به گزارش ایکنا؛ مراسم آغاز پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی با شعار «تمرین زندگی» امروز شنبه، هفتم دیماه، با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیسجمهور و محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه یکی از نیازهای جامعه تمرین عقلانیت و انتخاب بین گزینههاست، گفت: توجه به معیارهای تصمیمگیری، تقسیم کار، مسئولیت، پاسخگویی و ... ضرورت دارد. همه این موارد را میتوان در بازی به بچهها آموزش داد. مشکلاتی که در عرصههای سیاسی، اقتصادی و ... در کشور مشاهده میشود عمدتاً ناشی از ناتوانی در موارد فوق است. اخلاق عملی را کجا باید فراگرفت؟ تصمیم اقتصادی همراه با اخلاق اقتصادی را در کجا باید آموخت؟ اندیشه حداکثر کردن سود و انتخاب اقتصادی موفق در کدام بازیها به کودکان آموزش داده میشود؟ این موارد نیاز به تمرین از دوره کودکی دارد. اگر این مسائل آموخته نشود، وقتی فرد وارد عرصههای اقتصادی میشود و پول کلانی هم در آنجا باشد، باعث لغزش او میشود. باید به واقعیات جدی زندگی در بستر آموزش غیر جدی توجه کرد. این بازی لغوی نیست، بلکه یک بازی جدی است. بازی را باید در زندگی کودکان جدی بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه رابطه دو سویه فرهنگ و اقتصاد را باید مورد توجه قرار داد، ادامه داد: سه گانه ساختار، رفتار و عملکرد در پارادایم حوزه اقتصادی اهمیت دارد. عملکرد اقتصادی منوط به ساختارها و رفتارهاست. مجموع همه اینها اقتصاد را شکل میدهد. اگر به دنبال عملکرد بلندمدت هستیم هم در حوزه ساختار باید کار کنیم و هم رفتار. در قالب بازی و با استفاده از اسباببازی میتوان رفتارهای اقتصادی را از دوره کودکی شکل داد. ارزش دانستن تلاش، نکته بسیار مهمی در این عرصه است. در فرهنگ ما متأسفانه آدم زرنگ را کسی میدانیم که بدون زحمت پولی به دست آورده باشد. ارزش دانستن تلاش مفهومی است که در آیات و روایات ما مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم را میتوان در بازی به بچهها آموزش داد.
نهاوندیان ابراز کرد: کار جمعی، تعاون در تولید، نگاه به بازارهای بیرون داشتن و رویکرد راهحلگرایانه در تمرینها و آموزشهای ما جایگاهی ندارد. اینکه با هر مسئلهای که مواجه میشویم فقط به ذکر مصائب میپردازیم صحیح نیست. مثبتنگری، امیدواری و مفاهیم فرهنگی در کجا باید آموزش داده شود؟ برخی نام جامعه ما را کوتاهمدت گذاشتهاند. اگر سرمایهگذاری در جامعه ما کم است، به دلیل نبود آموزش نگاه بلندمدت است. از طرفی رابطه فرهنگ و اقتصاد دوسویه است. رشد و رفاه در جامعه عامل اصلی جلوگیری از گناه در جامعه است و لازمه اعتلای روحی، فکری و فرهنگی جامعه رشد و رفاه اقتصادی محسوب میشود.
وی با تأکید بر اینکه صنعت اسباببازی باید خیلی جدی گرفته شود، گفت: چین رکورد سه میلیارد دلار در سال را در این صنعت دارد. یعنی سالانه صادرات چین از اسباببازی بیش از صادرات نفت ما در شرایط کنونی است. آیا این صنعت راهی برای مقابله با تحریم نیست؟ با حمایت از بنگاههای کوچک و زودبازده حتماً این صنعت رونق میگیرد. حتما باید واحدی مخصوص این صنعت راهاندازی شود. طرحهای اشتغالزا باید به این حوزه اختصاص پیدا کند. حضور صادرکنندگان ما در نمایشگاههای بینالمللی اهمیت دارد، چرا که رشد فقط با رقابت حاصل نمیشود. صندوق ضمانت صادرات باید حمایت ویژه از این صنعت را در دستور کار خود قرار دهد.
نهاوندیان به حمایت تشکلی در صنعت اسباببازی اشاره کرد و افزود: فعالان صنف اسباببازی باید در تعامل با هم قرار گیرند. همچنین در اتاق اصناف و بازرگانی باید هماهنگی باشد، سخنگو داشته و پیگیر کار باشند. حوزه بازیهای رایانهای که رقمهای عجیب و غریب هم از آن میشنویم، تصور میشود که جانشین عروسک و اسباببازی است، اما این دو مکمل هم هستند. این دو را کنار هم باید دید.
وی گفت: شرایطی در اقتصاد ما وجود دارد که برای مقابله عزتمندانه با تحریم باید از این صنعت استفاده کرد. البته برای صادرات این صنعت هم مانند سایر صنایع برای پرداختها باید فکری کرد. تقویت استفاده از رمز ارزها یکی از راهکارهاست. از طرفی در این صنعت خلاقیتهای شبکهای، محدود شدن به مرزهای سیاسی را درنوردیده است.
جریان یادگیری باید اصولی طراحی شود تا بتوان با آسیبهای متنوعی که نسل آینده را تهدید میکند و هویت افراد را به چالش میکشد، مقابله کرد
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن حضور در این مراسم، فراگیری و یادگیری را مهمترین رفتار انسان دانست و اظهار کرد: تمایز میان گروهها و جوامع در قالب تمایز در یادگیری آنها قابل توضیح است، وضعیت امروز جامعه و فردا با این مفهوم در ارتباط است. اگر میخواهیم تصویری از فردای یک جامعه داشته باشیم باید به سراغ مدرسههای آن برویم.
وی ادامه داد: اگر در برابر پدیدههای طبیعی احساس ناتوانی و ناکارآمدی میکنیم، این مسئله از نظام یادگیری ما نشئت میگیرد. مهمترین دوره یادگیری، کودکی است که بخش عظیمی از شخصیت افراد در این دوره شکل میگیرد. یادگیری از بدو تولد آغاز میشود. جریان یادگیری باید اصولی طراحی شود تا بتوان با آسیبهای متنوعی که نسل آینده را تهدید میکند و هویت افراد را به چالش میکشد، مقابله کرد.
حاجیمیرزایی گفت: کلاس درس تنها موقعیت یادگیری نیست و همه عرصهها محیط یادگیری و فراگیری هستند. در قرآن کریم دعوت به مطالعه خورشید، ماه و ستارگان و ... انسان را برای یادگیری تجهیز و هدایت میکند که درک روشنتری از حیطه یادگیری داشته باشد. یکی از جذابترین عرصههای یادگیری که با روح انسان سر و کار دارد، بازیها و اسباببازی است که تخیل را رشد و خلاقیت را توسعه میدهد و تمرینی برای زندگی است. بازی همچنین باعث بهبود تعاملات اجتماعی کودکان شده و محلی برای نمایش و پرورش احساسات آنهاست. بازی تمرکز ایجاد میکند و مهارتهای حرکتی آنان را توسعه میبخشد و با شادی همراه است. بازی یکی از اساسیترین ابزارهای مهم توسعه یادگیری در کودکان است و تجربه زیست آنها را شخصیسازی میکند و به آنها حل خلاقانه مسائل را آموزش میدهد.
به گفته حاجی میرزایی؛ بازی و اسباببازی فقط برای تفریح و لذت نیست و کارکردهای عمیق تربیتی و آموزشی دارد و فرصت بیبدیلی برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی و افرادی است که در حوزههای دانشبنیان فعالیت میکنند. امروز، سهم تجارت در صنعت اسباببازی در دنیا بعد از مواد مخدر و تسلیحات، رتبه سوم را داراست.
اتاقهای اسباببازی در برخی مدارس راهاندازی شدهاند
وی با تأکید بر اینکه این صنعت نیازمند خلاقیت و نوآوری است، چرا که میتوان از این مسیر به اقتصاد جانی دوباره بخشید، گفت: اکنون اتاقهای اسباببازی در برخی مدارس راهاندازی شدهاند و امیدواریم خلاقان و نوآوران از این فرصت استفاده کنند.
انتهای پیام
(gamingtools)
فروشگاه اسباب بازی
http://www.gamingtools.ir