طرح جدید بانکداری تنها شانس اصلاح نظام بانکی است/ دلایل مخالفت بانک مرکزی
کد خبر: 3869066
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

طرح جدید بانکداری تنها شانس اصلاح نظام بانکی است/ دلایل مخالفت بانک مرکزی

گروه اقتصاد ــ یوسفیان‌ملا با تأکید بر اینکه طرح جدید بانکداری تنها شانس اصلاح نظام بانکی است، اظهار کرد: اگر این طرح اجرا نشود، بعید است که دولت به این زودی‌ نظام بانکی را تغییر دهد و این وضعیت غیرقابل قبول در سیستم بانکی برای سالیان سال ادامه خواهد یافت.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا و تصویب کلیات آن در صحن علنی مجلس پرداخت و گفت: همانگونه که می‌دانیم، طرح‌ها از مجلس شروع می‌شود و در واقع ساخته و پرداخته نمایندگان مجلس است، اما باید دانست که اگر دولت با طرح‌های مجلس موافق نباشد، معمولاً‌ به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، چراکه اجرای این طرح‌ها برعهده دولت است.

لوازم موفقیت‌ طرح‌های مجلس

وی با اشاره به شرایطی که یک طرح باید در مجلس داشته باشد، ادامه داد: البته طرح‌هایی هم که در مجلس شورای اسلامی آماده می‌شوند، باید مقدماتی داشته باشند؛ از جمله اینکه اصل 75 قانون اساسی رعایت شده و بار مالی نداشته باشد، چراکه اگر بار مالی داشته باشد، طبیعی است که شورای نگهبان هم آن را رد خواهد کرد.

یوسفیان‌ملا با بیان اینکه نظر دولت درباره طرح جدید بانکداری باید اخذ شود، ابراز کرد: به طور کلی، تجربه نشان داده که اگر دولت در صحن علنی مجلس با چنین طرح‌هایی موافق بود و نظر مثبت خود را نشان داد، آن طرح به نتایجی خواهد رسید، وگرنه اگر این اتفاق رخ ندهد و یک‌طرفه باشد و به دولت تحمیل شود، به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

قانون کنونی نظام بانکی فرسوده و خسته‌کننده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: نکته دیگر این است که این طرح حداقل از قانونی که در شرایط کنونی اجرا می‌شود بهتر است و اجرای طرح جدید ما را از این شرایط کنونی خلاص خواهد کرد. چارچوب نظام بانکی ما قدیمی، فرسوده، خسته‌کننده و واقعاً جان‌فرساست. لذا اجرای طرح جدید می‌تواند به این وضعیت پایان دهد، چراکه طرحی قابل قبول و آماده شده و حرکتی مثبت است.

مسئولان بانک مرکزی معتقدند که این طرح باعث فلج شدن بانک‌ها خواهد شد. البته کاش با دولت توافق می‌شد تا به صورت لایحه به مجلس ارائه شود. اگر لایحه ارائه شود، چون دولت دخالت مستقیم در لایحه دارد و بار مالی آن هم مشکلی ندارد، بنابراین بسیاری از مشکلات سیستم بانکی هم برطرف خواهد شد

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مزایایی که طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا دارد، اظهار کرد: نظراتی که بانک مرکزی در این باره داشته، چندان در مقابل طرح نبوده است و می‌توان این نظرات را هم با طرح تلفیق کرد و در واقع به توافق با مسئولان بانک مرکزی دست یافت، اما متأسفانه تاکنون این توافق حاصل نشده است. لذا معتقدم الان تنها شانسی که برای تغییر نظام بانکی وجود دارد، همین طرح است. اگر این طرح هم اجرا نشود، بعید است که دولت به این زودی‌ نظام بانکی را تغییر دهد و در نتیجه این وضعیت غیرقابل قبول در سیستم بانکی برای سالیان سال ادامه خواهد یافت.

لزوم جلب نظر بانک مرکزی درباره طرح جدید بانکداری

منتخب مردم آمل در خانه ملت درباره مخالفت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در صحن علنی مجلس بیان کرد: بانک مرکزی معتقد است که اولاً با طرح جدید، نظارت ما کمتر خواهد شد. ثانیاً بانک‌ها نمی‌توانند با اجرای این طرح دوام بیاورند و دچار چالش خواهند شد و توان پشت سر گذاشتن چالش‌ها را هم نخواهند داشت.

یوسفیان‌ملا درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی با طرح آماده شده از سوی مجلس برای اصلاح نظام بانکی گفت: در واقع مسئولان بانک مرکزی معتقدند که این طرح باعث فلج شدن بانک‌ها خواهد شد. البته کاش با دولت توافق می‌شد تا به صورت لایحه به مجلس ارائه شود. اگر لایحه ارائه شود، چون دولت دخالت مستقیم در لایحه دارد و بار مالی آن هم مشکلی ندارد، بنابراین بسیاری از مشکلات سیستم بانکی هم برطرف خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار کرد: الان بسیاری از کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح بار مالی زیادی دارد. بنابراین خیلی سخت است که به نتیجه برسند، اما ای کاش که با بانک مرکزی هم توافق می‌شد تا به جایی می‌رسید. هنوز امیدواریم که دست‌اندرکاران این طرح، که زحمت زیادی هم کشیده‌اند، نظرات بانک مرکزی را جلب کنند تا طرح به نتیجه برسد، چراکه موقعیت این‌چنینی به راحتی پیش نخواهد آمد و ممکن است مشکلات نظام بانکی بیشتر بشود.

انتهای پیام
captcha