توصیف پیامبری که مایه بينايى هدايت‌خواهان است
کد خبر: 3856532
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
نبی(ص) از زبان ولی(ع)

توصیف پیامبری که مایه بينايى هدايت‌خواهان است

گروه جامعه ــ حضرت علی(ع) در توصیف و معرفی حضرت رسول(ص) در خطبه 94 نهج‌البلاغه ضمن توصیف زمان و چگونگی رسیدن كرامت اعزام نبوت به حضرت محمد(ص) ایشان را وسيله بينايى هدايت‌خواهان معرفی می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ پیامبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «علی! کسی جز تو و من، خدا را نشناخت و کسی جز خدا و تو، مرا نشناخت و کسی جز خدا و من، تو را نشناخت». با تکیه بر همین حدیث یکی از بهترین راه‌های شناخت پیامبر(ص) مطالعه مطالبی است که حضرت علی(ع) در خصوص آن حضرت فرموده‌‌اند.

در جای جای نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) به معرفی رسول نور و رحمت پرداخته‌‌اند از جمله در خطبه 94 نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) در توصیف پیامبر(ص) می‌فرمایند: خداوند پيامبران را در بهترين جايگاه به وديعت گذارد و در بهترين مكان‏‌ها استقرارشان داد. از صلب كريمانه پدران به رحم پاک مادران منتقل فرمود، كه هرگاه يكى از آنان درگذشت، ديگرى براى پيش برد دين خدا به پاخاست.
تا اينكه كرامت اعزام نبوت از طرف خداى سبحان به حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم رسيد. نهاد اصلى وجود او را از بهترين معادن استخراج كرد و نهال وجود او را در اصيل‏‌ترين و عزيزترين سرزمين‌ها كاشت و آبيارى كرد. او را از همان درختى كه ديگر پيامبران و امينان خود را از آن آفريد به وجود آورد، كه عترت او بهترين عترت‏‌ها و خاندانش بهترين خاندان‌ها و درخت وجودش از بهترين درختان است.

در حرم امن خدا روييد و در آغوش خانواده كريمى بزرگ شد، شاخه‌هاى بلند آن سر به آسمان كشيده كه دست كسى به ميوه آن نمى‌رسيد. پس، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پيشواى پرهيزكاران و وسيله بينايى هدايت خواهان است، چراغى با نور درخشان و ستاره‏‌اى فروزان و شعله‌اى با برق‏‌هاى خيره كننده و تابان است.

راه و رسم او با اعتدال و روش زندگى او صحيح و پايدار و سخنانش روشنگر حق و باطل و حكم او عادلانه است. خدا او را زمانى مبعوث فرمود كه با زمان پيامبران گذشته فاصله طولانى داشت و مردم از نيكوكارى فاصله گرفته و امت‏‌ها به جهل و نادانى گرفتار شده بودند.

حضرت علی(ع) در پایان این خطبه خطاب به مردم می‌فرمایند: «خدا شما را بيامرزد، اعمال نيكو براساس نشانه‏‌هاى روشن انجام دهيد، زيرا كه راه، روشن است و شما را به خانه امن و امان دعوت مى‏‌كند. هم اكنون در دنيايى زندگى مى‌‏كنيد كه مى‏‌توانيد رضايت خدا را به دست آوريد. با مهلت و آسايش خاطرى كه داريد. اكنون نامه عمل سرگشاده و قلم فرشتگان نويسنده در حركت است، بدن‏‌ها سالم و زبان‏‌ها گوياست، توبه مورد قبول و اعمال نيكو را مى‌‏پذيرند.

انتهای پیام
captcha