تسهیل ورود داعشی‌ها به عراق؛ هدف راهبردی آمریکا از حمله به حشدالشعبی  
کد خبر: 3867701
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

تسهیل ورود داعشی‌ها به عراق؛ هدف راهبردی آمریکا از حمله به حشدالشعبی  

گروه بین‌الملل ــ «جمعه العطوانی» با اشاره به استقرار حشدالشعبی در مرزهای غربی عراق با سوریه و ممانعت از ورود تروریست‌های داعش به داخل این کشور، تصریح کرد: آمریکا تلاش می‌کند با حمله به نیروهای بسیج مردمی، این گروه را تضعیف و زمینه را برای نفوذ داعشی‌ها به خاک عراق تسهیل کند.

به گزارش ایکنا؛ چند فروند پهپاد آمریکایی شامگاه یکشنبه، ۸ دی‌ماه، پایگاه‌های حشدالشعبی را در شهرستان «القائم» واقع در غرب عراق و در مرز این کشور با سوریه هدف قرار دادند. در این حمله هوایی مقر اصلی گردان‌های حزب‌الله در القائم و تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ حشدالشعبی مورد هدف قرار گرفت.
 
«جواد کاظم الربیعاوی»، از مسئولان حشدالشعبی عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار شهدای حمله متجاوزانه پهپادهای آمریکایی به دو مقر فرماندهی حشدالشعبی به ۲۵ شهید و ۵۱ مجروح افزایش یافته است و با توجه به وجود مجروحانی که در شرایط وخیمی به سر می‌برند و دچار مجروحیت‌های شدیدی شده‌اند، امکان افزایش تعداد شهدا وجود دارد.
 
به دنبال این حمله، مقامات بلندپایه عراقی از جمله «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی، و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، نسبت به تجاوز آشکار آمریکا واکنش نشان داده و این اقدام را محکوم کردند.
 
حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق و برخی جریان‌های سیاسی از جمله ائتلاف «الفتح»، سازمان «بدر» و جنبش «عصائب اهل الحق» نیز این تجاوز را محکوم کرده و حضور آمریکا در این کشور را تهدیدی جدی دانستند.
 
«ابومهدی المهندس»، معاون تشکیلات حشدالشعبی نیز با محکوم کردن حمله به مقرهای این تشکیلات، به نیروهای آمریکایی هشدار داد که پاسخ بسیج مردمی بسیار سخت خواهد بود.
 
در همین زمینه، «جمعه العطوانی»، کارشناس و تحلیلگر سیاسی عراق و مدیر مرکز مطالعات و تحلیل سیاسی «افق» این کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، تأکید کرد: بدون شک حضور نیروهای حشدالشعبی در جبهه‌های غربی عراق، با هدف صیانت از کشور و جلوگیری از نفوذ گروه تروریستی داعش به این مناطق از خاک سوریه است، این در حالی است که نیروهای آمریکایی از سمت سوریه بر این مناطق تسلط یافته و تلاش می‌کنند ورود گروه‌های تروریستی به عراق را تسهیل کنند، بنابراین تلاش آمریکا برای ضربه‌ زدن به مواضع حشدالشعبی در شهرستان «القائم» و غرب موصل، برای فشار آوردن به فرماندهان نیروهای مسلح عراق است تا گروه‌های حشدالشعبی را مجبور به عقب‌نشینی از این مناطق کنند و در نتیجه ورود تروریست‌های داعشی تحت حمایت آمریکا به این مناطق تسهیل شود.
 
وی تصریح کرد: نیروهای حشدالشعبی در مرزهای غربی عراق به ویژه منطقه «القائم» در استان الانبار که از نظر جغرافیایی نقطه ارتباط میان استان «الانبار» عراق و سوریه است، حضور دارند و این حضور، طرح آمریکا در ارتباط دادن این منطقه به خاک سوریه را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین آمریکا مجبور است که حشدالشعبی را از میان بردارد.
 
العطوانی افزود: از سوی دیگر، آمریکایی‌ها طی دو ماه اخیر با ایجاد ناآرامی در تظاهرات مردم عراق، تلاش کردند که فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را به ضرورت عقب‌نشینی حشدالشعبی قانع کنند، اما آگاهی و هوشیاری فرماندهی کل نیروهای مسلح، از اجرای نقشه آمریکا جلوگیری کرد.
 
این تحلیلگر سیاسی عراق ادامه داد: آمریکا تلاش می‌کرد که از سوی غرب عراق به حشدالشعبی حمله و فضا را برای ورود گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود آماده کند تا تروریست‌ها بار دیگر در این مناطق دست به عملیات تروریستی بزنند.
 
جمعه العطوانی در ادامه به حقایقی درباره حمله پهپادی آمریکا به مواضع حشدالشعبی اشاره کرد و گفت: نکته اول این که این تجاوز آشکار و اعتراف آمریکا به این اقدام جنایتکارانه، روشن می‌سازد که آمریکا به ملت‌ها و دولت‌ها احترام نمی‌گذارد و قائل به حاکمیت و استقلال این کشورها نیست، بلکه با ملت‌های جهان اسلام به مثابه برده رفتار می‌کند.
 
وی افزود: نکته دومی که می‌توان از این حمله دریافت، این است که آمریکا در گذشته ادعا می‌کرد با هدف آموزش نظامی و ارائه مشاوره به نیروهای عراقی، وارد این کشور شده است، اما این حرف، ادعایی کذب است و آمریکا تنها برای ضربه‌زدن به نیروهای نظامی عراق به این کشور آمده و خود نیز به این مسئله اذعان دارد.
 
العطوانی درباره نکته سوم این حمله نیز گفت که توافقنامه‌ای موسوم به «توافقنامه استراتژیک» میان عراق و آمریکا نوشته شده است که آمریکا را ملزم می‌کند تا در صورت تعرض به عراق از سوی هر یک از کشورها، از عراق حمایت کند؛ اما آمریکا امروز از این توافقنامه علیه منافع عراق استفاده می‌‌کند و عراق اکنون مورد تجاوزات آمریکا - که خود، یکی از طرف‌های این توافقنامه است - قرار می‌گیرد.
 
این تحلیلگر سیاسی عراقی در توضیح نکته چهارم افزود: حمله به حشدالشعبی با این وقاحت و وحشی‌گری، بیش از آنکه هدفش کشتار شماری از مبارزان عراقی باشد، دارای ابعاد سیاسی و استراتژیک است. زیرا نیروهای حشدالشعبی در مرزهای غربی عراق به ویژه منطقه «القائم» در استان الانبار که از نظر جغرافیایی نقطه ارتباط میان الانبار و سوریه است، حضور دارند و این حضور، طرح آمریکا در ارتباط دادن این منطقه به خاک سوریه را با مشکل مواجه می‌کند، لذا موجب استقرار نیروهای آمریکایی در آن منطقه شده است.
 
وی اضافه کرد: همچنین آمریکا می‌خواهد خط امدادرسانی نظامی و جغرافیایی میان ایران، سوریه و لبنان را قطع کند، اما وجود حشدالشعبی در غرب عراق، مانع از قطع این امدادرسانی است؛ لذا واشنگتن تلاش می‌کند که با ضربه‌زدن به حشدالشعبی و مجبور کردن نیروهای بسیج مردمی به عقب‌نشینی از این مناطق، نیروهای زمینی آمریکا بر این منطقه تسلط یابند.
 
العطوانی در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: همانطور که مشخص است، منطقه «التنف» که در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن واقع شده و از سال ۲۰۱۶ به اشغال نیروهای آمریکایی درآمد، از نظر جغرافیایی رابط میان مرزهای عراق، سوریه و اردن است و یک منطقه مهم استراتژیک برای آمریکا محسوب می‌شود. لذا آمریکا قصد دارد ارتباط منطقه غرب الانبار و موصل با شرق سوریه و اردن را قطع کرده و آن را بر اساس طرح معامله قرن، به منطقه‌ای جایگزین برای اسکان آوارگان فلسطینی تبدیل کند. اما وجود حشدالشعبی در این مناطق مانع رسیدن آمریکا به اهداف پلید خود است.

انتهای پیام
captcha