خطر بحران کتاب‌نخوانی در آینده نزدیک
کد خبر: 3856814
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
وزیر ارشاد هشدار داد؛

خطر بحران کتاب‌نخوانی در آینده نزدیک

گروه ادب ــ وزیر ارشاد در پیامی گفت: گرفتار مخاطره دانش کاذب شده‌ایم و اندیشه‌های سست‌پایه و نوشته‌های غیرواقعی با سرعت در حال تکثیرندT به گونه‌ای که ممکن است در آینده‌ای نزدیک با بحران کتابنخوانی مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، زنگ دانایی صبح امروز، 22 آبان ماه از یزد، پایتخت کتاب ایران و با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیکنام حسینی پور، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از مسئولان فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در مدرسه شاهد حسین و فاطمه نواخته شد.
 
حسینی‌پور در این آیین پیام وزیر ارشاد را قرائت کرد که مشروح آن به این ترتیب است. کتاب سرمایه ملت‌ها، مبدا خیزش‌ها و سد هویت بخش تمدن هاست. هر جامعه و تمدنی از چراغی بر می‌خیزد که از کتاب پرتو می‌گیرد، ملت‌های بزرگ جهش فرهنگی و علمی خود را با کتاب آغاز و با ثبت آن ادامه داده‌اند.

کتاب پایه و مادر فرهنگ محسوب می‌شود. حلقه ارتباط همه اجزای یک ملت به کتاب متصل است و بر مبنای ریشه فرهنگ ثمر می‌دهد. هیچ حوزه عمومی، دانشی و فرهنگی نیست که از کتاب ارتزاق نکند. پیشرفت ایران و ایرانی نیز همواره با کتاب بوده و از این رو اگر به خلق کتاب‌های جدید و تکریم پدیدآورندگان محتوا نیندیشیم، ایران را در گذشته تاریخی خود رها خواهیم کرد.

اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که انقلاب فضای مجازی فضایی متفاوت نسبت به همه دوره‌های مختلف زندگی تاریخی، اندیشه‌ای و فرهنگی انسان رقم زده است. نخست آن که گرفتار مخاطره دانش کاذب شده‌ایم دیگر این که اندیشه‌های سست پایه و نوشته‌های غیرواقعی با سرعت در حال تکثیر است. به گونه‌ای که ممکن است در آینده‌ای نزدیک با بحران کتاب نخوانی مواجه شویم.

از این رو پویش ملی کتابخوانی می‌تواند ما را در مقابل تهدید‌های پیش رو مصون بدارد، به شرطی که همگان در این پویش ملی حضور پیدا کنند. در پیمودن مسیر فرهنگ کتابخوانی نخست باید خانواده را در محور این حرکت قرار دهیم و در گام دوم مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها اضلاع دیگر جامعه کتابخوان را شکل می‌دهند که به یاری آنان می‌توانیم شاهد جامعه کتابخوان و دانا باشیم. همچنین کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های محلی که دریچه‌های تنفسی فرهنگی شهر هستند در ساختن شهری اندیشه‌ورز و فرهنگ‌مدار نقشی مؤثر دارند.

خوشبختانه فرهنگ کتابخوانی با همت و تأسیس کتابخانه‌ها به عنوان نهاد‌های فرهنگی به ویژه در روستا‌ها و شهر‌های کمتر توسعه یافته رو به گسترش است و امیدواریم گستره کتابخوانی تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور وسعت یابد و پیشرفت فرهنگی را همگام با پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی نهادینه کنیم.

خانواده، مدرسه، حوزه، دانشگاه، رسانه‌های گروهی، فرهیختگان و آفرینندگان آثار و نیز مجموعه‌ای حاکمیتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست به دست هم دهند تا این پروژه ملی فراگیرتر و فضیلت کتابخوانی به یک ضرورت ملی تبدیل شود.

فرهنگ و آیین این مرز و بوم با کتاب عجین است و پیامبر مهربانی‌ها حضرت ختمی مرتبت(ص) که در آستانه میلاد پرسعادتش قرار داریم با اعجاز کتاب، قلب‌ها را تسخیر، جان‌های جویای حقیقت را مجذوب و حال خوش زیستن انسانی و اخلاقی را به جامعه بشری ارزانی کرد.
 
انتهای پیام
captcha