چرا مراجع تقلید با قدرت به میدان مقابله با طرح بانکداری اسلامی آمده‌اند
کد خبر: 3865994
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
صمصامی پاسخ می‌دهد:

چرا مراجع تقلید با قدرت به میدان مقابله با طرح بانکداری اسلامی آمده‌اند

گروه اقتصاد ــ سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: چون موضوع ربا در میان است، مراجع تا این میزان به طرح جدید بانکداری واکنش نشان داده‌اند؛ ربا جنگ با خدا و رسول خدا(ص) و خط قرمز ما مسلمانان است. لذا باید به مراجع تقلید حق داد که این‌گونه موضع‌گیری کنند.

حسین صمصامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان دیدگاه‌های خود درباره انتقادات شدید مراجع تقلید در روزهای اخیر از طرح جدید بانکداری بدون ربا پرداخت و گفت: علت مخالفت‌های شدید علما در روزهای اخیر این است که درباره متن این طرح هوشیار شده‌اند و الان برای آنها مسجل شده که اجرای این طرح به معنای تثبیت وضع موجود و تداوم فعالیت ربوی بانک‌ها است؛ به همین دلیل است که با قدرت به میدان مقابله با این طرح آمده‌اند.

طرح جدید بانکداری حاصلی برای اقتصاد ایران ندارد

وی ادامه داد: مسلم است که اجرای طرح جدید بانکداری بدون ربا هیچ حاصلی برای کشور نخواهد داشت. در این مورد هیچ شکی وجود ندارد و بنده تضمین می‌‌دهم که اجرای آن هیچ محصولی برای اقتصاد ایران به بار نخواهد آورد. نکته جالب این است که تمام مسائلی که در ارتباط با بانک در این طرح اشاره شده، چیزهایی هستند که الان در نظام بانکی اجرا می‌شوند.

صمصامی بیان کرد: البته چند بند درباره بانک مرکزی در این طرح آمده که آن هم در شرایط موجود کارساز نخواهد بود. بنابراین بنده واقعاً‌ نمی‌دانم که قانون جدید قرار است چه چیزی را اصلاح کند؟ در واقع طراحان در حال قانونی کردن وضعیت موجودی هستند که در قانون وجود ندارد؛ منظور همان مواردی است که بانک‌ها در چارچوب بخشنامه‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در حال اجرای آن هستند و الان فقط قرار است که این بخشنامه‌ها به صورت قانون دربیایند.

مراجع تقلید طرح جدید را به خوبی مطالعه کرده‌اند

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی باعث شده که مراجع در شرایط کنونی به این طرح بیشتر حساسیت نشان دهند، یادآور شد: چون موضوع بسیار مهمی است، طرح را مطالعه کرده‌اند. همچنین مراجع تقلید مشاوران خوبی دارند که از آن‌ها هم مدد گرفته‌اند. علاوه بر این، افرادی هم نزد آن‌ها رفته و مراجعه عظام تقلید را توجیه کرده‌اند. لذا به این طرح هوشیار داده و در مقابل آن موضع گرفته‌اند.

ما در یک جامعه اسلامی، یا مقلِد هستیم یا مقلَد؛ یعنی یا تقلید می‌کنیم یا مرجع تقلید هستیم. اما در مسائل تخصصی، آنهایی که متخصص هستند نمی‌توانند در موارد تخصصی خودشان تقلید کنند اما بنده مطلع هستم آن آقایانی که اینکار را جلو می‌برند، تخصص چندانی در مسائل بانکی و اقتصادی ندارند لذا باید حداقل جلوی این طرح گرفته شود

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مراجع تقلید بسیار پرتلاش و زحمت‌کش هستند و مطالعه بسیاری هم دارند لذا قطعاً این طرح را مطالعه می‌‌کنند بنابراین چنین ویژگی‌هایی در این افراد هستند که به حد اجتهاد رسیده و مورد قبول حوزه و جامعه علمی و مذهبی کشور قرار دارند و مرجع علمی و دینی هستند و افراد از آنها تبعیت و تقلید می‌کنند.

متولیان اصلاح نظام بانکی باید مراجع را توجیه و قانع کنند

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دست بردن دولت به جیب بانک‌ها برای جبران کسری بودجه اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که الان در کشور ما وجود دارد ناشی از عملکرد بانک است و اکنون هم دولت می‌خواهد کسری منابع خود را از طریق بانک مرکزی جبران کند قطعاً وضعیت موجود به میزان بیشتری تشدید خواهد شد. لذا علما هم از این موضوعات اطلاع پیدا کرده و واکنش نشان می‌دهند.

صمصامی در پاسخ به این پرسش که انتقادات شدید علما در روزهای اخیر نسبت به طرح جدید بانکداری، آینده این طرح را به کدام سمت و سو خواهد برد؟ گفت: بستگی به این دارد که این نگاه علما و مراجع در آن فضایی که این طرح را مورد بررسی قرار می‌دهند مورد قبول واقع شود. صراحت مراجع تقلید درباره طرح بانکداری نشان می‌دهد که باید مراجع را توجیه کنند تا در نهایت آن‌ها تأیید کنند یا اگر نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند، به عنوان تکلیف دینی باید پیرو نظر مراجع تقلید باشند.

دلایل واکنش شدید مراجع تقلید

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما در یک جامعه اسلامی مقلِد هستیم یا مقلَد؛ یعنی تقلید می‌کنیم یا مرجع تقلید هستیم. اما در مسائل تخصصی آن‌هایی که متخصص هستند نمی‌توانند در موارد تخصصی خودشان تقلید کنند. مطلع هستم آن آقایانی که این کار را جلو می‌برند، تخصص چندانی در مسائل بانکی و اقتصادی ندارند. لذا باید حداقل جلوی این طرح گرفته شود تا مراجع درباره این طرح توجیه و با آن همراه شوند، چراکه اگر مراجع دینی به این شدت مخالفت می‌کنند، باید حداقل به حرمت مراجع این طرح را متوقف کنند.

سرپرست اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی در پایان بیان کرد: چون موضوع بانکی و ربا در میان است مراجع تا این میزان واکنش نشان دادند و شاید اگر موضوع دیگری بود با چنین شدتی واکنش نشان نمی‌دادند و ورود نمی‌کردند، اما چون پای ربا به عنوان جنگ با خدا و رسول خدا(ص) و خط قرمز ما مسلمانان در میان است. لذا باید به مراجع تقلید حق داد که این‌چنین موضع بگیرند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha