حکم عمر البشیر صادر شد/ دو سال حبس و مصادره اموال
کد خبر: 3864001
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱

حکم عمر البشیر صادر شد/ دو سال حبس و مصادره اموال

گروه بین‌الملل ـ دادگاه کیفری خارطوم امروز، 23 آذرماه، عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را به اتهام فساد مالی به 2 سال حبس در یک مرکز بازپروری اجتماعی و همچنین مصادره اموال وی محکوم کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، جلسه صدور حکم  عمر البشیر، امروز برگزار شد، اما با توجه به این که سن وی بیش از ۷۰ سال است و طبق قوانین سودان نمی‌تواند به زندان منتقل شود، حکم به 2 سال حبس در یک مرکز اصلاح اجتماعی و مصادره اموال وی تبدیل شد.

الصادق عبد الرحمن، قاضی دادگاه کیفری خارطوم با توجه به دفاعیات البشیر در جلسات گذشته و تفهیم اتهامات، او را در خصوص پرونده‌های فساد بخصوص کشف هفت میلیون یورو در منزلش، به 10 سال حبس محکوم کرده بود، اما به دلیل آنکه سن او فراتر از هفتاد سال است، حکم را به دو سال حبس در یک مرکز اصلاح اجتماعی کاهش داد.

جلسه دادگاه عمر البشیر، رئیس‌جمهور برکنارشده سودان امروز، در حالی منعقد شد که هوداران وی در چندین منطقه پایتخت علیه دولت کنونی سودان و مقابل کاخ ریاست جمهوری تظاهرات کردند.

تظاهرات‌کنندگان در اعتراض به آن‌چه تلاش دولت کنونی سودان برای حذف جریان‌های اسلامی و تبعید و محروم کردن نیروهای سیاسی نامیدند، تظاهرات کردند و شعارهایی سردادند. پیش از این فراخوان‌هایی از سوی طرفداران البشیر برای حضور در تظاهرات انجام گرفته و آن را «خیزش سبز» نامیدند.

در همین راستا، ارتش سودان در اقدامی پیشگیرانه، تدابیر امنیتی گسترده در مقابل مقر فرماندهی کل اتخاذ کرده بود و جاده‌های منتهی به آن را بست.

یادآوری می‌شود، نخستین جلسه محاکمه عمر البشیر مردادماه سال جاری و پس از کشف 7 میلیون یورو پول در مقر اقامت وی برگزار شد.

البشیر در کنار این پرونده، اتهامات دیگری از جمله دستور قتل معترضان در آوریل گذشته و همچنین «نسل کشی و جنایت جنگی» در دادگاه بین‌المللی را نیز در پرونده خود دارد.
 
عمر البشیر آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید، و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد تا به پایان مسیر سی ساله در قدرت در سودان برسد.

سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود که سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ به برکناری عمر البشیر و روی کار آمدن دولت انتقالی فعلی در این کشور شد. 
انتهای پیام
captcha