نشست «چرایی بازاریابی دین با رویکرد جذب مخاطبان موسسات قرآنی» برگزار شد
کد خبر: 3855283
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

نشست «چرایی بازاریابی دین با رویکرد جذب مخاطبان موسسات قرآنی» برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نشست علمی «چرایی بازاریابی دین با رویکرد جذب مخاطبان موسسات قرآنی» با حضور تعدادی از اساتید و مدیران عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور و به همت دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.

نشست «چرایی بازاریابی دین با رویکرد جذب مخاطبان موسسات قرآنی» برگزار شد

به گزارش ایکنا؛ نشست علمی «چرایی بازاریابی دین با رویکرد جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی» طی روزهای گذشته با حضور مدیران و اساتید قرآنی کشور در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد قاسمی شوب، مدیر نشست علمی دانشگاهی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در راستای پیگیری تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی کشور، کمیته علمی-مطالعاتی «مدیریت مراکز دینی و مؤسسات قرآنی» دانشکده فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع) به شناسایی و إحصاء مسائل مرتبط با حوزه مدیریت امور قرآنی کشور پرداخته است.
وی یکی از مهمترین مسائل در این خصوص را بازاریابی مؤسسات قرآنی عنوان کرد و افزود: در این راستا به منظور افزایش کمی و سطح کیفی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی کشور، پژوهش‌های استراتژیک و نشست‌های علمی نخبگانی با حضور مدیران قرآنی کشور و دعوت از اساتید صاحب نظر اجرا و برگزار می‌شود. برخی از مهم‌ترین مسائل قابل طرح در این زمینه راهکارهای جذب و نگه‌داشت مخاطب و استقلال مالی مؤسسات قرآنی است.
‏در ادامه این نشست تخصصی مصباح‌الهدی باقری، پژوهشگر مرکز رشد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در سخنانی حوزه‌های بازاریابی مضاف مثل بازاریابی سیاسی، بازاریابی سبز و بازاریابی دین را از عرصه‌های بدیع و نیازمند به مباحثات نخبگانی دانست و گفت: موضوع بازاریابی باید از منظرهای مختلف دانشی که مرتبط با ساخت هر یک از حوزه‌هایی مثل اقتصاد، حقوق، جامعه شناسی و ارتباطات است مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در ادامه با بیان نکاتی در خصوص روش شناسی ورود به این مبحث، اظهار کرد: بازاریابی دینی، ذیل حاکمیت دینی و غیر دینی متفاوت است و در حاکمیت دینی هر آنچه از طرف حکومت ظهور و بروز نماید، اندوخته‌ای مثبت یا منفی در جهت بازاریابی برای جریان دینی خواهد بود.
این استاد دانشگاه در پایان صحبت‌های خود یکی از بهترین واژه‌های جایگزین برای واژه «بازاریابی» در عرصه‌های مضاف که معارف و ادبیات دینی ما برای آن حرف و نظر دارد را کلمه «دعوت» عنوان کرد.
حامد رضائی، استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) نیز که از دیگر حاضران در این نشست تخصصی بود در سخنانی بیان کرد: این دومین جلسه از سلسله نشست‌های بازاریابی دین با هدف جذب، نگهداشت و افزایش وفاداری مخاطبان موسسات قرآنی کشور است. محور این جلسه، چرایی استفاده از بازاریابی به عنوان ابزار تبلیغ دین با رویکرد جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی است.
وی ضمن اشاره به اهمیت رقابت در فضای تجاری، به تشریح ابعاد رقابت در حوزه‌های مربوط به دین پرداخت. پس از آن، مفهوم مبادله در بازاریابی دین مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، بدیل‌های مختلف در عرصه‌های دینی تشریح و در نهایت نیز به ادبیات حوزه ضرورت و اهمیت استفاده از ابزار بازاریابی در تبلیغ دین پرداخته شد.
در ادامه حسن محمدی، مسئول اتحادیه مردمی تشکل‌های قرآن و عترت کشور به فعالیت بسیار اندک موسسات قرآنی در پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: تا قبل از انقلاب به اندازه کمتر از انگشتان دست مؤسسات قرآنی ثبت شده داشتیم اما هم اکنون 5000 مؤسسه قرآنی ثبت شده در کشور داریم.
وی در ادامه مؤلفه‌ها و ملاحظات متعددی را در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور قابل توجه دانست و بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی میان نهادهای مختلف، الزامات ظریفی باید مورد توجه قرار گیرد و اگر میان نهادها یک بستر هم افزا و رویه تعریف شده وجود نداشته باشد و فعالیت‌های قرآنی، هدفمند و با سیاستگذاری واحد نباشد، هم پوشانی و تزاحم خواهیم داشت و نگاه‌ها جزیره‌ای و منفک از هم خواهد بود.
محمدی در پایان اظهار کرد: در حوزه بازاریابی مؤسسات قرآنی باید از فضای سنتی(همچون کرسی های تلاوت) و مدرن توأمان استفاده نمود؛ چون هر کدام کارکردهای خاص خود را دارند.

انتهای پیام
captcha