جریان‌های تکفیری؛ محور همایش مؤسسه آل البیت(ع) تفلیس
کد خبر: 3865605
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸

جریان‌های تکفیری؛ محور همایش مؤسسه آل البیت(ع) تفلیس

گروه بین‌الملل ــ همایش بین‌المللی «نقش معارف دینی در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری» با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در مؤسسه آل البیت(ع) تفلیس، پایتخت گرجستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به منظور توسعه تعاملات علمی بین‌الادیانی و اتحاد و یکپارچگی در برابر گسترش اندیشه‌های افراطی و نفی خشونت و افراط‌گرایی که در زمره مبانی و اصول مشترک ادیان توحیدی است، همایش بین‌المللی «نقش معارف دینی در مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری» با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، اداره مسلمانان گرجستان و دبیرخانه دائمی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری در سالن اجتماعات مؤسسه آل البیت(ع) شهر تفلیس برگزار شد.

در این مراسم که رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان، اداره مسلمانان گرجستان و فرهیختگانی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان، علماء، مفتی‌ها، طلاب و امامان جماعات گرجستان حضور داشتند، بر ضرورت همبستگی و ایجاد وحدت و همدلی پیروان ادیان الهی، همکاری دولت‌های منطقه در مبارزه با افراط گرایی، اقدامات دولت گرجستان و ایران در مبارزه با این جریان‌ها، برگزاری مناسبت‌های علمی و کنفرانس، نقش علما و مراکز دینی در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی، ضرورت اصلاح و تدوین قوانین دولتی در حوزه افراط‌گرایی و آموزش عموم مردم تأکید شد.

حمید مصطفوی، رایزن فرهنگی کشورمان در گرجستان درباره محورهای مورد بحث در این همایش گفت: علل و عوامل مختلف ترویج اندیشه‌های تکفیری و افراطی شامل کشتار بی رحمانه انسان‌ها از همه ادیان‌، تخریب کشورهای اسلامی، از بین بردن امنیت و آرامش در کشورهای مختلف جهان و ایجاد ترس و نگرانی برای مردم و مخدوش‌کردن چهره رحمانی اسلام ناب می‌شود.

تأکید بر مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری

سید جواد قوام شهیدی، سفیر ایران در گرجستان نیز در سخنانی، با اشاره به اهمیت برگزاری این گونه برنامه‌ها گفت: فتنه جریان‌های افراطی و تکفیری نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان خطرناک است و کشورهای منطقه به تنهایی نمی‌توانند با آن مقابله کنند و علاوه بر مقابله نظامی، مقابله علمی و فرهنگی نیز ضروری و با اهمیت است.

وی گفت: امروز جریان‌های افراطی و تکفیری امنیت در منطقه قفقاز جنوبی را نیز به چالش کشیده‌اند و ما شاهد اقدامات و فعالیت‌های آنها در این حوزه جغرافیایی هستیم.

سفیر کشورمان در گرجستان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش بسیار ارزنده‌ای در مخالفت با تروریسم و از بین‌بردن آن ایفا کرده است. مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری مستلزم این است که پیروان ادیان الهی و مذاهب دینی دست در دست یکدیگر با اراده مستمر و خستگی‌ناپذیر سرچشمه‌های تباهی و ظهور جریان‌های افراطی را کشف و ریشه‌های آنها را بخشکانند.

زازا واشاک مازده، مشاور نخست وزیر و رئیس آژانس ادیان گرجستان در سخنانی، گفت: امروزه افراط‌گرایی دینی مشکل کل جهان است. پیداکردن راهکار برای از بین بردن این پدیده شوم نیازمند همکاری کشورهای مختلف همسایه، منطقه و جهان است.

وی از پیروان ادیان الهی خواست با توکل به خداوند یکتا و بهره‌گیری از اشتراکات دینی در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، همکاری مشترک و جدی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‎های افراطی و تکفیری نیز در این همایش از رایزن فرهنگی ایران در گرجستان و رئیس آژانس دولتی ادیان گرجستان و اداره مسلمانان گرجستان که در برگزاری این همایش همکاری کردند، تشکر کرد.

اسلام دین اعتدال است

احمد آردم، نماینده سازمان دیانت ترکیه در سخنان خود، گفت: پیامبر خدا همواره توصیه به اعتدال داشتند و بهترین راه برای معرفی اسلام به دنیا، راه اعتدال است و تمامی مشکلاتی که امروز در دنیای اسلام گرفتار آن هستیم حاصل افراط و تفریط است.

مولوی محمد اسحاق مدنی، عالم اهل سنت نیز با بیان اینکه جریان‌های تکفیری برداشت‌های غلط و نادرست خود را به نام اسلام ترویج می‌دهند، افزود: گروه‌های افراطی و تکفیری آیه‌ای را در قرآن کریم پیدا می‌کنند و بدون اینکه فهم درستی از آن داشته باشند آن را ابزاری برای ترویج اندیشه‌های غلط خود می‌کنند که منجر به افراط و تکفیر می‌شود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با هشدار به جوانان مسلمان گفت: عده‌ای از جوانان فریب وعده بهشت و شعارهای زیبای این گروه‌ها را می‌خورند و وارد این معامله می‌شوند. در حالی که اگر از نتیجه اعمالشان که جنایت علیه مسلمانان، کشتن افراد و تخریب کشورهای اسلامی است، آگاه شوند، هرگز دست به این جنایات نمی‌زنند.

پس از آن، نمایندگان ادیان مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه همدلی و همزبانی و مبارزه با افراطی‌گری و خشونت در منطقه و جهان پرداختند.

بنابر اعلام این خبر، در ادامه همایش چگونگی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، راهکارهای مانند ضرورت آگاه‌سازی مردم به ویژه نخبگان جامعه، لزوم شناخت و طرد دشمنان، گفت‌وگو و تفاهم ادیان الهی، نهادهای دینی و علما بر سر مشترکات و پرهیز از اختلاف‌افکنی، بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و تاریخی در پرتو عبودیت و بندگی در برابر تنها خالق هستی و تمسک به وحدت و همبستگی برای ریشه کنی پدیده شوم تکفیر، جهالت و افراط‌گری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha