اختلافات آمریکا و طالبان بر سر آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی پابرجاست
کد خبر: 3859408
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
سومین روز گفت‌وگو‌های پنهانی خلیل‌زاد با طالبان؛

اختلافات آمریکا و طالبان بر سر آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی پابرجاست

گروه بین‌الملل ــ سومین روز از رایزنی پنهانی نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با گروه طالبان در حال انجام است و گفته می‌شود اختلافات آمریکا و طالبان بر سر آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی ادامه دارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «جمهور» افغانستان، منابع آگاه از مسائل صلح افغانستان اظهار کردند که مذاکرات زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با گروه طالبان وارد سومین روز خود شده است.

منابع نزدیک به گروه طالبان تأیید می‌کنند که روند ابتدایی مذاکرات صلح بعد از دو ماه توقف، سه روز پیش به شکل مخفیانه در قطر آغاز شده است.

زلمی خلیل‌زاد روز شنبه، 2 آذر وارد قطر شد و سه روز است که با نمایندگان سیاسی طالبان روی روند آغاز رسمی مذاکرات رایزنی می‌کند. این مذاکرات غیررسمی، به دور از نگاه رسانه‌ها و برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات رسمی میان آمریکا و طالبان در دوحه جریان یافته است.

طالبان بر امضای مصوبات که در 9 دور قبلی مذاکرات به دست آمده است و اینکه دیگر آمریکایی‌ها عهدشکنی نکنند تأکید دارد. موضوعات مهمی که میان این دو گروه محل اختلاف است، آتش‌بس دائمی است.

طالبان تأکید دارد که ابتدا مصوبات به دست آمده میان آمریکایی‌ها و طالبان به امضا برسد تا زمینه‌ساز آغاز مذاکرات رسمی بین‌الافغانی و آتش‌بس دائمی شود. در عین حال خلیل‌زاد بر آغاز مذاکرات همزمان میان آمریکا و طالبان تأکید دارد تا به یک اجماع ملی دست یابد.

انتهای پیام
captcha