برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تجلیل شدند
کد خبر: 3866317
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی تجلیل شدند

گروه دانشگاه ــ مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در سال ۱۳۹۸ امروز، سوم دی‌ماه، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در سال ۱۳۹۸ امروز،  سوم دی‌ماه، با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی و جمعی از مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های صنعت، کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از محققان و مدیران جهاددانشگاهی در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد.

حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به اکوسیستم سیاسی کشور و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد تا سرعت پیشرفت توسعه علم و و فناوری کشور بیشتر شود، گفت: یکی از مشکلاتی که در این عرصه داریم طولانی بودن زمان اثبات و توانمندی است. این پروسه بین سه تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا توانمندی خودمان را اثبات کنیم و به تأمین منابع مالی و عقد قرارداد برسیم. برهمین اساس به این نتیجه رسیدیم که اکثر کار‌ها و پروژه‌هایمان را با کارفرما در همه حوزه‌ها انجام دهیم.

وی افزود: هزینه حفظ نیرو و خسارتی که بر اثر از دست رفتن نیروی انسانی در این مدت به بار می‌آید، از دیگر مشکلات اساسی زیست‌بوم علم و فناوری کشور است. همین شرایط به ما می‌گوید که دیگر اقتصاد مقیاس در کشور معنایی ندارد و باید به دنبال رقیب خارجی و ورود به عرصه‌های بین‌المللی برویم.
 
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با تأکید بر اینکه کشور امروز نیاز به اکوسیستم دارد، اظهار کرد: حوزه اقتصاد دانش بنیان با اکوسیستم پیش می‌رود و با پول حرکت نمی‌کند؛ لذا کار ما این است که اکوسیستم را اصلاح کنیم و آن را پیش ببریم. امروز می‌بینیم که در کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس، تکنولوژی را در قالب‌های مختلف وارد می‌کنند؛ برای مثال در دبی، انواع ماشین‌های لوکس و جدید وجود دارد که از کشور‌های دیگر وارد شده‌اند و خانواده‌های متمول بر آن‌ها سوار می‌شوند و فکر می‌کنند که صاحب تکنولوژی این خودرو‌ها هستند، در حالی که این موضوع واقعیت ندارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در ایران هم تا سال‌ها همین رویه وجود داشت و خود من بار‌ها گفته‌ام که قبل از انقلاب یکی از بهترین نیرو‌های هوایی و بزرگ‌ترین اسکادران هواپیمایی بعد از آلمان غربی متعلق به ایران بود؛ اما وقتی جنگ شروع شد فهمیدیم که هیچ نداریم؛ چرا که نه می‌توانستیم تعمیر کنیم نه آموزش دهیم و نه تکنولوژی را‌ه‌اندازی و استفاده از آن‌ها را داشتیم.

وی با بیان اینکه نباید اشتباهات گذشته را تکرار کرد، افزود: نمی‌شود که ما بیش از صد پژوهشکده داشته باشیم، اما امروز حجم قابل توجهی از دارو و واکسن را به کشور وارد کنیم. اینکه دو هفته گذشته آمریکا صادرات کوک سوزن را به ایران تحریم کرد، برایمان ننگ است. برای ما که این همه درس خوانده‌ایم و این همه دانشمند، پژوهشگر و مقاله داریم، نازیباست که در کشور تنها منبع نفت است و صادرات کوک به ایران را تحریم می‌کنند.
 
دیدار با مقام معظم رهبری
محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با اشاره به مهمترین رویداد‌های فناوری جهاددانشگاهی، گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که برای جهاددانشگاهی رخ داد، دیدار با مقام معظم رهبری در سال ۹۷ بود. در این دیدار ۱۵ پروژه جهاددانشگاهی به ایشان معرفی شد.

وی افزود: همچنین ۱۰ طرح برتر جهاددانشگاهی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری در آذرماه سال گذشته رونمایی شد. سال گذشته پیرو جلسه‌ای که با رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ۱۵ میلیون یورو بودجه برای اجراسازی طرح‌ها و پژوهش‌ها به جهاددانشگاهی اختصاص یافت که امیدواریم این بودجه در سال ۹۹ به ۳۰ میلیون یورو افزایش پیدا کند.
 
برج رویان افتتاح می‌شود
حسین بهاروند، برنده جایزه مصطفی ۲۰۱۹ و عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی در این مراسم طی سخنانی با اعلام این خبر که تا دو هفته دیگر برج رویان افتتاح می‌شود، گفت: این برج، خانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه رویان خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ نوآوری‌هایی حمایت می‌شود که در خط مقدم علم بوده یا از اهمیت تجاری‌سازی برخوردار باشد. هشت سال پس از تأسیس مؤسسه رویان، نخستین مقاله این حوزه در سال ۷۸ در یک مجله بین‌المللی منتشر شد. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ مقاله در این حوزه منتشر شده است. درمجموع تاکنون بیش از دو هزار مقاله در حوزه رویان منتشر انتشار یافته است.
 
تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی
در مراسم چهارمین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، برگزیدگان در ۹ بخش پژوهشگر برتر، پژوهشگر جوان، طرح برتر، گروه پژوهشی، مرکز خدمات تخصصی برتر، واحد در حال توسعه برتر، پارک علم و فناوری و مراکز رشد، نشریه، بخش ویژه؛ حامیان در چهار حوزه تخصصی پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی و علوم انسانی، اجتماعی و هنر و ۱۶ واحد سازمانی معرفی و تجلیل شدند.

در بخش پژوهشگر برتر از مرضیه تولایی از پژوهشگاه رویان، الناز میلانی از پژوهشگاه علوم و فناوری مواد غذایی خراسان رضوی و  مسعود عسکری از دانشگاه صنعتی اصفهان تقدیر شد. داورپناه از پژوهشگاه تکنولوژی تولید خوزستان به عنوان پژوهشگر جوان معرفی و تقدیر شد.

در بخش طرح پژوهشی و فناوری از عباس نظری برای ارائه «طراحی و ساخت موتور گیرلس و درایو مربوطه با کاربری در آسانسور» از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، سمیه کاظم‌نژاد برای طرح «استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از خون قاعدگی در درمان نارسایی تخمدانی» از پژوهشگاه ابن سینا و ایرج فیضی با طرح «پیمایش ملی خانواده» از استان البرز تقدیر و تجلیل شد.
 
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری 
بنابر گزارش ایکنا؛ در حاشیه این مراسم نیز تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاددانشگاهی به امضای سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی رسید.
 
انتهای پیام
captcha