نگرانی مسلمانان هند در آستانه صدور رأی دادگاه درباره مسجد «بابری»
کد خبر: 3854591
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

نگرانی مسلمانان هند در آستانه صدور رأی دادگاه درباره مسجد «بابری»

گروه بین‌الملل ــ مسلمانان هند با نگرانی منتظر رأی دادگاه عالی این کشور درباره پرونده مسجد بابری هستند که قرار است در چند هفته آتی صادر شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، در شهر آیودیا، واقع در ایالت «اوتارپرادش» هند، اقلیت مسلمان احساس می‌کنند که تحت محاصره قرار دارند.

آن‌ها منتظر صدور حکم دیوان عالی در مورد پرونده‌ای هستند که بر روابط آنها با جامعه هندو سایه انداخته است.

پس از درگیری‌های حقوقی بسیار زیاد، دیوان عالی هند در ماه آگوست (مردادماه) تصمیم گرفت که به اظهارات نمایندگان دو طرف هندو و مسلمان در مورد سرنوشت مکانی که زمانی مسجد قرن شانزدهمی بابری در آن قرار داشت گوش فرادهد. مسجد بابری در سال 1992 در حمله گروهی از هندوهای متعصب ویران شد.

در جریان این حمله و منازعات پس از آن حدود دوهزار نفر که اکثر آنها مسلمان بودند، کشته شدند. این درگیری خونین سؤالات بسیاری درباره نقش دین در کشور رسماً سکولار هند و جایگاه مسلمانان در آن ایجاد کرد.

ماه گذشته رئیس دادگاه عالی، «رانجان گوگی»، پایان جلسات رسیدگی به پرونده را اعلام کرد و انتظار می‌رود طی چند هفته آینده حکم خود را صادر کند. هر تصمیمی در این زمینه می‌تواند تأثیر زیادی در رابطه بین مسلمانان و هندوها بگذارد. مسلمانان 13 درصد از جمعیت 1.3 میلیارد نفری هند را تشکیل می‌دهند.

در حالی که بیشتر رهبران دینی مسلمان خواستار بازسازی این مسجد هستند، هندوها می‌گویند شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مسجد بابری در محل معبدی ساخته شده که زادگاه خدای ‌آن‌ها به نام «رام» بوده و قبل از ساخت مسجد در سال 1528 تخریب شد. آن‌ها می‌گویند محل این مسجد به هندوها تعلق دارد و باید معبد هندو در آن ساخته شود.  

انتهای پیام
captcha