معرفت خدا هدف اصلی خلقت انسان است/ تشکیکی بودن کفر و ایمان
کد خبر: 3861812
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
آیت‌الله هادوی تهرانی:

معرفت خدا هدف اصلی خلقت انسان است/ تشکیکی بودن کفر و ایمان

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه معرفت خدا هدف اصلی خلقت انسان است، گفت: تکذیب دین دارای سلسله مراتب است که از انکار اصل توحید و معاد شروع می‌شود و تا انکار اعتقادات امامیه ادامه دارد.

معرفت خدا هدف اصلی خلقت انسان است/ تشکیکی بودن کفر و ایمانبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز 13 آذرماه در ادامه تفسیر سوره حدید گفت: برخی آیات در قرآن هستند که اگر بخواهیم حق مطلب را در مورد آن ادا کنیم، باید سال‌‌ها در مورد آن صحبت شود، زیرا در چند جمله و چند صفحه نمی‌گنجد. البته توضیحی را که می‌دهیم هم در نهایت مفهوم آیه است و با حقیقت آیه فاصله زیادی دارد.
وی افزود: خداوند در آیه سوم این سوره «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در توصیف خود فرموده است که او مبدأ و معاد، آغاز و انجام است که عبارت اخرای جمله استرجاع است؛ خداوند اول و آخر و وسط است، البته در این میانه ما طرفة العینی در دنیا زندگی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه فرضاً صد سال هم زنده باشیم، در مقایسه با آخرت و بی‌نهایت هیچ است، افزود: حضرت نوح با همه عمر طولانی که داشتند (که به تصدیق قرآن 950 سال تنها دوران نبوت ایشان بود) در روایت داریم که عمر ایشان به اندازه رفتن از آفتاب به سایه بود. بنابراین وقتی عمر نوح به این اندازه است عمر انسان‌های دوره معاصر هیچ نیست.
آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: دنیا دار عمل است، بدون اینکه حساب در کار باشد ولی بعد از این مرحله، دار حساب خواهد بود و عملی در کار نیست؛ ما در دنیا به اندازه یک لحظه فرصت داریم تا خدا را بشناسیم و به دستورات الهی عمل کنیم تا سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کنیم.
وی با اشاره به دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ، لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ، لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ، ضَلَلْتُ عَنْ دينى» گفت: همه هدف از خلقت رسیدن به این شناخت است و اگر این شناخت حاصل نشود، گمراهی و تباهی انسان را به دنبال خواهد داشت. خداوند به انسان اراده و اختیار و فطرت و عقل و انبیاء را به عنوان نعمت داده است تا ما چشممان به واقعیت عالم باز شود.
تکذیب دین سلسله مراتب دارد
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف بیان کرد: خداوند خطاب به کافران فرموده که ما ابزار هدایت را برای انسان فرستادیم، ولی اگر اعتنا نکند، سرانجام به انتقام الهی گرفتار خواهد شد؛ البته انتقام خدا به معنای تصوری که ما از کینه و انتقام نسبت به دیگری داریم، متفاوت است.
استاد تفسیر حوزه بیان کرد: انتقام الهی نتیجه رفتار و عمل خود انسان به صورت طبیعی و در دایره قوانین حاکم بر عالم است و این سرانجام عاقبت اهل کفر و انکار است.
وی افزود: البته تکذیب خدا دارای مراتب است؛ گاهی فردی اصل وجود خدا، ربوبیت، معاد، نبوت و ... را زیر سؤال برده و تکذیب می‌کند، ولی گاهی اصل آن را قبول دارد، ولی در مراتب پایین‌تر نمی‌پذیرند، مانند کسانی که ولایت امام علی را نمی‌پذیرند، با اینکه پیامبر هم در غدیر و هم در مواضع دیگر بارها بر جانشینی امام تاکید فرمودند.
هادوی تهرانی افزود: گاهی این انکار در دایره پیروان امامت است یعنی در خود شیعیان، منشعب می‌شوند و فرقه‌هایی مانند زیدیه و اسماعیلیه، واقفیه و ... شکل می‌گیرند و گاهی هم در درون معتقدان به 12 امام ممکن است این تکذیب در فهم عقاید و اخلاق رخ دهد. فرد از خودش اظهار نظر کرده و به سنن خودشان بیش از مفاهیم دینی باور دارد و به آن بها می‌دهد که این هم مرتبه‌ای از تکذیب است.
وی افزود: مسلمان، تسلیم حق است و در برابر مفاهیم دینی ایستادگی ندارد، البته ممکن است فردی اهل تخصص در دین باشد و داوری کند، ولی این داوری هم باید براساس معیار و حق باشد بنابراین مسلمان کسی است که در همه مراتب تسلیم خدا باشد وگرنه عواقب تکذیب در سرنوشت انسان اثر خودش را خواهد گذاشت.
انتهای پیام
captcha