سازمان جهانی بهداشت در برابر زورگویی و عهدشکنی آمریکا سکوت نکند
کد خبر: 3850104
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
نمکی:

سازمان جهانی بهداشت در برابر زورگویی و عهدشکنی آمریکا سکوت نکند

گروه سلامت ــ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای کامل قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت در زمینه‌های توسعه پایدار و پوشش همگانی سلامت است، گفت: سازمان جهانی بهداشت در برابر زورگویی و عهدشکنی آمریکا سکوت نکند.

سازمان جهانی بهداشت در برابر زورگویی و عهدشکنی آمریکا سکوت نکندبه گزارش ایکنا، به نقل از وبدا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که صبح امروز، 23 مهرماه، با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه بهداشت و سلامت انجام داده‌اند و دستاورد‌های زیادی هم در این حوزه به دست آمده است، ادامه داد: ایران حتی قبل از بیانیه آلما آتا موفق شده در زمینه پوشش همگانی سلامت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی به دستاورد‌های زیادی دست پیدا کند. در همین راستا، بالغ بر ۱۷ هزار خانه بهداشت در روستا‌های سراسر کشور و پایگاه‌های سلامت ایجاد شده که از این طریق به پوشش ۱۰۰ درصدی روستا‌ها و ۹۰ درصدی شهر‌ها دست پیدا کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین، طبق آمار نرخ مرگ و میر مادران از حدود ۲۰۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته و نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال هم از ۱۲۰ مورد در هر هزار نفر، به ۱۳.۴ نفر در هزار نفر کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون کودکان نیز حاصل شده است.

نمکی با بیان اینکه موفقیت‌های ایران در حوزه سلامت و مراقبت‌های اولیه بهداشتی قابل الگوبرداری برای سایر کشور‌های جهان است، بیان کرد: در سال ۲۰۱۴ طرح تحول نظام سلامت در ایران با هدف ایجاد دسترسی برای همه ایرانیان به خدمات بهداشتی و درمانی اجرا شد، بدون اینکه بار مالی به مردم وارد شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت در تابستان امسال با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید که با اجرای آن پزشک خانواده، سیستم ارجاع و اعمال راهنما‌های بالینی نیز اجرایی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز جهان با چالش بیماری‌های غیرواگیر و در راس آن فشارخون، مواجه است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید، توضیح داد: در تابستان امسال بسیج ملی فشارخون به منظور غربالگری در این حوزه انجام شد که با استقبال توصیف نشدنی ۳۱ میلیون نفری از سوی جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مواجه شد و در جریان این بسیج توانستیم، دو میلیون مورد جدید فشارخون را شناسایی کنیم که به سمت درمان هدایت می‌شوند.

نمکی همچنین با اشاره به وقوع سیل گسترده در ایران در اوایل سال جاری که ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور را درگیر کرد، اظهار کرد: در جریان سیل اخیر در ایران، بدون دریافت هرگونه کمک فنی خارجی توانستیم عملکرد مناسبی داشته باشیم. به طوریکه حتی یک مورد همه‌گیری ناشی از بیماری‌های مرتبط با آب و محیط ناسالم نداشتیم. این عملکرد می‌تواند به عنوان الگویی از سوی سایر کشور‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با ابراز نگرانی درباره افزایش مصرف دخانیات در کشور‌های منطقه عنوان کرد: کشور‌های عضو کنوانسیون مبارزه با دخانیات باید تلاش کنند تا به هدف کاهش ۲۵ درصدی مصرف دخانیات و تجارت غیرقانونی مواد مخدر تا سال ۲۰۲۵ دست پیدا کنند.

نمکی با اشاره به دستاورد بزرگ ایران در زمینه کسب گواهینامه حذف سرخک که اخیرا به دست آمد، توضیح داد: در زمینه ریشه کنی مالاریا نیز در مسیر درستی قرار داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران که در دسترسی ایران به غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد اختلال کرده است، تصریح کرد: به قول رئیس جمهور ایران، این اقدام آمریکا یک جنایت علیه بشریت است. در همین راستا از سازمان جهانی بهداشت و رئیس آن انتظار می‌رود از ایران در این شرایط قاطعانه دفاع کند و اجازه ندهند سلامت و بهداشت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی آمریکا شود. امیدواریم سازمان جهانی بهداشت اجازه ندهد سلامت و بهداشت هیچ بشری در جهان به خاطر جنگ افروزی و جنگ طلبی هیچکسی به خطر بیفتد.
انتهای پیام
captcha