معرفی «حسان دیاب» به عنوان نامزد نخست‌وزیری لبنان
کد خبر: 3865314
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
از سوی فراکسیون وابسته به حزب‌الله در پارلمان لبنان صورت گرفت؛

معرفی «حسان دیاب» به عنوان نامزد نخست‌وزیری لبنان

گروه بین‌الملل - فراکسیون وابسته به حزب‌الله در پارلمان لبنان،‌ امروز اعلام کرد که «حسان دیاب» را برای پست نخست‌وزیری این کشور معرفی کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «النشرة»، ظهر امروز، 28 آذرماه، رایزنی‌های پارلمانی در کاخ بعبدای لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر آغاز شد و در این رایزنی‌ها، سعد الحریری،‌ نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و اعضای فراکسیون «الوفاء للمقاومة» وابسته به حزب‌الله، با «میشل عون»‌ رئیس جمهور این کشور دیدار کردند.

فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به حزب‌الله، پس از دیدار با میشل عون اعلام کرد نامزد مورد نظرش برای نخست‌وزیری «حسان دیاب» است؛ وی تاکنون 21 رأی موافق را کسب کرده است.

عون قبل از فراکسیون حزب‌الله با نمایندگان المستقبل از جمله «نجیب میقاتی» و «تمام سلام» و «ایلی الفرزلی» معاون «نبیه بری» دیدار داشت.
 
معرفی «حسن دیاب» به عنوان نامزد نخست‌وزیری لبنان
در نتیجه این دیدارها، المستقبل با ۲۰ نماینده از جمله سعد الحریری، نجیب میقاتی و تمام سلام، کسی را نامزد نخست‌وزیری معرفی نکرد؛ اما «ایلی الفرزلی» معاون رئیس پارلمان، فراکسیون الوفاء للمقاومه، «التکتل الوطنی»، «القومیه الاجتماعیه» و «اللقاءالتشاوری» حسان دیاب را نامزد نخست‌وزیری اعلام کردند. حزب «التقدمی الاشتراکی» و «الکتائب اللبنانیه» نیز نواف سلام را معرفی کردند و حزب «الوسطیه المستقله» کسی را برای این پست معرفی نکرد.

«نواف سلام» نامزد مد نظر آمریکاست. او متولد ۱۵ دسامبر سال ۱۹۵۳ استاد دانشگاه، حقوقدان و دیپلمات لبنانی است که به عنوان قاضی در دیوان کیفری لاهه خدمت کرده و همچنین بین ژوئیه ۲۰۰۷ تا دسامبر ۲۰۱۷ به عنوان سفیر لبنان و نماینده دائم سازمان ملل در نیویورک خدمت کرده است.

سلام در دوران تصدی خود در سازمان ملل در چندین هیئت لبنانی اعزامی به کنفرانس‌ها و جلسات بین‌المللی از جمله اجلاس سران تغییرات آب و هوا (پاریس ۲۰۱۵ و کپنهاگ ۲۰۰۹) ، کنفرانس بین‌المللی تأمین اعتبار برای توسعه (آدیس آبابا ۲۰۱۵) و اجلاس ریو + ۲۰ در مورد توسعه پایدار مشارکت کرده است.

پیشتر اخباری در خصوص تعویق احتمالی جلسه امروز پنجشنبه پارلمان منتشر شده و اعلام شده بود که هنوز احزاب سیاسی بر سر نامزد جدیدی به توافق نرسیده‌اند.

اما النشرة تأکید کرد: بیش از ۷۵ عضو پارلمان (از مجموع ۱۲۸ کُرسی) چهارشنبه شب تأکید کردند که گزینه آنها برای رایزنی‌های امروز پنجشنبه، حسان دیاب خواهد بود.

بیوگرافی حسان دیاب

«حسان دیاب» در ۶ ژانویه ۱۹۵۹ در بیروت متولد شد و در سال ۲۰۱۱ وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» شد.

دیاب دارای مدرک لیسانس با افتخارات ارتباطات، کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای و دکترای مهندسی کامپیوتر از سال ۱۹۸۵ است. وی در سال ۱۹۸۵ به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در کالج مهندسی و معماری است.
 
یادآوری می‌شود؛ ادامه رایزنی‌های پارلمانی به ساعت سه عصر به وقت محلی موکول شد؛ تا این لحظه حسان دیاب ۲۱ رأی و نواف سلام ۱۲ رأی دارد و ۲۳ نماینده اعلام کرده‌اند به هیچ کسی رأی نخواهند داد.
انتهای پیام
captcha