روند نزولی گرایش به عبودیت در میان دانشجویان
کد خبر: 3861421
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
صدیقی اظهار کرد؛

روند نزولی گرایش به عبودیت در میان دانشجویان

گروه سلامت ــ‌ رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به انجام سه موج پیمایش سیمای زندگی دانشجویان در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ گفت: با وجود آنکه گرایش به عبودیت در میان دانشجویان چشمگیر است، اما طی این سال‌ها، ارقام و آمارهای به دست‌ آمده در نظرسنجی‌ها روند نزولی را نشان می‌دهد.

روند نزولی گرایش به عبودیت در میان دانشجویانبه گزارش ایکنا؛ سومین کنگره ملی نماز، سلامت روان و نشاط معنوی امروز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه، در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و با همکاری مراکز و نهادهایی همچون معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره دانشگاه تهران، دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد اقامه نماز، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه علم و فرهنگ، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره احیا آغاز به کار کرد.

مجتبی صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با حضور در این کنگره طی سخنانی بیان کرد: افراد از روش‌های مختلف تلاش می‌کنند، امید و آرامش روح و روان خود را افزایش دهند. معنویت بالاترین مرحله‌ای است که سلامت روح و روان فرد را تضمین می‌کند. اثر معنویت در آرامش روح، روان و سلامت معنوی افراد در سه بعد شناختی، عواطف و کنش و ذیل مؤلفه‌هایی همچون رضایت زندگی، حرمت خود، به‌زیستن، خلق مثبت و آرامش خاطر قابل طرح است.

میزان سلامت روانی دانشجویان و ارتباط آن با معنویت

وی درباره اقدامات انجام‌ شده برای بررسی میزان سلامت روانی دانشجویان و ارتباط آن با معنویت گفت: با انجام سه موج پیمایش سیمای زندگی دانشجویان در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ این نتیجه به دست آمد که با وجود آنکه گرایش به عبودیت در میان دانشجویان چشمگیر است، اما طی این سال‌ها، ارقام و آمارهای به دست‌ آمده در نظرسنجی‌ها روند کاهشی را نشان می‌دهد. در سال ۹۴، حدود ۷۰ درصد دانشجویان شرکت‌کننده در این پایش اعلام کرده‌اند که تلاش می‌کنند اعمال عبادی از جمله نماز را به جای بیاورند. در سال ۹۵ و ۹۶ این رقم به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

صدیقی با تأکید بر اینکه باید به تمام جنبه‌های روحی و روانی که منجر به سلامت روح و روان دانشجویان می‌شود توجه کنیم، افزود: در این پیمایش ۹۰ درصد دانشجویان ابراز کرده‌اند که برنامه‌های تفریحی و فرهنگی در دانشگاه و جامعه کم است. همچنین حدود ۵۰ درصد دانشجویان گفته‌اند احساس آرامش کمتری در زندگی دارند.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دفاتر مشاوره دانشگاهی باید در برنامه‌های آموزشی خود به این عوامل توجه کنند. طی سال‌های اخیر و در مجموعه دفاتر مشاوره دانشگاهیان، کانون‌های همیار دانشجویی راه‌اندازی شده که این کانون‌ها پلی میان دفاتر مشاوره در دانشگاه و‌ دانشجویان است. اگر در بحث نماز هم کانون‌های فرهنگی و دانشجویی فعال باشند، می‌تواند راهکاری برای ترغیب و تشویق دانشجویان به انجام فریضه نماز باشد.

محمود مظفر، قائم‌مقام ستاد مرکزی اقامه نماز، سخنران بعدی این کنگره بود. وی در سخنانی بیان کرد: آنچه در جامعه شیوع دارد ترک نماز نیست، بلکه تضییع نماز است، همان نمازهایی که به آخر وقت موکول می‌شوند. در کلاس‌ها و دانشگاه‌ها معمولا کمتر پیش می‌آید استادی کلاس را تعطیل کند تا نماز اقامه شود.

نماز دانش‌آموزان نمره بالاتری نسبت به دانشجویان دارد

وی با بیان اینکه تأثیرپذیری دختران در آموزش نماز بیش از پسران است، افزود: نماز دانش‌آموزان نمره بالاتری نسبت به دانشجویان دارد و وضعیت دانش‌آموزان در اقامه نماز بهتر است. وضعیت نماز دانشجویان دانشگاه‌های دولتی مطلوب‌تر از سایر دانشگاه‌ها است. دانشگاه آزاد وضعیت ضعیف‌تری در اقامه نماز دارد.

به گفته قائم‌مقام ستاد مرکزی اقامه نماز؛ مادر، پدر و معلم سه فردی هستند که به ترتیب بیشترین نقش را در نمازخوان شدن فرزندان ایفا می‌کنند. از جمله بیشترین علل نماز نخواندن، می‌توان به نداشتن آگاهی از برکات نماز، کاهلی و تنبلی ‌و رفتار نامطلوب نمازگزاران اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha