حضور فعالانه اساتید در جشنواره‌های قرآنی مشوق دانشجوست
کد خبر: 3867272
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
رتبه دوم رشته حفظ کل جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت:

حضور فعالانه اساتید در جشنواره‌های قرآنی مشوق دانشجوست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رتبه دوم رشته حفظ کل جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر این موضوع تأکید کرد که اگر برای حضور فعالانه اساتید در جشنواره‌ها و فعالیت‌های قرآنی تشویق‌های خوبی صورت گیرد، همین حضور مشوق دانشجو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسام فیوضی‌رزگی، اهل شهرستان تربت حیدریه و از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان است. این حافظ قرآن چندی پیش توانست رتبه دوم رشته حفظ کل را در بخش دانشجویان بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن خود کند.

فیوضی در شهرستان تربیت حیدریه به دنیا آمد و از همان کودکی با آیات الهی کلام‌الله مجید نزد پدر و مادر خود آشنا شد و سپس، با حضور در جلسات اساتید قرآنی توانست ظرف مدت سه سال حافظ کل قرآن شود.

این حافظ کل قرآن در مسیر آموزش از محضر اساتیدی همچون احمد مرادی، محسن صادقیان و علی زاهدی در شهرستان تربت حیدریه بهره‌های فراوان برده است و حفظ قرآن خود را مدیون این اساتید می‌داند.

فیوضی، که هم‌اکنون در رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه تحصیل می‌کند، سه سال است که در مسابقات دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین، جشنواره ملی دانشجویان شرکت می‌کند. او در سال اول موفق به کسب رتبه دوم جشنواره وزارت بهداشت و نیز رتبه سوم جشنواره ملی دانشجویان در رشته حفظ 10 جزء شد. وی همچنین، سال گذشته نیز موفق شد که رتبه اول جشنواره وزارت بهداشت و جشنواره ملی دانشجویان کشور در رشته حفظ 20 جزء را از آن خود کند. حسام طی سال جاری نیز توانست رتبه دوم رشته حفظ کل جشنواره وزارت بهداشت را به دست آورد. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این حافظ کل قرآن را می‌خوانید.

ایکنا ــ وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه شما چگونه است؟ اساتید و دانشجویان به ویژه قشر پزشک و کادر درمان تا چه میزان با قرآن انس دارند؟

به شکرانه الهی، مسئله انس با قرآن در سطح دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه تربت حیدریه که بنده در آن حضور داشته و تحصیل می‌کنم، کاملاً محسوس بوده و این امر در حال افزایش است. البته مسابقات قرآن حالت ویترین دارد و نمی‌توان به طور کامل در مورد آن قضاوت کرد که میزان انس افراد حاضر در مسابقات چه حد است. در بحث حضور در مسابقات مختلف قرآن، تعداد ثبت‌نامی‌ها در دانشگاه در قیاس با گذشته افزایش فراوانی داشته است. امروز حتی اساتید دانشگاه نیز استقبال بسیار زیادی از مسابقات قرآن دارند و بسیاری از ایشان نیز توانسته‌اند در سطح کشوری رتبه‌های فراوانی به دست آورند.

ایکنا ــ مسئولان دانشگاه چقدر به دنبال شناسایی نخبگان قرآنی هستند و از آنان حمایت می‌کنند؟

مسئولان دانشگاه ما در شهرستان تربت حیدریه تا آنجایی که امکان دارد تلاش خود را جهت شناسایی و پرورش نخبگان قرآنی انجام می‌دهند. البته قرآن کریم در کل در سطح جامعه ما مهجور است و باید بیش از پیش به آن پرداخت.

با توجه به اینکه استاد علی زاهدی که از معلمان و مربیان خوب قرآنی در شهرستان تربت حیدریه است، به عنوان کارشناس قرآنی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه نیز فعالیت می‌کند،‌ برنامه‌های قرآنی بسیار خوبی در سطح دانشگاه اجرا می‌شود و با اینکه دانشگاه ما کوچک است، تاکنون توانسته‌ایم چند رتبه کشوری را در مسابقات قرآن مختلف به دست آوریم.

ایکنا ــ بهترین مکان در دانشگاه برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها کجاست؟ آیا اصلاً باید مکان و نهادی را به این امر اختصاص داد یا باید به حرکات خودجوش دانشجویی دل بست؟

اگر کانون‌های قرآنی در مساجد یا نمازخانه‌های دانشگاه‌ها ایجاد شود، بازدهی قرآنی نیز در سطح دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد. برای مثال ما چنین کانونی را در محل نمازخانه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ایجاد کرده و برنامه‌های مختلف قرآنی را همچون محافل انس با قرآن و دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. همین مسئله باعث توسعه فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه ما شده است.

درباره حرکات خودجوش نیز باید اشاره کنم که قطعاً این حرکات، مقدمه و اصلی‌ترین حرکت در مسیر قرآنی دانشگاه‌هاست، ولی لازم است نهاد خاصی برای این گونه امور در دانشگاه‌ها اختصاص پیدا کند تا حرکات خودجوش دانشگاهی به سرانجام برسد، نه اینکه شور و حالی که برای انجام حرکات خودجوش وجود دارد، به دلیل نبود برنامه‌ریزی و نداشتن برنامه مدون بدون نتیجه باقی بماند.

ایکنا ــ این فعالیت‌ها چه میزان نیاز به بودجه دارد و بدون بودجه به صورت جهادی نیز می‌توان فعالیت‌ قرآنی داشت؟

انجام هر فعالیت و اقدامی به بودجه نیاز دارد. البته برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را تا حدودی می‌توان با اجرای برنامه‌های جهادی، برنامه‌ها به پیش برد ولی برای اجرای برنامه‌های تأثیرگذارتر و بهتر حتماً باید بودجه خاصی را در نظر گرفت.

هر چقدر میزان دسترسی به بودجه کافی برای برنامه‌های مختلف وجود داشته باشد، میزان اثرگذاری برنامه‌های مختلف قرآنی به ویژه در میان دانشجویان جهت تشویق و جذب ایشان به فعالیت‌های قرآنی نیز بیشتر خواهد شد. می‌توان با بهره‌گیری مناسب و بهینه از بودجه‌های قرآنی، میزان مشارکت دانشجویان در امور قرآنی را افزایش داد.

ایکنا ــ اکنون که از دانش قرآنی مطلوبی برخوردارید، حاضرید با گذراندن دوره‌های تربیت مربی در جمع دوستان و دانشگاهیان به عنوان معلم قرآن شناخته شوید؟

تاکنون در دو دوره تربیت مربی قرآن نیز شرکت کرده‌ام و این آمادگی را دارم که خادم دانشجویان در دانشگاه باشم و داشته‌های قرآنی خود را به آنان ارائه دهم. البته تاکنون نیز طی چندین جلسه در دانشگاه در خدمت دانشجویان بوده‌ام و برنامه‌های مختلف قرآنی را در سطح دانشگاه برگزار کرده‌ام.

همچنین، در جلسات مختلف قرآنی شهرستان تربت حیدریه نیز شرکت می‌کنم و همواره خود را شاگرد همیشگی مکتب قرآن و اهل بیت(ع) می‌دانم. امیدوارم که روند گرایش به قرآن کریم روزبه‌روز در دانشگاه‌های ما سرعت بیشتری یابد و تمامی دانشگاه‌های کشور منور به نور آیات الهی قرآن کریم شوند.

ایکنا ــ آیا مدت زمان حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای فراگیری قرآن است؟

دانشجویانی که وارد دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شوند، از حداقل دو سال در مقطع کاردانی تا حداکثر هفت سال در مقطع پزشکی مشغول به تحصیل هستند و می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و در کنار تحصیل، به فراگیری قرآن نیز بپردازند و پس از فراگیری آموزش‌های قرآنی، دانش قرآنی خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

اکنون دانشجویان فراوانی در دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی علاقه فراوانی دارند که در مسیر قرآن قرار گیرند و باید زمینه لازم برای ورودشان به این مسیر فراهم شود.

انتهای پیام
captcha