شعر آیینی؛ هنری مغفول مانده در البرز
کد خبر: 3851739
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸

شعر آیینی؛ هنری مغفول مانده در البرز

گروه فرهنگی- دبیر برگزاری نخستین کنگره ملی شعر امام حسن مجتبی(ع) گفت: از دهه 90 تاکنون به شعر آیینی در این استان توجه چندانی نشده و این هنر رو به افول رفته است.

شعر آیینی؛ هنری مغفول مانده در البرز

به گزارش ایکنا از البرز، رحمان نوازنی، دبیر برگزاری نخستین کنگره ملی شعرامام حسن مجتبی(ع )، 30 مهرماه در نشستی که با حضور خبرنگاران در حوزه هنری استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه تا اواخر دهه ۸۰ جریان شعر آیینی در البرز با برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌ها به خوبی پیش می‌رفت، اظهار کرد: متاسفانه از دهه ۹۰ با غفلت مسئولان و دست‌اندرکاران روند برگزاری جلسات، این پتانسیل بزرگ رو به افول رفت و تنها نهادی که توانست جریان شعر آیینی را حفظ کند حوزه هنری استان بود.
وی گفت: معرفی پتانسیل‌های شعر آیینی و آشنایی با شاعران مطرح کشور از دستاوردهای این انجمن است اما درحالیکه این استان آغازگر جریان شعر آیینی بوده ولی اکنون استان‌های دیگر همچون قم و تهران سردمدار آن هستند.
این مسئول بیان کرد: در حال حاضر به همت سپاه امام حسن مجتبی(ع)، مجمع شاعران اهل بیت(ع)، حوزه هنری و شهرداری کرج حرکتی جدید آغاز شده و تعدادی از شاعران آیینی دفتر متمرکز شعر آیینی استان را تشکیل دادند که با استقبال امام جمعه کرج نیز روبرو شد.
نوازنی اضافه کرد: نخستین حرکت این دفتر برگزاری شب شعر آیینی اربعین بود و این دفتر با هدف اینکه یکبار دیگر شعر آیینی نمادی برای استان شود این حرکت را آغاز کرده است.
دبیر برگزاری نخستین کنگره ملی شعر امام حسن مجتبی(ع) ادامه داد:‌ همچنین برگزاری این کنگره با عنوان «حُسن حدیث» از دیگر برنامه‌ها برای زنده کردن شعر آیینی در البرز بوده که به صورت ملی برگزار شده است.
نوازنی افزود: فراخوان این کنگره در ۳۱ اردیبهشت ماه سال ‌جاری منتشر شد و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه داشت.
وی بیان داشت: در ۱۰۵ روز مهلت دریافت آثار از سراسر کشور ۵۰۰ اثر ارزنده از ۲۰۰ شاعر برجسته کشور به دبیرخانه کنگره رسید.
این مسئول یادآور شد: علیرغم کنگره‌ها و جشنواره‌های شعر در کشور این کنگره برای تمام گروه‌های سنی و به صورت آزاد با تمام قالب‌های شعری برگزار شده است.
دبیربرگزاری نخستین کنگره ملی شعر امام حسن مجتبی(ع) گفت: در نهایت پس از داوری‌های تخصصی سه اثر به عنوان برگزیده و یک اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.
وی افزود:‌ این کنگره با دو موضوع امام حسن مجتبی(ع) و فرزندان امام حسن مجتبی(ع) برگزار شده که دلیل موضوعیت فرزندان این امام همان مغفول ماندن آنان در دایره المعارف معرفتی و شناختی بوده است.
نوازنی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی کردیم پرچم شعر آیینی را بالا نگه داریم و اعتقاد داریم ظرفیتی بزرگ در این حوزه داریم که نیاز به پرورش دارد لذا در دور جدید فعالیت‌هایمان نشست‌های شعر آیینی به صورت هفتگی و ماهانه در قالب ملی و استانی انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha