پیاده‌روی اربعین؛ جلوه‌ای از سبک زندگی جهادی
کد خبر: 3849776
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳

پیاده‌روی اربعین؛ جلوه‌ای از سبک زندگی جهادی

گروه اجتماعی ــ مسئول کانون جوانان دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد، گفت: زنده نگه داشتن یاد عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع)، حیات تازه و سبک زندگی خاص و جهادی در میان شیعیان ایجاد کرده که نمونه آن پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی است.

پیاده‌روی اربعین؛ جلوه‌ای از سبک زندگی جهادی/هیئت‌ها جریان‌ساز باشندبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، مسئول کانون جوانان دفتر آستان قدس رضوی در استان یزد، امروز، 22 مهرماه در نشست اندیشه‌ورزی «والعصر» با موضوع نقش هیئت در گام دوم انقلاب اسلامی، با اشاره به نقش تأثیرگذار مردم و نهادهای مردمی در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: معنویت و اخلاق نقش محوری و اساسی در این منشور دارد.

وی رسالت کانون‌های معنویت و اخلاق در انقلاب اسلامی و جامعه را ترویج و توسعه و سبک‌سازی زندگی اسلامی و حرکت در راستای تحقق تمدن اسلامی عنوان کرد و ستیز معقول با کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق را از دیگر وظایف این کانون‌ها برشمرد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی، هیئات مذهبی، مساجد، حوزه‌های علمیه و مراکز مرتبط با علم، فرهنگ و معنویت را از جمله کانون‌های معنویت و اخلاق دانست و تصریح کرد: اگر این کانون‌ها به رسالت و کارکرد خود به درستی عمل نکنند به مرور به کانون‌های ضد معنویت و اخلاق تبدیل خواهند شد.

مهدوی‌نژاد بر احیا و تقویت این کانون‌ها بویژه هیئات مذهبی تأکید کرد و با بیان اینکه عزاداری شهادت امام حسین(ع) به شکل حکیمانه‌ای توسط خود ائمه اطهار(ع) طراحی و اجرا شد بیان کرد: اگر فرهنگ عاشورا نبود شیعه نمی‌توانست به حیات فکری خود ادامه دهد؛ گره خوردن اندیشه‌های دینی با عواطف جوشان عاشورایی موتور محرک تشیع در طول تاریخ و حوادث مختلف بوده است.

وی افزود: امروز فرهنگ عاشورا در تمام عالم فراگیر شده و مذاهب و مکاتب گوناگون برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند؛ زیرا آن حضرت همان فطرت بشریت است که مورد ظلم واقع شده و انسان آزاده هیچ گاه با فطرت خودش در ستیز نیست.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: زنده نگه داشتن یاد عاشورا و سیدالشهدا (ع)، یک حیات تازه و سبک زندگی خاص و جهادی در میان شیعیان ایجاد کرده که نمونه آن دفاع مقدس و پیاده‌روی عظیم اربعین است.

مهدوی‌نژاد افزود: راضی نبودن به وضع موجود و حرکت به سمت موعود روحیه‌ای است که شیعه از فرهنگ عاشورا به ارث برده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش جریان‌‎سازی هیئات مذهبی افزود: پس از واقعه قیام خونین 15 خرداد 42 امام خمینی(ره) بر برپایی مجالس پرشور عزاداری تأکید کردند و خودشان نیز با حضور در برخی محله‌های قم در مراسم عزاداری شرکت می‌کردند. سخنرانی امام در روز عاشورای آن سال موجب شد هیئت‌های قم، تصاویر امام را روی علم‌ها و کتل‌ها نصب کنند و از اینجا جریانات انقلابی در هیئات مذهبی شکل گرفت.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: تفسیر حضرت روح الله(ره) از قیام حضرت ثارالله(ع)، انقلاب اسلامی را ایجاد کرد. فهم عمیق مسئله عاشورا و درک روح عاشورا چنین اتفاقی را رقم زد وگرنه پیش از آن نیز مراسم عزاداری برگزار می‌شد ولی برداشت سیاسی ـ اجتماعی از عاشورا نبود.

وی با بیان این‌که امام خمینی(ره) با همین روضه‌ها و گریه‌ها انقلاب کرد افزود: این انقلاب، مبتنی بر روضه‌ها، هیئت‌ها و گریه بر سیدالشهدا(ع) است.

این کارشناس ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، باز هم این مردم هیئتی‌ بودند که به واسطه روضه امام حسین(ع) جنگ را اداره کردند و پس از پایان جنگ نیز به رغم هجمه‌های دشمنان، انسجام هیئت‌ها موجب حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه شد.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) با تأکید بر این که هیئت‌های مذهبی نباید دچار ضعف تحلیل سیاسی باشند، ادامه داد: امروز هیئات انقلابی جایگاه خودشان را پیدا کرده‌اند و به جریان‌سازی و فعالیت در مسیر انقلاب ادامه می‌دهند.

وی به تبیین و تشریح تاریخچه عزاداری در دوران سلسله‌های مختلف در ایران از جمله دیلمیان و آل بویه تا رژیم پهلوی پرداخت و نقطه عطف آن را دوره صفویه و افول شدید محافل و مجالس ذکر سیدالشهدا(ع) را دوره رضاخان دانست.

مهدوی‌نژاد با اشاره به رونق تعزیه در دوره قاجار گفت: در آن دوران عزاداری به دو شکل دسته جات(سیار) و تکیه‌های عزاداری(ثابت) اجرا می‌شد و تقریبا شکل‌گیری هیئتِ ثابت در همان دوران با محوریت علما و روحانیون در تکایا ایجاد شد.

انتهای پیام
captcha