معتقدان به سکولار بودن حوزه، دلسوز حوزه نیستند
کد خبر: 3857230
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

معتقدان به سکولار بودن حوزه، دلسوز حوزه نیستند

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: آن‌هایی که می‌گویند حوزه سکولار است قطعاً‌ دلسوز حوزه و روحانیت نیستند.

معتقدان به سکولار بودن حوزه، دلسوز حوزه نیستندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز، پنجشنبه، 23 آبان‌ماه در دیدار مدیر و جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه آبادان و مجمع نمایندگان طلاب آبادان  گفت: افتخار مسلمانان این است که امت پیامبری هستند که همه حرف‌ها و احتیاجات بشر را با قرآن و احادیث قدسی و سنت نبوی و سنت اوصیاء خودش پاسخ گفته است و حالا ما  طلاب به عنوان سرباز امام زمان(ع) چه وظیفه‌ای داریم؟ وظیفه اصلی‌مان این است در دین غور کنیم و هر چه بیشتر با این هدیه بزرگ الهی مأنوس شویم موفق‌تر خواهیم بود.من معتقدم برخی تهمت‌هایی که به علمای شیعه نسبت می‌دهند از جانب خودی‌هاست مثلاً می‌گویند، علمای شیعه اعتنایی به قرآن کریم ندارند انصافاً اگر یک کار میدانی دقیق انجام شود بیانگر آن است که علمای شیعه در این زمینه بسیار دقیق عمل کرده‌اند.
 
وی افزود: صاحب جواهر در کتاب عظیم فقهی خودش حدود دو هزار و سیصد آیه را مورد بحث قرار داده، آیا باز هم می‌شود گفت علمای شیعه در این زمینه کم کار کرده‌اند. در حواشی مکاسب اینقدر تحقیقات راجع به آیات قرآن وجود دارد که لازم است به آن توجه شود. تحقیقاتی که امام رضوان الله تعالی علیه در مباحث فقهی، اصولی‌شان بر روی آیات قرآن داشتند اکنون در چند جلد منتشر شده، و همچنین آیات قرآنی که مرحوم والدمان رضوان الله علیه در فقه‌ و اصولشان، در بحث‌های دیگرشان مطرح کردند دو جلد بسیار قطور شده و آماده انتشار است، ولی در قرآن کریم بسیاری از ظرفیت‌ها مکتوم و خام مانده است.
 
آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: وظیفه‌ ما مذهب امامیه، و پیروان امام صادق(ع)، نسبت به فهم قرآن و تدبر در قرآن بیش از دیگران است و من قبلاً اینها را گفتم ولو حالا تکرار هم می‌شود اینکه می‌گویند القرآن یجری مجری الشمس و القمر، به این معناست که در هر زمان هر فتنه‌ای، هر مذهب باطلی، هر گروه انحرافی با هر فکری بخواهد به مردم صدمه بزند، قرآن می‌تواند در مقابل او قرار گیرد و واقعاً افرادی می‌خواهند که مطلع باشند باید بر روی آیات قرآن تأمل کرده باشند و در هر زمانی ببینند کدام آیات را باید به میدان بیاورند تا جلوی این فتنه‌ها و بدعت‌ها و انحراف‌ها را بگیرد و از عنایتی که خدا به برکت پیامبرو وجود قرآن برای بشر نازل کرد هرچه بیشتر استفاده کنیم، طلاب هر روز دو سه ساعت با قرآن کار کنند، ای کاش یک روزی برسد که مسئولین حوزه بگویند هر طلبه‌ای باید روزی سه تا چهار ساعت در قرآن تدبر کند، این اصل برای همه علوم دیگر ماست، اصل برای فقه، برای اصول، اعتقادات، کلام، و حتی اصل برای تاریخ دقیق است.
 
توسعه روزافزون علوم حوزوی
 
وی با بیان اینکه معتقدان به سکولار بودن حوزه، دلسوز حوزه نیستند تصریح کرد: اکنون بهترین زمان برای مقایسه رشد حوزه قم و حوزه شهرستان‌هاست، یعنی اگر در زمان طاغوت یک حوزه‌ای می‌خواست شکل بگیرد و چند طلبه را تربیت کند و به نتیجه‌ مختصری برسد با کمال ناامیدی ممکن بود نزدیک به 20 - 30 سال زمان صرف شود، اما در زمان ما با شرایطی و نیازهایی که به وجود آمده، امروز علوم حوزوی بسیار توسعه پیدا کرده است.
 
خوبی‌ها و نواقص را باید در کنار هم دید
 
این استاد حوزه بیان کرد: حالا اگر یک عده‌ بی‌انصاف و بی‌خبر می‌خواهند حرف‌هایی در مورد حوزه بزنند مهم نیست، آن‌ها از روی عنادی که با حوزه دارند می‌گویند این حوزه سکولاراست. قطعاً‌ بدانید این افراد دلسوز حوزه و روحانیت نیستند، اگر کسی دلسوز روحانیت باشد باید خوبی‌ها و نواقصش را در کنار هم ارزیابی کند و راهکار ارائه دهد.
وی بیان کرد: حوزه پس از انقلاب حرکت‌های خوبی داشته، البته نمی‌گویم خیلی موفق بوده ولی این همه توسعه مقالات و موضوعات که من مکرر گفتم و شاید هم شما شنیده باشید درصد بحث از مسائل مستحدثه در بعد از انقلاب قابل مقایسه با مسائل مستحدثه قبل از انقلاب نیست، کدام یک از مراجع ما قبل از انقلاب احکام پزشکی داشتند؟ اما الان مراجع اکثرشان احکام پزشکی دارند، کدام یک از مراجع ما قبل از انقلاب احکام قضایی داشتند؟ ولی همه‌شان الان کنار توضیح المسائل‌شان استفتائات قضایی دارند، در مورد جوانان، قبل از انقلاب کدام مرجعی رساله داشت بعد از انقلاب به فکر جوانان بودند، رساله منحصری برای جوانان تدوین کردند و دادند. حالا مراکز تحقیقاتی، مقالات، تحقیقات، همین بحث تفسیر قرآن که امروز در حوزه ما بیش از 50 درس تفسیر وجود دارد، قبلاً از انقلاب چند درس تفسیر داشتیم؟
 
آیت الله فاضل با بیان اینکه البته یک نواقصی و یک آسیب‌ها و مشکلات و خلأهایی هم وجود دارد که رهبری معظم انقلاب مکرر از حوزه مطالبه کردند و آن هم باید حوزویان آستین بالا بزنند و پاسخ بدهند اظهار کرد: امروز دایره علوم حوزوی ده‌ها برابر قبل از انقلاب شده، فقه، اصول، تفسیر، عقاید و تاریخمان ده برابر شده، ما طلبه‌ها باید وقت زیادتری را برای علم، تحصیل، تهذیب نفس بگذاریم .امروز مشکلاتی که موجب انحراف اخلاقی یک انسان است، هزاران برابر قبل از انقلاب شده، ما هم باز باید به همین اندازه خودمان را مراقبت کنیم. توسعه علوم این زمینه را دارد که حوزه‌ها قوت بیشتری پیدا کنند، حوزه‌ها حرکت قوی‌تری را داشته باشند، با وجود این اساتید بزرگواری که دارد، این انتظار از حوزه آبادان هست، یک برنامه‌ بسیار قوی‌تر از گذشته با وجود آن تاریخ عمیقی که دارد. الآن هم حوزه موجودی که مرحوم آیت الله دهدشتی داشتند، باید خدا را شاکر بود ولی برای اصل اسلام و مکتب جعفری، هم برای انقلاب خودمان که امروز حوزه و انقلاب به هم گره خورده باید قدم‌های بزرگی برداشت.
انتهای پیام
captcha