آشنایی با خطوط کتابت قرآن در بلاروس + عکس
کد خبر: 3859417
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰

آشنایی با خطوط کتابت قرآن در بلاروس + عکس

گروه بین‌الملل ــ کارگاه خوشنویسی ایرانی با معرفی خطوط کتابت قرآن به همت رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس در کتابخانه ملی این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا از بلاروس؛ این کارگاه روز شنبه، دوم آذرماه در چارچوب هفته کتاب و کتابخوانی ایران در کتابخانه ملی بلاروس برگزار شد و در آن سعید صحرایی، استاد خوشنویسی و دانشجوی سال آخر دکترای دندانپزشکی مباحث مربوطه را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد.

در بخش نخست این کارگاه و در زمان معرفی خطوط ایرانی، به خطوط کوفی و سایر خطوطی که قرآن و کتب مذهبی با آن کتابت می‌شود، اشاره شد و در ادامه بیشتر تأکید بر خط نستعلیق بود.

مربیان، فارسی‌آموزان مراکز ایران‌شناسی دانشگاه‌های بلاروس، ایرانیان مقیم و علاقمندان در این کارگاه شرکت کردند و با هنر خوشنویسی ایرانی آشنا شدند.

 در ابتدای برنامه ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ایران در بلاروس، در سخنان کوتاهی با اشاره به برگزاری هفته کتاب و کتابخوانی به صورت همزمان در ایران و چند کشور مختلف از جمله بلاروس، اجرای این کارگاه آموزشی را گام دیگری در راستای آشنایی علاقه‌مندان با فرهنگ و هنر ایران زمین با خط و خوشنویسی که سهم به سزایی در هنر کتابت و نشر کتاب در عرصه فرهنگی و اجتماعی ایران دارد، دانست.

در ادامه استاد صحرایی به معرفی هنر خوشنویسی ایرانی و انواع خطوط موجود در این زمینه پرداخت و پس از آن شرکت‌کنندگان در برنامه را با این هنر به صورت عملی و کارگاهی آشنا ساخت.

یادآور می‌شود؛ ویژه برنامه هفته کتاب و کتابخوانی ایران از 27 آبان‌ماه در کتابخانه ملی جمهوری بلاروس آغاز شده است و فردا، پنجم آذرماه با برگزاری نشستی تخصصی با مسئولان وزارت اطلاع رسانی و جمعی از ناشران این کشور به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام
captcha