وضعیت امنیتی عراق مناسب است/ مرز خسروی باز شد
کد خبر: 3848012
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
ذوالفقاری:

وضعیت امنیتی عراق مناسب است/ مرز خسروی باز شد

گروه جامعه ــ رئیس ستاد مرکزی اربعین از مناسب بودن شرایط امنیتی عراق خبر داد و گفت: از سوی تروریست‌ها یا معترضان به صورت مستقیم برای زائران ایرانی مشکلی پیش نیامده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین با اعلام ثبت نام بیش از دو میلیون و 325 هزار نفر در سامانه سماح و خروج بیش از 472 هزار نفر از کشور به سمت پیاده‌روی اربعین، گفت: یک میلیون و 150 هزار گذرنامه و 400 هزار برگ تردد برای زائران صادر شده است.

وی از خروج سه هزار و 100 کامیون حامل تجهیزات مواکب به عراق خبر داد و گفت: افزایش 332 درصدی در زمینه خروج از کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته‌ایم.

ذوالفقاری در خصوص وضعیت امنیتی عراق، گفت: عراق در شرایط مناسبی قرار دارد و زائران در حال تردد در مسیرهای اربعین هستند. امنیت عراق از سه مرجع دولت عراق، ستاد اربعین در عراق و نیروهای مسلح به ما اعلام می‌شود و این سه مرجع تاکنون از وضعیت امنیتی عراق ابراز نگرانی نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: البته در برخی از شهرهای عراق به دلیل مشکلات پیش آمده، زائران برای ورود به شهرها دچار معطلی شدند که این مشکل هم رفع شد و هر زمان این سه مرجع ملاحظه امنیتی داشتند، اعلام خواهیم کرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین از فوت پنج نفر و زخمی شدن 30 نفر در اثر تصادف خبر داد و گفت: از سوی تروریست‌ها یا معترضان به صورت مستقیم برای زائران مشکلی پیش نیامده است.

به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل از زائرانی که می‌توانند با خودروی شخصی به سمت مرزها حرکت کنند خواسته شده با ماشین خود به مرزها بروند و آنجا خودروهای خود را داخل پارکینگ گذاشته و با اتوبوس وارد خاک عراق شوند

وی اضافه کرد: مرز خسروی از صبح امروز، 15 مهرماه، باز شده و از اول صفر تاکنون بیش از 15 هزار نفر از این مرز خارج شده‌اند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به اربعین حسینی حرکت زوار به سمت مرزها افزایش پیدا کرده است، گفت: از صبح امروز تاکنون 50 هزار نفر از مرز مهران خارج شده‌اند و انتظار می‌رود تا شب این عدد به 100 هزار نفر برسد.

وی با تأکید بر اینکه نباید منتظر گزارش‌های مردمی در خصوص گرانی قیمت حمل و نقل باشیم، گفت: تیم‌های استانی باید به صورت نامحسوس بر قیمت حمل و نقل نظارت داشته باشند.  

رئیس ستاد مرکزی اربعین در خصوص مشکلاتی که برای زائران خارجی که می‌خواستند از مرز مهران وارد خاک عراق شوند، پیش آمده است، گفت: با مسئولان عراقی در مورد خروج زائران پاکستانی از مرز مهران هماهنگی کرده بودیم اما آنها اعلام کردند که این زائران نمی‌توانند از مرز مهران وارد خاک عراق شوند که در حال هماهنگی برای رفع مشکل هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر زائران به صورت دفعی از مرزها خارج و یا وارد کشور شوند، در حمل و نقل آنها دچار مشکل خواهیم شد و به همین دلیل برنامه‌‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است، گفت: به دلیل مشکلات مربوط به حمل و نقل از زائرانی که می‌توانند با خودروی شخصی به سمت مرزها حرکت کنند خواسته شده با ماشین خود به مرزها بروند و آنجا خودروهای خود را داخل پارکینگ گذاشته و با اتوبوس وارد خاک عراق شوند.

ذوالفقاری تشریح کرد: به دلیل گرانی بنزین، نبود جاده و زیرساخت‌های مناسب در کشور عراق، کاپوتاژ خودروهای شخصی به داخل عراق از روز گذشته، 14 مهرماه، تا پایان مهرماه، ممنوع شد. کاپوتاژ اتوبوس‌ها را نیز محدود کردیم و فقط گروه‌هایی که مشکل داشتند و نمی‌توانستند با وسایل نقلیه عمومی به عراق بروند از کاپوتاژ اتوبوس استفاده کنند.

نرخ کمتر از بازار برای ارز اربعین در نظر گرفته نشده است و زائران براساس نرخ بازار ارز تهیه می‌کنند

وی در خصوص قیمت پارکینگ‌ها در مرزها، گفت: پنج هزار تومان در روز هزینه پارکینگ است. البته عده‌ای پارکینگ‌های خصوصی ایجاد کرده‌اند که تعرفه‌گذاری آنها توسط ما انجام نشده است.  

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تأکید بر اینکه نرخ کمتر از بازار برای ارز اربعین در نظر گرفته نشده است و زائران براساس نرخ بازار ارز تهیه می‌کنند، گفت: سه هزار خبرنگار ایرانی و بین‌المللی در حال پوشش خبری مراسم اربعین هستند.

در پایان این نشست، از سامانه تردد زائران اربعین رونمایی شد. این سامانه برای هدایت زائران اربعین هنگام بازگشت به کشور در نظر گرفته شده است و زائرانی که در کربلا حضور دارند با مراجعه به این سایت می‌توانند با کاروان‌هایی که برای بازگشت به کشور تشکیل شده است به سمت مرزها حرکت کنند تا روند ورود آنها به کشور تسهیل شود.

رونمایی از سامانه جامع اربعین «سجا»

به گزارش ایکنا؛ رونمایی از سامانه جامع اربعین «سجا» که سامانه تجمیع‌کننده تمام سامانه‌های مربوط به اربعین است، از دیگر رخدادهای این نشست بود.   

انتهای پیام
captcha