ناقوس مرگ پدر و احتمال کودتا علیه پسر در عربستان
کد خبر: 3883816
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳

ناقوس مرگ پدر و احتمال کودتا علیه پسر در عربستان

پس از تلاش شاهزادگان سعودی برای سرنگونی بن سلمان، ولیعهد جوان در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ پدر شدت گرفته، با بازداشت شاهزادگان فضای داخل کاخ سلطنتی عربستان را متشنج کرده است.

به گزارش ایکنا؛ پایگاه خبری «وطن الدبور» در گزارشی نوشت: پس از تلاش شاهزاده‌های خاندان حاکم در عربستان برای سرنگونی بن سلمان، ولیعهد جوان در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره مرگ پادشاه شدت گرفته است، با بازداشت شاهزادگان فضای داخل کاخ سلطنتی عربستان را ناآرام کرده و به غلیان انداخته است.

این در حالی است که برخی شاهزادگان نیز از دیدار پادشاه محروم شده‌اند و در شرایطی که پیش بینی‌ها از جانشینی بن سلمان به جای پدر حکایت دارد، هیچ یک از امیران سعودی راضی نیستند که جوانی کم تجربه بر کرسی حکومت نشسته و زمام امور را بر دست بگیرد.

شاهزادگان سعودی منتظر لحظه مرگ پادشاه هستند تا مشروعیت را از بن سلمان گرفته و او را قبل از رسیدن به پادشاهی سرنگون کنند، مسئله‌ای که ولیعهد جوان را مجبور به بازداشت افراد بزرگی از خاندان سلطنتی کرده است.

چنین شرایطی به جای اینکه بن سلمان را تحت فشار قرار دهد و فضا را برای سرنگونی‌اش فراهم کند، بر هیجان و دیوانگی او افزوده و سبب شده است ولیعهد هر نامی با هر جایگاه و مقامی را که به ذهنش می‌رسد و فکر می‌کند او را در مسیر رسیدن به تخت سلطنت متوقف می‌کند، به زندان بیفکند؛ تاج و تختی که تلاش‌های بی‌خردانه زیادی را برای دستیابی به آن به کار گرفته و حتی عربستان را به شیطان عرب «بن زاید»( ولیعهد ابوظبی) فروخته و به بازیچه‌ای در دست او تبدیل کرده است.

دو روزنامه وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز نیز به نقل از منابع آگاه از بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان خبر داده و آورده‌اند که مقامات سعودی این دو را متهم به خیانتی بزرگ کرده و مجازات اعدام یا حبس ابد در انتظارشان است.

بنا به گزارش این روزنامه‌ها بازداشت شامل امیر نواف بن نایف، برادر ولیعهد سابق محمد بن نایف نیز شده است و نیروهای گارد پادشاهی با صورت پوشیده و نقاب صبح دیروز جمعه (16 اسفند) احمد بن عبدالعزیز و محمد بن‌نایف را در منازل خود بازداشت و خانه‌هایشان را تفتیش کردند.

حساب توئیتر مشاور امیر محمد بن‌نایف در این باره نوشت: «احمد بن عبدالعزیز و وزیر کشور عربستان امیر «عبدالعزیز بن سعود» شاخص‌ترین بازداشت‌شدگان هستند؛ اما به نظر می‌رسد که مسئله به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که برخی شاهزادگان در اقامت اجباری(حصر خانگی) هستند تا تکلیفشان روشن شود».

نیویورک تایمز همچنین تأکید می‌کند که محمد بن نایف (ولیعهد سابق) از زمان کودتا علیه وی از سوی محمد بن سلمان مجبور به اقامت اجباری شده است و بازداشت‌ها در شرایط حساس عربستان و خاندان سلطنتی در جریان است؛ چرا که در این شرایط به دستور محمد بن سلمان زیارت در مسجدالحرام به دلیل ویروس کرونا متوقف شده است.

منابع آگاه نیز می‌گویند بسیاری از شاهزادگان و بزرگان سعودی که در ولیعهدی بن سلمان شک داشته و با آن مخالفند، در بازداشت به سر می‌برند و با اتهاماتی مواجهند که هرگز از آن رهایی نخواهند یافت مگر با معجزه یا کودتایی بزرگ از سوی دیگر شاهزادگان سعودی و ملت عربستان برای پایان‌دادن به سرکوبگری بن سلمان، در غیر این صورت سرنوشتشان به اتهام کودتا و خیانت، اعدام خواهد بود.

کاربر مشهور عربستانی به نام «مجتهد» نیز توئیت کرده است که موج بازداشت شاهزادگان به انتصاب بن سلمان به پادشاهی در آینده نزدیک مربوط است. وی در توئیت خود به مخالفت‌های گسترده در میان خاندان سعودی با این مسئله اشاره کرده است.

مجتهد همچنین به انتصاب بن سلمان به پادشاهی در زمان حکمرانی پدر یا پس از درگذشت او اشاره نکرده و این مسئله در شرایطی است که اخباری از مرگ ملک سلمان و به تعویق‌انداختن اعلام مرگ وی با هدف اطمینان از انتصاب بن سلمان به پادشاهی به گوش می‌رسد.

انتهای پیام
captcha