گفتمان تکفیر رو به اضمحلال است
کد خبر: 3856930
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
آیت‌الله اراکی:

گفتمان تکفیر رو به اضمحلال است

گروه سیاسی ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در سی‌و‌سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت تأکید کرد: امروز باید اعلام کرد که گفتمان وحدت بر گفتمان تکفیر و تفرقه غلبه کرده و گفتمان وحدت غالب است و گفتمان تکفیر رو به مضمحل شدن است.

گفتمان تکفیر رو به اضمحلال است

به گزارش ایکنا؛ سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، از دقایقی پیش با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید در سالن اجلاس سران آغاز شد.

پس از تلاوت قرآن، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در سخنانی گزارشی را درباره برگزاری کنفرانس ارائه کرد و پس از آن کنفرانس با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، به صورت رسمی آغاز شد.

آیت‌الله اراکی با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و تشکر از رهبر معظم انقلاب برای حمایت‌هایشان از وحدت و تقریب در سراسر جهان اسلام و تشکر از رییس جمهور برای حضور در این مراسم برای شهدای اخیر مقاومت فلسطین از جمله شهید «ابوالعطا» و همه شهدای مقاومت طلب علو درجات کرد.

وی افزود: امروز که برای سی و سومین بار گرد هم می‌آ‌ییم جبهه مقاومت بیش از هر زمان تقویت شده و پیروزی‌های آن  در سراسر منطقه به استحکام و تداوم آن تا پیروزی کامل شدت بخشیده است.

 اراکی اظهار کرد: از جمله آثار پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه استکبار و سازش، گسترش پیام وحدت در جهان اسلام و استحکام این جبهه و به انزوا کشیده شدن جریانات تکفیری و واگرا در جهان اسلام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: امروز باید اعلام کرد که گفتمان وحدت بر گفتمان تکفیر و تفرقه غلبه پیدا کرده و گفتمان وحدت  غالب است و گفتمان تکفیر روبه مضمحل شدن است.

وی تصریح کرد: امروز دفاع از مسجدالاقصی باید بیش از هر زمان دیگری مورد عنایت باشد و وظیفه ما در دفاع از فلسطین سنگین‌تر است و آن هم به دلیل توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم علیه فلسطین و مقاومت اسلامی در یمن، سوریه، عراق و لبنان است. امیدوارم جمع حاضر در این نشست در فراخوان امت اسلام در دفاع از فلسطین و مسجدالاقصی نقش مؤثری ایفا کند. امروز همه باید تلاش کنیم با یکپارچگی و وحدت مشت محکمی بر توطئه معامله قرن بزنیم تا این معامله رو به شکست با شکست نهایی روبه‌رو شود.

اراکی با اشاره به فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی، گفت: سیاست تحریم نتوانسته جمهوری اسلامی را به ضعف و شکست بکشاند بلکه با همت مسئولان و هدایت‌های رهبری تهدیدها به فرصت تبدیل شد و این از هنرهای بزرگ انقلاب اسلامی و مدیریت در جمهوری اسلامی است و امروز تهدید تحریم به فرصت خودسازی و شکوفایی اقتصادی تبدیل شده است.

پس از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین روحانی از ده اثر علمی تقریبی برگزیده رونمایی شد. عناوین این آثار بدین شرح‌اند: موسوعه الاحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه، فلسطین، از نهر تا بحر، المسجدالأقصی تاریخیأ، فقهیأ، سیاسیأ، المسلمون و اشکالیه الوحده، اهانه‌المقدسات الاسلامیه فی الفقه والقانون، الحجاب، دراسه اجتماعیه و فقهیه مقارنه، فقه الصلاه والسلام علی‌النبی و آله الکرام، سیدنا زین‌العابدین، آیین رفتاری مسلمانان با یکدیگر، مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی، جنگ از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و صعود چهل ساله در آیینه جهانی عناوین این کتاب‌هاست.

پس از رونمایی از آثار تقریب سخنرانی شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلاب مردم بحرین، شیخ محمد عبدالسلام، وزیر اوقاف سوریه، شیخ صدرالدین، امام جمعه نجف اشرف، ابراهیم الدیلمی، سفیر یمن در تهران برگزار شد. 

شعار اصلی کنفرانس امسال «وحدت امت در دفاع از مسجد‌الاقصی» است و بیشتر برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی حول محور این شعار است.

دیدار با مقام معظم رهبری، حضور در مرقد مطهر امام(ره)، حضور در نماز جمعه تهران، برگزاری ۲۰ نشست و کمیسیون تخصصی، برگزاری جشن میلاد، برگزاری نماز وحدت در روز افتتاحیه اجلاس، تقدیر از ۵ شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام و رونمایی از ۱۰ اثر برگزیده تقریبی و فرش مقاومت از دیگر برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی وحدت امسال است.

۳۵۰ شخصیت از ۹۳ کشور و ۲۵۰ شخصیت از علمای شیعه و اهل سنت داخلی نیز در این کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند. مراسم اختتامیه نیز روز شنبه 25 آبان، بعد از نماز مغرب و عشا، در سالن صداوسیما برگزار می‌شود و بیانیه پایانی کنفرانس قرائت می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha