هنر اصيل متعهد غفلت‌زداست
کد خبر: 3865228
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
كوشكی:

هنر اصيل متعهد غفلت‌زداست

گروه فرهنگي ـ مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس فارس با بيان اينكه هنر اين توانايي را دارد كه فرهنگ و تمدن را مانا كند، گفت: هنر اصيل متعهد غفلت‌زداست و انسان را از غفلت خارج مي‌كند.

به گزارش ايكنا از فارس، سعيد كوشكي جهرمي، مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس فارس عصر امروز، 27 آذرماه در مراسم اختتاميه جشنواره‌هاي هنري بسيج هنرمندان اين استان گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به بشر عطا کرده، هنر است و اين نعمت را از بدو پيدايش خلقت به انسان داده است.
وي با بيان اينكه هنر يك زبان بين‌المللي است، افزود: زبان فارسی یک زبان ملی است اما وقتی ابعاد فرهنگی و تمدنی را در قالب هنر بیان می‌کنید، مي‌شود يك زبان بين‌المللي كه براي تمام ملت‌ها قابل فهم است.
كوشكي جهرمي اظهار كرد: قرآن، بزرگترین هنری است که خداوند آن را در قالب کلام الهی به انسان‌ها هدیه کرده است و بسيار زیباست و خداوند آيات قرآن را هنرمندانه براي انسان‌ها تبيين مي‌كند.
وي با بيان اينكه هنر مقوله‌اي است كه هم فرهنگ يك تمدن را مي‌تواند جاودانه كند و هم شاخصه‌هاي كمال را از اين فرهنگ و تمدن بگيرد، گفت: کسانی که اهل مطالعه تاریخ تمدن بشر هستند، می‌دانند بشر برای ماندگار شدن خودش در هر تمدنی دست به اختراع می‌زند و وقتی تاریخ تمدن نگاه كنيم، مي‌بينيم كه اين تمدن را در قالب سنگ نوشته منتقل كرده است و زماني هم در قالب ساختمان‌سازي اين كار را انجام داده است كه نمونه آن را در تخت جمشيد كه يك نمونه از اوج هنر ايراني است، مي‌بينيم.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس فارس، كتيبه‌هاي باستاني موجود در كشور را ابزاري براي تمدن عظيم ايراني ـ اسلامي دانست و گفت: هر كسي به فراخور پيدايش، گسترش و استمرار يك تمدن از اين ابزار هنر استفاده مي‌كند.
كوشكي با تأكيد بر اينكه بهترين كساني كه توانسته‌اند يك تمدن را به نسل‌هاي بعدي منتقل كنند، هنرمندان هستند، گفت: اگر هنرمندان در طول حیات یک تمدن و فرهنگ دست به زایش نزنند این تمدن و فرهنگ نمی‌تواند از بستره جغرافیايی و زماني خودش فراتر رود.
وي با بيان اينكه هنر اين توانايي را دارد كه فرهنگ و تمدن را مانا كند، گفت: هنر اصيل متعهد غفلت‌زداست و انسان را از غفلت خارج مي‌كند به عنوان مثال وقتي آثار هنرمندان قديم را مشاهده مي‌كنيم مي‌بينيم كه هنر آنان به دنبال اوج‌بخشي بوده است.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس فارس با تصريح اينكه هنر متعهد به عنوان بال پرواز انسان است كه او را به خدا نزديك مي‌كند، گفت: هنر اسلامي آن‌قدر فاخر است كه مي‌توان بخشي از تمدن عظيم ايراني ـ اسلامي را به وسيله آن منتقل كرد.
كوشكي در ادامه بزرگ‌ترين حافظان، هنر را خود هنرمندان دانست و گفت: وقتي هنرمندان ببينند يك نفر از قافله هنر و رسالت اصلي خودش خارج مي‌شود، بايد رسالت او را به عهده بگيرند.
وي همچنين گفت: زيباترين صحنه‌هايي كه مي‌توان در عالم معاصر داشته باشيم، در 40 الي 50 سال اخير در قالب انقلاب اسلامي و دفاع مقدس توسط رزمندگان ما خلق شده است اما نتوانستيم يا نمي‌توانيم يا نخواستيم اين هنر را به خوبي براي مردم ترسيم كنيم.
اين يادگار دوران دفاع مقدس با تأكيد بر اينكه ماناترین و ماندگارترین هنر، هنری است که دل ما را با خداوند همراه کند و در آن جبهه قرار دهد، گفت: امروز در دنيا کارهایی تحت عنوان هنر دارد انجام می‌شود اما هنر ایرانی که بعدها با اسلام آمیخته شد هنری است که پویایی و کمال‌گرایی انسان را در خود قرار داده است.
كوشكي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كسب رتبه دوم استان فارس در جشنواره ملي فانوس در سال جاري گفت: اين مسئله بيانگر آن است كه استان فارس مستعد و داراي هنرمنداني است كه در عرصه‌هاي مختلف مي‌درخشند.
مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس فارس از ميزباني اين استان در جشنواره ملي قانوس در سال 99 خبر داد و گفت: استان فارس مهد هنر و تمدن اسلامي است و بايد سعي اين جايگاه را حفظ كنيم.

انتهای پیام
captcha