مراسم بزرگداشت علامه جعفر مرتضی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود
کد خبر: 3852894
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
روز چهارشنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام نواب؛

مراسم بزرگداشت علامه جعفر مرتضی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ به مناسبت ارتحال عالم ربانی علامه سیدجعفر مرتضی(رضوان الله علیه) روز چهارشنبه، مراسم بزرگداشتی در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

مراسم بزرگداشت جعفر مرتضی در دانشگاه ادیان و مذاهببه گزارش ایکنا، در پی ارتحال علامه سیدجعفر مرتضی؛ اندیشمند و سیره‌نویس لبنانی، مراسم بزرگداشتی از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب قم به منظور گرامیداشت یاد و خاطره این عالم ربانی و اندیشمند برجسته برگزار می‌شود.
 
این مراسم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در روز چهارشنبه 8 آبان ماه 1398 بعد از نماز ظهر در نماز خانه دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار خواهد شد.
 
نگاهی به زندگی علامه
علامه سیدجعفر مرتضی عاملی که روز چهارشنبه مورخ ۱۰ مهرماه ۱۳۹۸ در بیمارستان رسول اعظم بیروت تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، درگذشت. سید جعفر مرتضی عاملی؛ عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت(ع) تألیف کرده که الصحیح من سیرة النبی الاعظم و مأساة الزهراء از جمله این آثار است.
 
از فعالیت‌های مهمش در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی‌ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. وی در همین سال‌های تدریس، از ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. مرتضی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت تدوین کرد.
 
وی اواخر سال ۱۹۹۳م پس از ۲۵ سال اقامت در قم، به سوی وطن خود رهسپار شد و تلاش‌های علمی، پژوهشی و تربیتی خود را در جنوب لبنان که آن زمان در اشغال اسرائیل بود ادامه داد. وی در این سال‌ها علاوه بر پژوهش در زمینه تاریخ و تأسیس مرکزی تحقیقاتی در بیروت، به برگزاری جلسات مختلف برای جوانان شیعه لبنانی همت گماشت و از این راه، نسلی از فعالان مذهبی در میان شیعیان لبنان به وجود آورد. یکی از مهمترین اقدامات او در مسیر آموزش مبانی اعتقادی، تأسیس حوزه علمیه‌ای در سال ۱۳۷۷ در شهر بیروت است. دفاع از امامت و ولایت و تلاش مستمر در پاسخگویی به شبهات اعتقادی، از اقدامات وی در سال‌های اقامت در لبنان است.
 
انتهای پیام
captcha