ممانعت از سفر مسیحیان به قدس نژادپرستانه است
کد خبر: 3864111
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
اسقف اعظم فلسطین:

ممانعت از سفر مسیحیان به قدس نژادپرستانه است

گروه بین‌الملل ــ عطاء الله حنا، اسقف اعظم کلیسای روم ارتدوکس در قدس، اقدام رژیم صهیونیستی در جلوگیری از سفر مسیحیان غزه به بیت‌المقدس و بیت‌ لحم در آستانه میلاد حضرت مسیح(ع) را محکوم و آن را اقدامی نژادپرستانه دانست.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فلسطینی «صفا»، اسقف «عطاء الله حنا» در گفت‌وگویی مطبوعاتی اظهار کرد: متأسفانه در مناسبت‌های مختلف، مسیحیان و مسلمانان نوار غزه مجوز سفر به اماکن مقدسه در بیت‌المقدس را نداشته‌اند و ما از این بابت ابراز تأسف کرده‌ایم.
 
وی ادامه داد: دروازه‌های شهر قدس باید به روی همه مردم فلسطین باز باشد و همه آنها بتوانند در اعیاد و آیین‌های دیگر، به این شهر سفر کنند، بنابراین بستن درهای این شهر و همچنین بیت‌‌ لحم به روی ملت فلسطین جایز نیست.
 
عطاء الله حنا تأکید کرد: جلوگیری از ورود فلسطینیان غزه به بیت‌المقدس یک اقدام نژادپرستانه از سوی رژیم صهیونیستی است که علیه ملت یکپارچه فلسطین صورت می‌گیرد و هیچ گروهی از این مردم این کشور را نیز مستثنی نکرده است.
 
وی در نامه‌ای خطاب به مسیحیان غزه نیز نوشت: قلب ما با شماست و با شما ابراز همبستگی می‌کنیم. شما با اقدامات ظالمانه اشغالگران اسرائیلی از سفر به بیت‌المقدس و بیت‌‌‌ لحم محروم شده‌اید، اما قدس و بیت‌ لحم در قلب‌های شما حضور دارند.
 
اسقف حنا همچنین خواستار پایان‌دادن محاصره ظالمانه اسرائیل علیه نوار غزه شد تا ساکنان این منطقه بتوانند آزادانه به نقاط دیگر سفر کنند.
 
واکنش هیئت اسلامی – مسیحی حمایت از قدس
 
در همین راستا، اسقف حنا عیسی، دبیرکل «هیئت اسلامی – مسیحی برای یاری قدس و مقدسات» نیز، ممانعت مقامات اسرائیلی از سفر مسیحیان غزه به اماکن مقدسه کرانه باختری را محکوم کرد.
 
عیسی در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد: این اقدام نقض آشکار آزادی عبادت و سفر مسیحیان است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 به آن اشاره شده است.
 
وی افزود: اسرائیل با اینگونه اقدامات، توافقنامه چهارم ژنو مربوط به سال 1949 میلادی را که در خصوص حمایت از شهروندان فلسطینی است و همچنین پروتکل اول ملحق به توافقنامه‌های ژنو درباره آزادی عبادت را نقض کرده است. لذا باید بر اساس قوانین حقوق بشر بین‌المللی سفر مؤمنان به اماکن مقدس فلسطین را تسهیل کند.
 
عیسی تأکید کرد: ما به عنوان مسیحیان فلسطینی، با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر سال 1948، بر حقوق خود برای انجام عبادات همانند سایر اقوام و ملت‌ها تأکید می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha