نقش ولیعهد عربستان سعودی در تحریک معترضان لبنانی
کد خبر: 3852226
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

نقش ولیعهد عربستان سعودی در تحریک معترضان لبنانی

گروه بین‌الملل - طی روزهای اخیر نام «محمدبن‌سلمان»‌، ولیعهد عربستان سعودی، بارها میان لبنانی‌های شرکت‌کننده در اعتراضات این کشور ردوبدل شده است، به طوری که بسیاری از کاربران لبنانی شبکه‌های اجتماعی، نقش بن‌سلمان را در این اعتراضات پررنگ احساس می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «‌‌‌CNN عربی»،‌ هشت روز از تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به فساد اقتصادی در این کشور و وضعیت نابسامان مردم می‌گذرد. در روزهای گذشته، بارها نام بن‌سلمان در میان تظاهرات‌کنندگان شنیده شده که خواستار عقب‌نشینی نکردن مردم لبنان از خواسته‌هایشان شده است.

برای نمونه «ماریا معلوف»، یکی از کاربران شبکه توئیتر،‌ در صفحه شخصی خود نوشت: «وضعیت به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا اموال مردم لبنان به خودشان بازگردد،‌ همانطور که محمد بن سلمان می‌خواهد!»

همچنین یک معترض لبنانی در شبکه العربی نظر داد و گفت:‌ «لازم است هر انسان شریفی در لبنان طبق خواسته محمدبن‌سلمان رفتار کند و از اعتراضات خود عقب ننشیند.»

نام محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، ‌در زمانی بر سر زبان‌ها افتاده است که معترضان لبنانی دیروز، اول آبان‌ماه،‌ در هفتمین روز اعتراضات،‌ خواستار اعتصاب عمومی در سراسر این کشور شدند.

از پنجشنبه گذشته و پس از اعلام دولت مبنی بر وضع مالیات‌های جدید در لبنان،‌ هزاران معترض لبنانی در میدان «ریاض الصلح» واقع در مرکز بیروت و‌ در مقابل دفتر نخست‌وزیری این کشور تجمع کرده‌اند و خواستار تغییر دولت و بهبود وضعیت اقتصادی لبنان شده‌اند، به طوری که به دلیل ازدیاد معترضان، مسیرهای ارتباطی بسته شده است. از سوی دیگر،‌ رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که سعودی‌ها از هزاران حساب توئیتری مشکوک برای تخریب چهره «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله، در جریان اعتراضات مردمی لبنان استفاده کرده‌اند.

براساس این گزارش، هشتگ‌هایی از قبیل «نصرالله یکی از آنهاست» و «تو و تسلیحاتت دست از سر ما بردارید» در انتقاد از دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر شده است. بررسی محل انتشار این توئیت‌ها نشان می‌دهد که بیشتر آنها از عربستان سعودی هستند و حدود ۳۵ درصد از ۲ هزار و ۲۹۷ حساب مربوط به کاربران سعودی‌ است.

کاربران سعودی در اوایل ماه جاری میلادی نیز از طریق انتشار توئیت‌هایی سعی در به انحراف کشیدن اعتراضات عراق داشتند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌داد که ۷۹ درصد از پیام‌هایی که در توئیتر درباره «تظاهرات در عراق» منتشر می‌شد مربوط به کاربران سعودی بود.
انتهای پیام
captcha