اعتراضات ریشه در بی‌توجهی مسئولان به اصل «دانستن حق مردم است» دارد
کد خبر: 3857985
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۲
ابوالقاسم رئوفیان:

اعتراضات ریشه در بی‌توجهی مسئولان به اصل «دانستن حق مردم است» دارد

گروه سیاسی ــ‌ دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با اشاره به بدیهی بودن مقوله «دانستن حق مردم است» به عنوان اصل مهم در حکومت‌داری گفت: بی‌توجهی مسئولان به این مقوله و انتظارات افکار عمومی تبعات و پیامدهایی مانند اعتراضات و اغتشاشات اخیر را به دنبال دارد و لازم است مسئولان به خاطر این کم‌لطفی در نحوه اطلاع‌رسانی و وارد کردن شوک اساسی به جامعه از مردم عذرخواهی کنند.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره بی‌توجهی مسئولان به مسئله اقناع افکار عمومی در اعلام یکباره اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت و افزایش نرخ بنزین گفت: مردم به نظام و مسئولان اعتماد دارند و به طور متقابل مسئولان هم وظیفه دارند که به مردم اعتماد کنند و طرح‌ها و برنامه‌ها را با مردم در میان بگذارند.

ضرورت عذرخواهی مسئولان از مردم

وی ادامه داد: بی‌توجهی مسئولان به انتظارات افکار عمومی و مقوله «دانستن حق مردم است»؛ به مثابه بدیهی‌ترین و مهم‌ترین اصل حکومتداری تبعات و پیامدهایی مانند اعتراضات و اغتشاشات اخیر را به دنبال دارد. مسئولان باید قبول کنند اعلام ناگهانی اجرای این تصمیم یک شوک اساسی به جامعه به ویژه طبقات ضعیف وارد کرده در حالی که مسئولان هم می‌توانستند این افزایش قیمت را با یک شیب ملایم در طی سال‌های اخیر انجام دهند و هم اینکه مردم را از قبل برای چنین اتفاقی آماده کنند که هیچ کدام را انجام ندادند.

رئوفیان اظهار کرد: مردم نشان داده‌اند که در سخت‌ترین شرایط تحریمی پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند و حاضر نیستند امنیت کشور به مخاطره بیفتد، اما وقتی مسئولان درباره موضوعاتی که تأثیرات بسیار زیاد و مستقیمی بر زندگی مردم می‌گذارد و تلاطمی در وضعیت معیشتی آن‌ها ایجاد می‌کند این‌گونه تصمیم می‌گیرند باید تبعات خطرناک آن را هم برای امنیت کشور بپذیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: البته این بدین معنا نیست که مسئولان برای افکار عمومی اهمیتی قائل نیستند، بلکه شاید مسئولان تصور می‌کردند که اعلام این تصمیم از قبل موجب اتفاقات منفی‌تری شود، اما به هر حال مسئولان باید توجه داشته باشند که دشمنان نظام و انقلاب همواره به دنبال فرصت هستند تا از کمترین تلاطم و التهاب در جامعه بیشترین بهره‌برداری را به نفع خود داشته باشند.

رئوفیان تصریح کرد: به اعتقاد من مسئولان در نحوه مدیریت افکار عمومی و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم کم‌لطفی کردند و حتماً باید از مردم کشور عذرخواهی کنند.

به عملیاتی شدن وعده‌های دولت خوشبین نیستم

رئوفیان درباره اهمیت مهم مرحله نظارت و اجرای درست وعده‌ها در زمینه حمایت از طبقات متوسط و پایین اجتماعی برای جلب اعتماد مجدد مردم به دولت گفت: به عنوان یک شهروند خیلی به این باور نرسیدم که این وعده‌ها عملیاتی شود، اما به هر حال امیدوارم این بار مسئولان حساب‌شده و با در نظر گرفتن همه جوانب قضیه و پیش‌بینی احتمالات مختلف این وعده‌ها را داده باشند و در مرحله اجرا مردم با مشکل خاصی مواجه نشوند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین با اشاره به ضعف زیاد نظارت‌ها در کشور گفت: جلوگیری از تأثیر افزایش قیمت چند صد درصدی بنزین بر روی نرخ سایر کالاها نیاز به یک نظارت جدی، همه‌جانبه و هوشمند دارد تا این اتفاق نیفتد. تجربه افزایش قیمت بنزین در ادوار مختلف نشان داده که تأثیر زیادی بر نرخ کالاهای مصرفی مردم داشته است و اگر این بار هم این اتفاق بیفتد جبران آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. بر این اساس وجهه همت دولت باید به هر قیمتی بر عمل به وعده‌های داده شده باشد و سیستم‌های نظارتی باید به شدت تقویت شود و با افرادی که با نادیده گرفتن مصالح جامعه می‌خواهند از این اتفاق به نفع خود بهره‌برداری شخصی کنند، باید به طور جدی برخورد شود.

گروه‌های سیاسی دولت و سایر قوا را در اجرای این مصوبه کمک کنند

وی یادآور شد: مسئله مهم دیگر سوءاستفاده دشمن از این شرایط است که سعی می‌کند فضای امن کشور را به هم زده و اعتراضات به‌حق مردمی را به آشوب‌گری و تعرض به اموال و جان مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تبدیل کنند. قطعاً اهداف و برنامه این افراد و گروه‌ها که به طور سازمان‌یافته بر هم زدن امنیت کشور را دنبال می‌کنند با معترضان واقعی تفاوت دارد و قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی باید آنها را شناسایی و به طور جدی برخورد کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره وظیفه نخبگان و جریان‌های سیاسی در این شرایط گفت: شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی در عین بیان خواسته‌ها و توقعات مشروع مردم، پیگیری آن‌ها از مسئولان و ارائه نقدها، تحلیل‌ها و راهکارهای علمی و منصفانه و به دور از سیاسی‌کاری، باید منافع ملی و حفظ وحدت و انسجام جامعه را در اولویت قرار دهند و اختلافات سیاسی با دولت را کنار بگذارند تا دولت با همراهی سایر قوا بتواند این موضوع را به درستی اجرا کند.

گفت‌‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha