تثبیت حركت انقلاب، نیاز به صبر دارد/ لزوم ورود دانشگاه‌ها به جامعه‌پردازی
کد خبر: 3862831
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
آیت‌الله دژكام:

تثبیت حركت انقلاب، نیاز به صبر دارد/ لزوم ورود دانشگاه‌ها به جامعه‌پردازی

گروه سیاست و اقتصاد ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم حركت انقلابی ما تثبیت شود، باید صبر كنیم، گفت: وقتی یک جامعه انقلاب می‌کند تا وقتی که خواسته‌هایشان نهادینه شود دو نسل طول می‌کشد كه این زمان حداقل 60 سال است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس شب گذشته، 17 آذرماه در نشست با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شیراز كه به‌مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود، ضمن تبریک روز دانشجو و تقدیر از حضور آنان در این مراسم، مقام شامخ شهدای دانشجو را گرامیداشت و گفت: از همه شهدا برای ادامه راه خود استمداد می‌طلبیم.

وی با بیان اینكه همیشه حضور جوانان، موجب تازگی و طراوت می‌شود، ابراز امیدواری كرد كه چنین جلساتی استمرار داشته و صمیمیت در آن هم افزایش پیدا كند.

آیت‌الله دژكام با استقبال از سخنان نمایندگان تشكل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها تأكید كرد: همیشه از تجربیاتی كه دوستان دارند، استقبال می‌كنم و هیچ‌گاه در طرح مسئله و مشكل سعی كردم، رنجیده خاطر نشوم و یا اینكه در مقابل آن گارد بگیرم.

لزوم تقویت فضاهای گفت‌وگو میان جوانان

امام جمعه شیراز با تأكید بر لزوم تقویت فضاهای گفت‌وگو میان جوانان گفت: این مسئله یكی از نیازهای مهم گام دوم انقلاب اسلامی است و ممكن است در گام اول به جهت موجه یا غیرموجه در آن كوتاهی كرده باشیم.

وی در ادامه با یادآوری آیات قرآن كریم، گفت: كلمه پاك و پاكیزه به سوی خدا بالا می‌رود و كلمه پاكیزه نیز دانش است و هر طوری كه به اطراف مختلف برویم،‌ نهایت آن به دانش منتهی می‌شود و اصولاً افرادی كه به دنبال دانش هستند، همراه دانش نیز بالا می‌روند.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه علم و عالم باهم متحدند و هر جا علم است عالم هم آنجاست پس ارزش ویژه دانایی و آگاهی که به عنوان دانشجو وارد عرصه‌اش هستید باید پاس بدارید، گفت: هرچه كه دانش در وجود بالا رود، خودمان هم در پیشگاه خدا بالا رفته‌‌ایم.

عمل و دانش باید كنار هم باشند

وی با بیان اینكه مقام دوم، مقام عمل است، ‌گفت: چیزی که در دانشگاه‌های نسل اول و دوم خیلی پیدا نمی‌شد دانش بسیار بود و عمل بسیار کم لذا در دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به دنبال این هستیم که عمل را به این هم اضافه کنیم و باید این عقب‌ماندگی را جبران كنیم.

روز دانشجو تنها یك روز در سال نیست

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكید كرد: روز دانشجو تنها یك روز در سال نیست، بلكه هر روز را باید روز دانشجوی پای كار فعال در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی کنیم تا کشورمان پیشرفت کند والا همین جایی که هستیم اگر عقب‌گرد نکنیم همان جا خواهیم ماند و این کاری است که به عهده دانشجویان گذاشته شده است.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی دانشجویان گفت: عمده مطالبی كه مطرح شد،‌ اكثراً تأیید می‌كنم و حتی جاهایی كه نقد هم قبول دارم و باید تلاش كنیم تا بهتر از این شود.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه به دنبال نقد باید تغییر باشد،‌ اهمیت مطالبه‌گری دانشجویان را برای تغییرات بعد از نقد یادآور شد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند كه گام دوم حركت طولانی جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

وی از دانشجویان خواست تا درباره برخی از مسائل با او به تعامل و گفت‌وگو بنشینند و گفت: اگر دانشجویان می‌خواهد این حركت اجتماعی اوج بگیرد، باید گاهی اظهار نظر كنند كه فلان مسئله خوب بود یا نه حداقل ولو اینكه آن چیزی كه مدنظرشان بود تأمین نشد، ولی باز توقعشان را بازگو كنند.

ارتباط و تعامل با دانشجویان باید تقویت شود

امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه ارتباط و تعامل با دانشجویان باید تقویت شود، گفت: همه دانشجویان با تمام گرایش‌های فكری این را بپذیرند كه من علاقه‌مند به شنیدن و دنبال كردن مباحث آن‌ها هستم اما اگر از آن طرف دیگر حرف و صحبتی نبود، مسلماً انسان موضوع حرفش را به جای دیگری می‌برد.

آیت‌الله دژكام با اشاره به نماینده تشكل دانشجویان دختر مسلمان تأكید كرد كه بنده برای مشاوره از بانوان‌ دو فضا ایجاد كردم كه دیدم مقداری كلیشه‌ای می‌شود لذا خود را دور كردم. گاهی اوقات یك فرد خاص همیشه محل مشورت من می‌شود كه از این مسئله خوشم نمی‌آید و واقعاً بسیاری از مواقع این قالب را شكستم و همیشه سعی كردم فضا را باز كنم و حرف كسانی كه شاید كمتر صدایشان به گوش بنده رسیده است، را بشنوم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اظهار كرد:‌ بنده در طول هفته قریب 3 ساعت با دانشجویان ارتباط دارم البته ساعت آن محدود است لذا سعی كردم به شكل دیگری این محدودیت را جبران كنم بنابراین به‌صورت هفتگی در مسجد ایرانی حضور یافته و پای سخنان مردم می‌نشینم تا افراد بتوانند به راحتی صحبت كنند.

امام جمعه باید مكانی برای حضور در میان مردم داشته باشد

وی از دانشجویان خواست تا اگر مطالبه و صحبتی با وی دارند به‌صورت هفتگی به مسجد ایرانی مراجعه كنند،‌ گفت:‌ البته باید مكانی هم باشد كه بتوان در آنجا حضور یافت و این یك گله است كه 40 سال امام جمعه شیراز یك بنه و مكان برای ارتباط عمومی با مردم ندارد و این خوب نیست در صورتی كه در طول تاریخ روحانیت در مسجد بوده و با مردم ارتباط برقرار كرده است و در مسجد هم نمی‌توان به روی هیچكس بست زیرا خانه خداست.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه دیدار مردمی هفته‌ای یك بار در یك مسجد كافی نیست و باید این روند اصلاح شود،‌ گفت: مردم با روحانیان راحت می‌توانند صحبت كنند و ارتباط بگیرند لذا باید تعداد دیدارهای مردمی را افزایش دهیم كه بنده هم درصدد تغییر آن هستم.

امام جمعه شیراز گفت: یكی دیگر از مكان‌های دیگر مردمی خود را روزهای چهارشنبه هر هفته در مسجد جامع شهدا و بعد از جلسات تفسیر نهج‌البلاغه اعلام كرد و گفت: تلاش می‌كنم تا زمانی هم در حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) حضور یابم.

وی در ادامه با اشاره به مشكلات مطرح شده از سوی دانشجویان تأكید كرد: گاهی فضای شهر آنقدر سخت است كه تغییر دادن برخی از مسائل را نباید توقع كنیم كه طی یكی دو سال آینده محقق شود.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: باید این مسئله را جا بیندازیم که امام جمعه در طول مدت هفته بتواند با مردم ارتباط داشته باشد و در این مدت همه می‌توانند مشاوره داشته باشند.

تشكل‌های دانشجویی، مركز تولید فكرند

امام جمعه شیراز، تشكل‌های دانشجویی را مركز تولید فكر دانست و گفت: مطالبه من این است كه همه جوانان بتوانند به دفترم بیایند و امیدوارم ارتباطی كه روابط عمومی دفتر با تشكل‌ها برقرار می‌كند، پاسخ‌گوی ولع گفت‌وگویی باشد و برای بانوان هم باید مثل این قضیه شكل بگیرد.

وی با بیان اینكه در تمام كشور امام جمعه دو بازوی نماز جمعه و ستاد دارد، گفت: ستاد نماز جمعه شیراز حدوداً از 20 جوان و دانشجو تشكیل شده است كه با آن‌ها هفتگی جلسه دارم ولی نیاز كلان‌شهر غیر از این كارگروه‌هاست تا بتوانیم آن چیزی که لازمه آن موج و جریان فکری است، زود شکل دهیم.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه از پیشنهادات دانشجویان استقبال كرده و این حركت فكری و فرهنگی باید تقویت شود، گفت: دانشجویان حتماً ارتباط خود را با بنده تقویت كنند و تقویت ارتباط با جوانان جزو جامعه‌پردازی است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین به مسئله حضور در دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: بنده به‌صورت هفتگی به دانشكده پزشكی شیراز می‌آیم و در مسجد هم حضور می‌یابم و اینجا هم می‌تواند محوری باشد كه دانشجویان حضور یافته و سخنان خود را بگویند.

وی با یادآوری اینكه حوزویان نیز به اندازه دانشجویان دانشگاه‌ها انتظار دارند كه در میان آن‌ها باشم، گفت: برخی از نمایندگان تشكل‌های دانشجویی گفتند كه صبر مردم در رابطه با مسائل اقتصادی تمام شده است؛ این تعبیر از نظر بیان احساسات و عواطف خوب است برای اینکه مردم واقعا سختشان هست من هم جزو مردم هستند و خدا در قرآن می‌فرماید «... حتَّى یقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُو...؛ حتی یقول الرسول والذین آمنوا، ... كسانى كه با وى ایمان آورده بودند گفتند پیروزى خدا كى خواهد بود ....» (آیه 214 سوره بقره) خود پیامبر(ص) هم می‌گوید این تمام نمی‌شود؛ امتحانات الهی اینجاهاست که طرف می‌گوید کمرمان خم شده است کمر چه کسی؟ عده خاصی خیر؟ چرا برای دشمن این تعبیر را به کار نمی‌بریم.

تثبیت حركت انقلاب، نیاز به صبر دارد

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه اگر بخواهیم حركت انقلابی ما تثبیت شود، باید صبر كنیم، گفت: وقتی یک جامعه انقلاب می‌کند تا وقتی که خواسته‌هایشان نهادینه شود دو نسل طول می‌کشد، دو نسل هرچه که ما خلاصه کنیم 60 سال است و حالا ما 40 سال گذشته است و می‌گوییم صبرمان تمام شده است و اگر این باشد سرنوشت آن مثل مشروطیت می‌شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه انقلاب در دوره مصدق و كاشانی نیمه تمام بود، گفت:‌ ما حرکت نیمه تمام کم نداریم، در انقلاب اسلامی گفتیم می‌خواهیم تا آخر خط برویم یعنی باید یکی از قدرت‌های تصمیم گیرنده جهان شویم و برای اینكه یکی از کشورهای تصمیم گیرنده جهان باشیم طبیعتاً باید در زمینه‌های نظامی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحول ایجاد شود كه سخت است.

وی با یادآوری اینكه روزی كه انقلاب كردیم نوشتیم كه راه امام(ره) از سنگلاخ می‌گذرد، گفت: نسل جوان اگر این را باور نداشته باشد، انقلاب را نشناخته است زیرا این راه سنگلاخ است و خداوند می‌فرماید باید جاهایی صبر کنید، صبر را باید در جایی که معقول است به خرج دهیم و جاهایی كه صبر نامعقول است آنجا باید فریاد بزنید مثل این جلسه.

آیت‌الله دژكام با تأكید براینكه باید مسیر انقلاب را دست ادامه دهیم و كسی كه كج می‌رود با او مخالفیم و این را باید فریاد بزنیم، اما اینکه آن را ول کنیم دوباره برمی‌گردیم سر نقطه اول و نسل دیگر می‌گویند چرا کوتاه آمدند، گفت: تا کی می‌خواهیم تجربه انقلاب‌های ناتمام در ایران داشته باشیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینكه این انقلاب به دست جوانان خواهد افتاد و چند سال دیگر دست ما نیست، گفت: وقتی به میدان می‌آیید چه تصمیم دارید می‌خواهید مسیری كه پیش از شما رفته‌اند را رها كنید یا اینكه می‌خواهید آن را ادامه دهد.

وی با بیان اینكه در نظام جمهوری اسلامی، مردم تصمیم می‌گیرند، گفت: مقام معظم رهبری به مردم‌سالاری دینی معتقدند؛ برخی‌ها می‌گویند مردم سالاری فقط ژستش است نه باید واقعیتش باشد. ما می‌خواهیم در آخرالزمان ثابت کنیم كه قبل از اینكه منجی بیاید، پای حرف او ایستاده‌ایم.

گفتمان حاكم بر كشور گفتمان مردم‌سالاری دینی است

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه گفتمان حاكم بر كشور گفتمان مردم‌سالاری دینی است و غیر از این موجب نابودی خواهد شد، گفت: دشمنان به بهانه مردم‌سالاری وارد عراق و افغانستان شدند و به این بهانه هم وارد كشور خواهند شد و بهانه به دست می‌گیرند پس اگر می‌خواهیم در مقابل آن‌ها مقابله كنیم باید صبر كنیم كه سخت است ولی نتیجه آن شیرین است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه به اغتشاشات اخیر اشاره كرد و گفت: اغتشاشگران تلاش زیادی كردند تا امنیت جانی و مالی مردم را به خطر بیندازند حتی نانواها را تهدید كرده بودند كه نان توزیع نكند تا مردم گرسنه بمانند.

اعتراض مردم به سوءتدبیرها باید در فضای امن مطرح شود

وی با بیان اینكه اعتراض مردم از گرانی و سوءتدبیر و بدی مدیریت باید در فضای امن مطرح شود نه اینكه طوری شود كه بگویند نمی‌گذارند حرفمان را بزنیم، گفت: در روز راهپیمایی گفتم كه این راهپیمایی دو پیام دارد اول اینكه مردم مطالباتی از مدیران دارند كه در راهپیمایی هم خیلی‌ها این مطالبات را بیان كردند و دوم اینكه مردم اجازه نمی‌دهند كه امنیت دستخوش بازی عده‌ای نفهم شود؛ امنیت را حفظ می‌كنیم تا فضا برای خواسته‌های به حق مردم مهیا شود.

آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه اگر امنیت شهید می‌خواهد، هنوز افرادی هستند كه به پای آن ایستاده باشند، گفت: من همواره از مردم حمایت كردم و در همه جلسات هم این را گفته‌ام اما اینكه رسانه‌ها مطرح نكردند، صلاح دید خودشان بوده است.

دانشگاه باید به مسئله جامعه‌پردازی ورود كند

وی در ادامه با تأكید بر اینكه دانشگاه باید به مسئله جامعه‌پردازی ورود كند، گفت: از سوی دیگر باید به این مسئله فكر كنیم كه چه كنیم تا مردم مطالبات خود را مطرح كرده و به نتیجه برسند و این مسئله ساز و كار می‌خواهد.

امام جمعه شیراز گفت: اگر ساز و کارهای اجتماعی این قضیه را تعریف نکنیم برای دو سال دیگر كه مردم می‌خواهند حرفی بزنند دوباره نمی‌دانیم چه کنیم و این وضعیت را باید شما در چنین جلساتی که فاخر است، بررسی و دنبال كنید تا بدانیم ساز و كار طرح خواسته‌های به حق مردم چیست.

آیت‌الله دژكام از انفعال برخی از نمایندگان مجلس گلایه كرد و گفت: چرا نماینده ما بعد از 4 سال برای پاسخ به آنانی که به او رأی داده‌اند مکانیزمی ندارد که پاسخ دهد و این یك گیر است و جامعه‌پردازی که مقام معظم رهبری می‌گوید همین است.

وی با بیان اینكه از پیشنهاد اینكه در نماز جمعه خواسته‌های مردم مطرح شود، استقبال می‌كنم، به بحث امر به معروف و نهی از منكر اشاره كرد و گفت: برخی می‌گویند در این بحث ما فقط به دو نخ تار موی گیر داده‌ایم؛ این کارها می‌تواند واقعا امر به معروف به عنوان یک اصل انقلابی که در قانون اساسی ماست، باشد اما یكی از مسیرهای آن مطرح كردن مطالبات مردم از دولت و مجموعه حاکمیت است ولی ساز و كار هیچکدام از این‌ها درست تبیین نشده است و این را باید به ساز و کار پاسخ ده تبدیل کنیم که حوزه و دانشگاه باید آن را انجام دهند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: به نظر می‌رسد که درست نقش خودمان را ایفا نمی‌کنیم و من به‌عنوان حوزوی و دانشگاهی می‌گویم ما درست نقش خود را ایفا نمی‌کنیم پس بیاییم درست به همدیگر کمک کنیم و این خواسته‌ای است که اگر در این جلسات دنبال شود دو سه سالی جواب‌های خوبی خواهیم گرفت.

تشكل‌های دانشجویی با یكدیگر هم‌افزایی داشته باشند

وی با بیان اینكه دغدغه‌های بسیاری از تشكل‌های دانشجویی یكسان است، گفت: اگر كار برای خدا باشد وقتی هدف مشترك است باید همدیگر را تحمل كنیم و رقابت را در حدودی كه قابل تحمل برای جامعه پردرد ما باشد، انجام دهیم نه اینكه رقابت اصل شود و حركت به سمت قدرت باشد و به مردم بگوییم دلمان می‌سوزد پس باید با همدیگر هم‌افزایی كنیم و این‌ها جزو جامعه‌پردازی است.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه هرگز با كسی معامله‌ای نكرده است، گفت: اگر كسی گزارشی داشت كه من با كسی معامله‌ای یا رانت و لابی كرده‌ام مطرح كند و در این صورت من از امامت جمعه استعفا می‌دهم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس همچنین یادآور شد: در راستای كارم با گروه‌های مختلف اجتماعی برخورد داشته و برای آنان موعظه می‌كنم و این لباسی که می‌پوشم لباس عالم دینی است و در این چارچوب هستم

انتقادات درباره دولت و مجلس را در صندوق‌های رأی نشان دهید

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص عملكرد دولت و مجلس گفت: درباره مجلس و دولت انتقادات مشترکی داریم و این را در انتخابات و پای صندوق‌های رأی نشان دهید. اكنون انتقاد داریم اما آنقدر تند می‌رویم كه دیگر به خاطر شوری آش نمی‌توان آن را خورد پس باید متعادل انتقاد كرد و اكنون عموم جامعه متوجه انتقاد هستند.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه باید موضع‌گیر‌ها پیش‌برنده حركت انقلاب باشد، گفت: برای این كار تا پای جان هم ایستاده‌ام و هر جا لازم نیست كه به آن تندی باشم، آرام‌تر هم می‌شود كار را پیش برد.

یادآور می‌شود، در این نشست نمایندگانی از تشكل‌های مجمع دختران مسلمان، جامعه اسلامی دانشجویان، هیئات مذهبی، انجمن اسلامی مستقل، مجمع دانشجویی آرمان، انجمن فرهنگ و سیاست، انجمن اسلامی، انجمن وفاق و توسعه، بسیج دانشجویی، مجمع یادواره شهدا، بسیج دانشگاه علمی کاربردی غدیر و غیره به سخنرانی و بیان نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام
captcha