رونمایی از کتاب روایتگر دفاع مقدس در ایتالیا
کد خبر: 3858967
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

رونمایی از کتاب روایتگر دفاع مقدس در ایتالیا

گروه بین‌الملل ــ رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، از کتاب «سفر به گرای 270 درجه» با موضوع دفاع مقدس با حضور مترجم و مؤلف این اثر در مؤسسه ایتالیایی مطالعات شرق میانه و دور شهر رُم رونمایی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا از کتاب «سفر به گرای 270 درجه» تألیف احمد دهقان در سالن اسپینلی مؤسسه ایتالیایی مطالعات شرق میانه و دور در شهر رُم رونمایی کرد.

در نشست رونمایی از این کتاب که سال 2018 میلادی از سوی این نمایندگی فرهنگی در قالب طرح حمایت از ترجمه آثار فارسی (تاپ)، از سوی میکله مارلی به ایتالیایی ترجمه و به وسیله انتشارات «میمِسیس» به چاپ رسید، اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در رُم، آنتونلو ساکتی، آدریانو روسی، مدیر مؤسسه ایتالیایی مطالعات شرق میانه و دور و سیمونه کریستوفورتی، استاد دانشگاه و لیلا کرمی، کارشناس ادبیات داستانی معاصر فارسی، سخنرانی کردند.

مدیر مؤسسه ایتالیایی مطالعات شرق میانه و دور شهر رم در سخنرانی خود، دفاع مقدس را دفاع یک ملت از خود، در جنگی تحمیلی و ناعادلانه ارزیابی کرد و کتاب «سفر به گرای 270 درجه» را داستان نسلی دانست که از خود سخن گفته و آن چه را برای ایتالیایی‌ها از تاریخ معاصر ایران ناشناخته باقی مانده، به بهترین نحو به آنان معرفی می‌کند.

قولی هم در سخنرانی خود در این مراسم، بیان کرد: حمایت از ترجمه و نشر آثار ادبیات فارسی و معرفی چهره واقعی ایران معاصر، هر دو از اولویت‌های رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیاست که در خصوص این کتاب، این دو با هم پیوند خورده و جنگ تحمیلی به عنوان بخشی از تاریخ معاصر ایران در قالب ادبیات داستانی روایت شده است.

سخنران بعدی، لیلا کرمی بود که به تشریح ساختار ادبیات دفاع مقدس، جایگاه آن در ادبیات داستانی معاصر فارسی، روند شکل‌گیری و تکوین آن و تشریح وجوه شاخص این گونه ادبی پرداخت.

در ادامه، مارِلّی، مترجم کتاب «سفر به گرای 270 درجه» در سخنانی، انگیزه انتخاب این اثر برای ترجمه را، تازگی روایت آن برای مخاطب ایتالیایی معرفی کرد.

دهقان، مؤلف این کتاب به تشریح جایگاه ادبیات دفاع مقدس در ساختار ادبیات داستانی معاصر فارسی پرداخت و انگیزه خود را از نگارش داستان دفاع مقدس، گسترش نگاه انسانی و فهم مشترک میان انسان‌ها معرفی کرد.

کریستوفورتی، استاد دانشگاه ونیز که مقدمه‌ای بر این کتاب نگاشته نیز در سخنان کوتاهی، علت نگارش مقدمه بر این داستان جنگی خاص را گشوده شدن دریچه‌ای تازه برای خود او با خواندن این داستان مطرح کرد.

سفر به گرای ۲۷۰ درجه، رمانی است از احمد دهقان با موضوع جنگ ایران و عراق. این کتاب به دلیل سبک خاصِ نوشته و روایت عمیق و ویژه جنگ اقبال زیادی به خود جلب کرد و مورد توجه جدی قرار گرفت. این کتاب در سال ۱۳۷۵ منتشر شد.

انتهای پیام
captcha