حق اعتراض در چه شرایطی فراهم می‌شود
کد خبر: 3858109
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
لعیا جنیدی تبیین کرد:

حق اعتراض در چه شرایطی فراهم می‌شود

گروه جامعه ــ معاون حقوقی رئیس جمهور در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز بیان کرد: حق اعتراض در شرایطی ایجاد می‌شود که مکان امنی برای اعتراض وجود داشته باشد و امنیت معترضان تامین شود.

حق اعتراض در چه شرایطی فراهم می‌شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در همایش ملی بانوان و خانواده خیرین مدرسه‌ساز که امروز سه‌شنبه ۲۸ آبان‌ماه در هتل‌پارسیان آزادی برگزار شد، اظهار کرد: دامنه کار خیر حد و مرزی ندارد، منشا این برکات خیرین مدرسه‌ساز هستند چه بهتر که این امور در شرایطی ایجاد شود که نیکی آن به همگان برسد. زمانی که افراد در ایجاد فضای آموزشی مشارکت می‌کنند، در واقع در حق آموزش و حق تحصیل افراد جامعه مشارکت می‌کنند. حق بر آموزش یک مبنا است و توانمندی فکری، توانایی معنوی ایجاد می‌کند، این توانایی فکری است که امکان استفاده از شرایط جامعه را مهیا می‌کند در صورت عدم داشتن توانایی فکری حقوق سیاسی، اجتماعی و ... تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه همبستگی‌اجتماعی با مشارکت خیرین افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این همبستگی خاستگاه ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی به‌شمار می‌رود. در روایات بزرگان توجه داشتن به دیگری و همبستگی اجتماعی تاکید شده است و خیرین مظهر این همبستگی هستند. در‌شرایط فعلی منابع دولت برای تحقق حق مردم محدود است، خیرین در چنین شرایطی می‌توانند نقش پررنگی را ایفا کنند.
 
معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: در روز‌های گذشته با ناآرامی‌ها و اعتراضات مواجه بودیم که بی‌ارتباط به تحریم‌ها نیست، این تحریم‌ها باعث می‌شود فشار اقتصادی بر مردم وارد شود و مردم را نگران آینده خود کند، زمانی که قدرت خرید با سقوط پول ملی کاهش می‌یابد اولین فکری که به ذهن بیشتر افراد جامعه می‌آید این است که چگونه می‌توان امکانات آموزشی لازم را برای کودکان‌مان ایجاد کنیم.

وی با بیان احساس همدلی با آسیب‌دیدگان تصریح کرد که دنبال اداره آسیب‌ها و جبران آنان هستیم، در روز گذشته جلسه‌هایی تشکیل و کارگروهی‌ در راستای کاهش آسیب‌ها تشکیل شد تا آلام و درد‌های مردم را کاهش دهیم.

جنیدی به آمار سنی معترضان که بین ۱۵ و ۱۶ سال تا ۲۰ سال است اشاره و اظهار کرد: زمانی‌که مردم آموزش می‌بینند می‌توانند اعتراض خود را به درستی بیان کنند، زمانی‌که آموزش کافی برای نحوه بیان حق اعتراض وجود نداشته باشد، موجب آسیب اعتراض‌کنندگان خواهد شد. حق اعتراض با ایجاد مکان‌های امن اعتراض محقق خواهد شد که نیروی انتظامی می‌تواند بر آن نظارت کند تا شاهد بروز مشکلاتی که به وجود آمد، نباشیم. باید مکانی برای بیان اعتراض مردم فراهم شود. مصوبه‌ای در این زمینه تهیه شد اما دیوان عدالت اداری این مصوبه را لغو کرد. ما به ابطال این مصوبه در این زمینه اعتراض کرده‌ایم. قشر اعتراض کننده جوان هستند یا در دبیرستان یا در دانشگاه هستند باید آموزش لازم به این افراد داده شود تا بتوانند اعتراضات خود را به درستی بیان کنند.
انتهای پیام
captcha