مراسم بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شود
کد خبر: 3860963
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵

مراسم بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مراسم بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث، 27 آذرماه در موسسه دارالحدیث در قم برگزار می‌شود.

مراسم بیستمین سال تاسیس دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ هادی حجت، مسئول کمیته برگزاری بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث، امروز 10 آذرماه در نشستی خبری به مناسبت بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث، با بیان اینکه دانشگاه علاوه بر قم در مشهد، شهر ری و اصفهان هم شعبه ایجاد کرده است، گفت: شهر ری زمانی مرکز حضور محدثان و عالمان بزرگ اسلامی اعم از شیعه و سنی بوده و علاوه بر حضرت عبدالعظیم، کسانی مانند کلینی و ابوالفتوح رازی هم در این شهر حضور داشته و زندگی کرده‌اند.

حجت با بیان اینکه جوامع حدیثی و کتب اربعه حدیثی نتیجه حضور محدثان در این چند شهر است، بیان کرد: حتی جوامع متأخر مانند وافی فیض کاشانی هم از سوی محدثی نوشته شده که در اصفهان بوده است. همچنین علامه مجلسی در عهد صفویه در اصفهان سکونت داشته است، لذا این چند شهر در شکل‌گیری جوامع حدیثی و تدوین کتب قرآنی تأثیر زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه چند قرن قبل از انقلاب شاهد رکود در مباحث حدیثی و قرآنی بودیم، بیان کرد: بعد از انقلاب، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به همت آیت‌الله ری شهری تأسیس شد که شامل پژوهشگاه و دانشگاه قرآن و حدیث است.

حجت با بیان اینکه صدها کتاب در چند دهه بعد از انقلاب از سوی این پژوهشگاه نوشته و به برخی زبان‌ها ترجمه شده است، اظهار کرد: وظیفه ما ابلاغ پیام اهل بیت به مردم در اقصی نقاط عالم است، زیرا به تعبیر امام رضا(ع) اگر این تبلیغ صورت بگیرد و امر ما احیاء شود، مردم جذب محاسن کلام ما خواهند شد.

حجت با اشاره به رشته‌های مصوب شده در دانشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: از ابتدا تاکنون 9 رشته در مقطع کارشناسی، 7 رشته در مقطع دکتری و 19 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه اجرا شده است.

وی افزود: به منظور گسترش موضوعات حدیثی در مجامع علمی، رشته و میان رشته‌هایی طراحی شده است که از جمله می‌توان به علوم حدیث، علوم و معارف قرآن، کلام اسلامی، تبلیغ در حج و زیارت در مقطع کارشناسی و نیز علوم حدیث با گرایش کلام و عقائد، اخلاق، تفسیر روایی، عرفان اسلامی و اقتصاد اسلامی و اسلام و روان شناسی اجتماعی، گرایش تفسیر اجتماعی، تصحیح متون قرآن و حدیث و روان شناسی مثبت‌گرا در مقطع ارشد و رشته‌هایی چون علوم و معارف نهج‌البلاغه و کلام امامیه در مقطع دکتری اشاره کرد.

حجت با بیان اینکه این دانشگاه امروز به قطب قرآن و حدیث تبدیل شده است، اضافه کرد: تدوین برخی متون امروز بر عهده این دانشگاه گذاشته شده که از جمله هشت جلد کتاب با سفارش وزارت علوم نوشته شده است.

معاون آموزش دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت بیستمین سال تأسیس دانشگاه اظهار کرد: این مراسم 27 آذرماه؛ سالروز وحدت حوزه و دانشگاه از ساعت 9:30 در موسسه دارالحدیث برگزار می‌شود.

حجت ادامه داد: در این مراسم، رئیس دانشگاه سخنرانی می‌کند و تعدادی از فارغ‌التحصیلان ممتاز هم سخنرانی خواهند داشت. همچنین معاونان اسبق دانشگاه هم به ایراد سخن خواهند پرداخت و نمایشگاهی از دستاوردها هم در کنار همایش ایجاد خواهد شد. همچنین از هشت جلد آثار تولید شده دانشگاهی به سفارش وزارت علوم، رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha