌های کلان ملی رسید.

این استاد علوم سیاسی گفت: چهارمین استلزام اصل مقاومت، عدالت است، رهبر فرزانه انقلاب، عدالت را یکی از شاخص‌های اصلی در دولت اسلامی می‌دانند و در بیانیه هم  ضمن تأکید بر مبارزه با تبعیض و فساد، از وضعیت عدالت گلایه دارند.

مهاجرنیا با بیان این‌که پنجمین شاخصه اصل مقاومت، استقلال و آزادی است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم حاکمیت دولت‌ها استقلال در تصمیم گیری، تأثیرگذاری بر سایر دولت‌ها، تولید ملی و خودکفایی است و عنصر استقلال سبب می‌شود تا دنیای استکبار نتواند بر ما اعمال سلطه کند؛ فشارهای بین‌المللی و راه‌اندازی بازی ائتلاف‌ها ، ما را وادار به تسلیم نکند تا در شرایط بحرانی تصمیماتی غیر از تصمیمات دل‌خواه خود بگیریم. استقلال به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت‌های سلطه‌گر جهان است و آزادی اجتماعی به‌معنای حق تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است.

مهاجرنیا با اشاره به عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن به عنوان ششمین شاخصه مقاومت افزود: هر کدام از این سه گذاره شاخه‌هایی از اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین‌الملل است؛ اگر می‌خواهیم مقاوم باشیم، باید عزت، شوکت، قدرت و هیبت مان در جهان حفظ شود و لازمه این امر حضور با حکمت در عرصه دیپلماسی است؛ یعنی باید با دوستان، متواضع باشیم و در مقابل با دشمنان محکم روی مواضع خود بایستیم.

وی گفت: هفتمین شاخصه، اصل مقاومت ، اسلامی سازی و بومی سازی «سبک زندگی» است؛ ایشان دراین‌باره می‌گویند که اگر ما می‌خواهیم مقاوم باشیم و انقلاب اسلامی اصل اساسی مقاومتش را حفظ کند، سبک زندگی ما باید اسلامی باشد، سبک زندگی در همه عرصه‌های  فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، نظامی، رفتاری و در همه مناسبات اجتماعی باید بر پایه ایمان و اعتقاد اسلامی باشد؛ با سبک زندگی غربی نمی‌توان در مقابل غرب مقاومت کرد.

انتهای پیام
captcha