اختلاف نظر فقها درباره طرح جدید بانکداری را باید به فال نیک گرفت
کد خبر: 3865900
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
محقق‌نیا:

اختلاف نظر فقها درباره طرح جدید بانکداری را باید به فال نیک گرفت

گروه اقتصاد ــ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: اختلاف نظر میان علما طبیعی است و از این نظر جای نگرانی نیست و اتفاقاً اینهمه حساسیت نسبت به طرح بانکداری، جای خوشحالی دارد و نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی نسبت به طرحی که می‌تواند تغییراتی در اقتصاد کشور ایجاد کند حساسیت دارند و آن را پیگیری می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل چالش‌هایی که اخیراً در مورد طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، میان موافقان و مخالفان این طرح پدید آمده است اظهار کرد: البته اختلاف نظر در میان علما، طبیعی است و از این نظر جای نگرانی نیست و اتفاقاً این‌همه حساسیت نسبت به طرح بانکداری، جای خوشحالی دارد و نشان می‌دهد که حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی نسبت به طرحی که می‌تواند تغییراتی در اقتصاد کشور ایجاد کند حساسیت دارند و آن را پیگیری می‌کنند. از این جهت جای خوشبختی دارد و شایسته تقدیر است

دلایل اختلاف نظر حوزویان درباره طرح بانکداری اسلامی

وی با بیان اینکه نیازمند تغییرات اساسی در نظام بانکی کشور هستیم، افزود: موضوع دیگر درباره امکان تغییرات بنیادین در نظام بانکی به وسیله این طرح است. بنده ضمن تشکر از بانیان طرح که در مجلس و کمیسیون اقتصادی به مدت هفت سال پیگیر این موضوع بودند و بارها تغییراتی در آن ایجاد کردند تا روند مثبت‌تری پیدا کند، باید بگویم که به شخصه اعتقاد دارم این طرح نمی‌تواند تغییرات لازم در فضای بانکی کشور ایجاد کند.

بنده با حاج آقا مصباحی‌مقدم و برخی دیگر از طراحان این اصلاحات در نظام بانکی که صحبت می‌کردم، خودشان هم قبول داشتند که ما نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم اما این طرح را مقدمه اینکار می‌دانستند

محقق‌نیا اظهار کرد: قاعدتاً ما در این حوزه نیازمند اصلاحات عمیقی هستیم و اصلاحات ظاهری کارساز نیست. الان هم قرار است تغییرات ایجاد شود چه خوب است که اصلاحات ساختاری و زیربنای انجام دهیم. بنده با حاج آقا مصباحی‌مقدم و برخی دیگر از طراحان این اصلاحات در نظام بانکی که صحبت می‌کردم، خودشان هم قبول داشتند که ما نیازمند اصلاحات ساختاری هستیم اما این طرح را مقدمه اینکار می‌دانستند.

نیازمند تغییرات بنیادین در نظام بانکی هستیم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: بنده در مورد با این اساتید اختلاف‌نظر دارم چراکه اگر این اتفاق رخ دهد شاید برای سالیان سال در همین ریل کنونی حرکت کنیم. علی‌القاعده اگر تغییرات بنیادین صورت گیرد آثار آن هم بیشتر خواهد بود. البته برای اصلاحات ساختاری و بنیادین، جمع کردن نظرات و ایجاد یک توافق جمعی، سخت‌تر از حتی الان خواهد بود. اکنون برخی اصلاحات شکلی در حال انجام است که اینهمه اختلا‌ف‌نظر در مورد آن وجود دارد اما اگر قرار باشد اصلاحات بنیادین صورت گیرد قطعاً این اختلافات بیشتر خواهد بود.

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با اشاره به ضرورت ورود مسئولان عالی کشور به مسئله اصلاحات ساختاری در نظام بانکی یادآور شد: البته واقعیت این است که چاره‌ای غیر از این نداریم و نباید بدون این اصلاحات بنیادین انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور در مسیر درست حرکت کند. حتماً این اصلاحات هم باید به شکل درست، سلسله‌وار و متوالی انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسد. لازمه این امر این است که سطح مباحث، کارشناسی‌تر شود و کسانی‌که به دنبال اصلاحات ساختاری هستند سعی کنند مسئولان رده‌بالای کشور و حتی اگر لازم بود از شخص رهبر معظم انقلاب کمک بگیرند تا این اصلاحات ساختاری به خوبی در شبکه بانکی انجام شود.

نظام بانکی شرایط تحریم را به خوبی درک نکرده است

وی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این اصلاحات ابراز تمایل کرده‌اند و این اصلاحات را ضروری دانسته‌اند لذا می‌توان چنین شرایطی برای وفاق را ایجاد کرد. نکته دیگر این است که آنچه می‌تواند وضعیت اقتصادی ما را در شرایط تحریم نجات دهد همین اصلاحات در نظام بانکی و پولی کشور است.

محقق‌نیا گفت: نظام بانکی نباید نسبت به وضعیت تحریم بی‌تفاوت باشد. الان اقتصاد و تولید ما دچار مشکل است و همچنان مشاهده می‌کنیم بیش از 50 درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به سمتی غیر از تولید و کشاورزی هدایت می‌شود. این نشان می‌‌دهد که هنوز شرایط سخت تحریم به خوبی درک نشده و این ناشی از همان انجام نشدن اصلاحات ساختاری است و تا این اصلاحات در نظام بانکی کشور انجام نگیرد نمی‌توان توقع داشت که اقتصاد ما به سرمنزل برسد.

لزوم کمک شبکه بانکی به مسئولان بانک مرکزی

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه ادامه داد: اگر سیستم بانکی همکاری نکند، نمی‌شود توقع داشت که با زحمت و هزینه کمتر از این شرایط تحریم عبور کنیم اما اگر سیستم بانکی وارد میدان شده و به اقتصاد کشور و تولیدکنندگانی که در صف مقدم مبارزه اقتصادی هستند کمک کند می‌توان توقع داشت که این شرایط را به سلامت عبور کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان سخنان خود بیان کرد: اگر بانک‌ها وارد گود شوند نه نیازی به مذاکره با آمریکا داریم و نه اینکه سراغ برخی از کشورها برویم که به ما کمک کنند بلکه بهترین کمک به اقتصاد را می‌توانیم از طریق همین سیستم بانکی داشته باشیم. در این شرایط مسئولان بانک مرکزی هم بسیار تحت فشار هستند و سیستم بانکی باید به کمک بانک مرکزی بیاید و یار و همراه آنها باشد تا اقتصاد کشور از این شرایط نجات پیدا کند.

 

انتهای پیام
captcha