مرحوم علامه مرتضی‌عاملی؛ سیره‌نگاری کم‌نظیر
کد خبر: 3852772
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:

مرحوم علامه مرتضی‌عاملی؛ سیره‌نگاری کم‌نظیر

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله هادوی تهرانی در پیامی به مناسبت ارتحال علامه سیدجعفر مرتضی عاملی تصریح کرد: دانش فراوان و تسلط کم‌مثالش در زمینه احادیث تاریخی از مرتضی‌عاملی چهره‌ای ماندنی در بین عالمان و فرهیختگان ساخته بود و همواره می‌کوشید در عین دقت و وسواس در زمینه تاریخ اسلام و سیره معصومان دستاوردهایش با هنجارهای جامعه شیعی ناسازگار نباشد.

علامه سید جعفر مرتضی عاملی دانشمندی محقق و سیره‌نگاری کم نظیر بودبه گزارش ایکنا، پیام تسلیت آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی در پی ارتحال حجت‌الاسلام والمسلمین علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(رحمة الله علیه) به شرح زیر است:
 بسم الله الرحمن الرحیم
إنما یخشی الله من عباده العلماء
ارتحال دوست دانشمند، محقق مدقق، سیره‌نگار کم نظیر حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین علامه سیدجعفر مرتضی عاملی رحمة الله علیه موجب نهایت تاسف و تاثر گردید.
آن عزیز که دانش فراوان و تسلط کم مثالش در زمینه احادیث تاریخی از او چهره‌ای ماندنی در بین عالمان و فرهیختگان ایجاد کرده است، همواره می‌کوشید در عین دقت و بلکه وسواس در زمینه تاریخ اسلام و سیره معصومان علیهم السلام، دستاوردهایش جنجالی نشود و با هنجارهای جامعه شیعی ناسازگار نباشد. روحش شاد!
این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به تمامی اعلام و مدرسان گرام به ویژه مراجع عظام در ایران و عراق و رهبر معظم انقلاب دامت برکاته و بالأخص علمای بزرگوار لبنان و خانواده محترم آن مرحوم به ویژه دوست دانشمندم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی مرتضی، برای آن عزیز سفر کرده حشر با محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم و برای تمام بازماندگان محترم صبر جميل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی‌بدیل خواستارم.‌
مهدی هادوی تهرانی
یکشنبه 5 آبان ماه 1398
 
نگاهی به زندگی علامه
 
علامه سیدجعفر مرتضی عاملی که روز چهارشنبه مورخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ در بیمارستان رسول أعظم بیروت تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، ساعاتی پیش درگذشت. سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تالیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم و مأساة الزهراء از جمله این آثار است.
 
از فعالیت‌های مهمش در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی‌ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. مرتضی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت تدوین کرد.
 
وی اواخر سال ۱۹۹۳م پس از ۲۵ سال اقامت در قم، به سوی وطن خود رهسپار شد و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب لبنان که آن زمان در اشغال اسرائیل بود ادامه داد. وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تأسیس مرکزی تحقیقاتی در بیروت، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد. یکی از مهمترین اقدامات او در مسیر آموزش مبانی اعتقادی، تأسیس حوزه علمیه‌ای در سال ۱۳۷۷ در شهر بیروت است. دفاع از امامت و ولایت و تلاش مستمر در پاسخگویی به شبهات اعتقادی، از اقدامات وی در سال‌های اقامت در لبنان است.
انتهای پیام
captcha