رمان‌های عامه‌پسند؛ آثار تاریخ مصرف‌داری که فراموش می‌شوند
کد خبر: 3865275
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
چرا مخاطبان عامه‌پسند شده‌اند/۱۸

رمان‌های عامه‌پسند؛ آثار تاریخ مصرف‌داری که فراموش می‌شوند

گروه ادب ــ نویسنده برگزیده رمان در جشنواره‌های داستان انقلاب گفت: رمان‌های عامه‌پسند آثار تاریخ مصرف‌داری هستند که ماندگار نمی‌شوند و خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شوند.

رمان‌های عامه‌پسند؛ آثار تاریخ مصرف‌داری که فراموش می‌شوندسیدهاشم حسینی، نویسنده برگزیده رمان در جشنواره داستان انقلاب در گفت‌وگو با ایکنا درباره رمان‌های عامه‌پسند گفت: داستان‌های عامه‌پسند در کشور ما بیشتر موضوعات عاشقانه را شامل می‌شود که برای مخاطبان جوان جذابیت بیشتری دارد و برخی آن را با اشتیاق بسیاری می‌خوانند، اما این نوع از آثار به گونه‌ای تاریخ مصرف دارند و در ذهن خواننده ماندگار نمی‌شود و فقط جنبه سرگرم‌کنندگی دارد.

وی در ادامه افزود: این داستان‌ها همچنان رواج دارند، همانطور که از گذشته نیز وجود داشته‌اند، اما نمی‌توان انتظار داشت که این قصه در ذهن خواننده ته‌نشین شود و بخواهد آن را بار دیگر بخواند یا یادآوری کند.

حسینی با اشاره به دلایل رواج این آثار گفت: سبک کاری برخی نویسنده‌ها همین است که آثار عامه‌پسند بنویسند و شاید اگر از آن‌ها بخواهید که به گونه‌های دیگر ادبیات بپردازند، نتوانند این کار را انجام دهند، بنابراین با توجه به اینکه این آثار، سبک و گونه‌ای از ادبیات است، نمی‌توان به وجود آن ایراد و اشکال وارد کرد، زیرا مخاطبان خود را دارد و بسیاری با همین کتاب‌ها، کتابخوان شده‌اند. گلایه کردن و یا نگرانی از وجود چنین آثاری، قانع‌کننده نیست، زیرا نویسندگان این آثار با به دست آوردن موفقیت در جذب مخاطب و فروش بالا، علاقه‌مند می‌شوند که نگارش این آثار را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: من هیچ وقت علاقه‌مند نبودم و نیستم که به سمت نوشتن داستان عامه‌پسند بروم، زیرا می‌خواهم داستان‌هایم در ذهن مخاطبانم بماند و بسیار دیده‌ام کسانی را که در نوجوانی و جوانی این داستان‌ها را می‌خواندند و پس از چند سال که ذائقه و سلیقه‌شان رشد و تکامل پیدا کرده، دیگر نتوانسته‌اند خواندن این داستان‌ها را ادامه دهند، زیرا از نظر محتوا بسیار سطحی هستند. این مسئله را در رابطه با فیلم و موسیقی نیز وجود دارد که ماندگار نمی‌شوند و تاریخ مصرف دارند.

به گفته این نویسنده، کتاب‌هایی مانند «مردگان باغ سبز»، «آه باشین»، «من چراغ‌ها را خاموش می‌کنم» و «سوران سرد» از جمله آثار خوبی هستند که با گذشت سال‌ها از انتشار آنها، همچنان ماندگار و خواندنی هستند، اما متأسفانه در جامعه کمتر به این آثار بها داده می‌شود، در حالی که این آثار ارزشمند باید در محافل نقد و معرفی کتاب‌ها و یا از طریق رسانه‌ها به خوبی معرفی شوند تا مخاطبان آنها را بشناسند.

حسینی ادامه داد: متأسفانه برخی ناشران فقط به فکر سود و فروش کتاب هستند و برای آن‌ها محتوا اهمیتی ندارد و اینکه برای کدام نویسنده است، اتفاقاً از آثاری که عامه‌پسند باشد، برای انتشار و فروش آن‌ها استقبال بیشتری می‌کنند و نیاز به تبلیغ هم ندارند، چون به نوعی از بازار فروش این کتاب‌ها مطمئن هستند و می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، هر چند به قیمت نازل شدن سطح سلیقه و ذائقه مردم تمام شود. اغلب این کتاب‌ها از نظر جلد شبیه هم هستند، طراحی آن‌ها نیز همانند محتوای آنها، بازاری است و با قیمت مناسب نسبت به سایر کتاب‌ها به فروش می‌رسد.

این نویسنده در ادامه با تأکید بر نقد آثار ادبی گفت: نه تنها این آثار بلکه همه آثار ادبی باید از طرف منتقدان مورد بررسی و نقد قرار گیرند، تا آثار در هر گونه ادبی چه عامه‌پسند و چه نخبه‌پسند و جدی ارتقا و رشد پیدا کنند، در این صورت است که می‌توانیم جامعه‌ای اندیشمند و متفکر داشته باشیم که در برخورد با اتفاقات و رخدادهای زندگی فردی و اجتماعی خود رفتار مناسبی نشان می‌دهد. رفتارهای احساسی و عاطفی در برخورد با رخدادها به صلاح جامعه نیست.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha