ترور سردار سلیمانی منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است
کد خبر: 3869161
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با ایکنا:

ترور سردار سلیمانی منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است

گروه بین‌الملل ــ اردشیر پشنگ، کارشناس روابط بین‌الملل و مسائل خاورمیانه و عراق، اظهار کرد: ترور سردار سلیمانی در شرایطی که انباشتی از بحران در منطقه وجود دارد، بحران‌های موجود را جدی‌تر و منطقه را به انبار باروتی تبدیل کرده است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

ترور سردار سلیمانی منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است/ ادیت شدهبه گزارش ایکنا؛ تحلیلگران معتقدند که این اقدام دولت آمریکا باعث شده است بیش از هر زمان دیگری تنش‌ها به نقطه آغاز یک رویارویی گسترده مستقیم یا غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در منطقه نزدیک شود.

برخی کارشناسان نیز عقیده دارند که این اقدام آمریکا که در راستای فشار بر ایران و با هدف کاهش حضور و نفوذ ایران در عراق انجام شد، به طور کامل نتیجه‌ای برخلاف انتظار واشنگتن دارد و حضور ایران در عراق بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر سلسله اقداماتی که دولت ترامپ پس از این ترور انجام داد، از جمله اعزام نیروهای نظامی بیشتر به پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه و خلیج فارس، به طور کامل در تضاد با وعده‌های ترامپ برای کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بوده و ممکن است شانس انتخاب مجدد وی را در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا به خطر بیندازد.

ایکنا درباره ترور سردار سلیمانی و پیامدهای این اقدام آمریکا گفت‌وگویی با اردشیر پشنگ، کارشناس روابط بین‌الملل و مسائل خاورمیانه و عراق، انجام داده است که در ادامه می‌آید.

ایکنا - هدف اصلی آمریکا از به شهادت رساندن سردار سلیمانی چه بوده است؟

در پاسخ به این سؤال باید به این نکته اشاره کرد که آمریکایی‌ها به ادعای خود به دنبال یک اقدام پیش‌دستانه بودند تا بتوانند سطح تنش رو به افزایش در عراق را، که دلیل آن حضور نیروهای آمریکایی‌ در این کشور است، کاهش دهند. برداشت آمریکا این بود که گروه حشد الشعبی بعد از حمله به سفارت آمریکا در عراق و با توجه به حمایت ایران از این گروه فشار را بر دولت واشنگتن بیشتر کرده است. آمریکایی‌ها مدعی هستند که برنامه‌ریزی و مدیریت حملات علیه نیروهای آمریکایی با ایران بوده است.

به باور من، این اقدام تنش میان ایران و آمریکا را در منطقه تداوم می‌بخشد و ترامپ خواسته است با این کار ضربه‌ای جدی به ایران وارد کند تا ایران روند فشار بر آمریکا را از طریق بازی با کارت‌های خود در منطقه (گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه) تغییر دهد. از طرف دیگر هدف آمریکا این بود که با فشاری ناگهانی به ایران این کشور را وارد سیکل مذاکره با خود کند.

بدین منظور سفیر سوئیس به عنوان نماینده و حافظ منافع آمریکا در ایران پیامی را از طرف مقامات آمریکایی به مقامات ایرانی انتقال داد. هرچند از محتوای این پیام اطلاعی در دست نیست اما به نظر می‌رسد که آمریکا می‌خواهد هم‌زمان با موضع ترامپ درباره ایران و گفتن اینکه ایران هرگز در هیچ مذاکره‌ای نباخته است (یکی از توئیت‌های اخیر ترامپ درباره ایران)، به این کشور شوک وارد و ایران را بار دیگر وارد مذاکره کند.

ایکنا - واکنش‌ها به این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اقدام ترامپ حتی در جامعه آمریکا و در میان رهبران میانه‌رو حزب جمهوری‌خواه و رهبران حزب دموکرات مانند جو بایدن و نانسی پلوسی باعث شده آنها نگرانی شدیدی در این باره ابراز کنند. نانسی پلوسی بر این نکته تأکید کرد که این اقدام با مجلس نمایندگان هماهنگ نشده و ترامپ نمی‌بایست این کار را انجام می‌داد.

ترور سردار سلیمانی از نظر حقوق بین‌الملل تجاوز به خاک عراق و ترور به حساب می‌آید. بسیاری از کشورها با احتیاط با آن برخورد  و کشورهایی مانند روسیه و چین این اقدام را محکوم کرده‌اند. کشورهای اروپایی هم ابراز نگرانی و اعلام کرده‌اند که این کار می‌تواند شعله جنگ را در منطقه روشن کند. در داخل ایران هم این موضوع موجی را به وجود آورده و در سطح منطقه هم بسیاری از کشورها و متحدان ایران با این اقدام مخالفت کرده‌اند.

ایکنا - آینده منطقه پس از ترور سردار سلیمانی به کدام سمت می‌رود؟

می‌توان گفت که این اقدام سطح تنش را در منطقه افزایش داده و دو‌چندان کرده است. ترور سردار سلیمانی باعث شده احتمال به وجود آمدن جنگی غیرضروری در منطقه ‌بالا برود. واکنش‌ها به این اقدام آنچنان شوک‌آلود و پیش‌بینی‌ناپذیر است که می‌تواند منطقه را به سوی بی‌ثباتی بیشتر ببرد. ترور یک ایرانی که مقام رسمی و وجاهت منطقه‌ای داشت، یک اقدام تقریباً بی‌سابقه بوده و این مسائل باعث شده در شرایطی که انباشتی از بحران در منطقه وجود دارد، وضعیت بحران‌های موجود را جدی‌تر کند و منطقه را به انبار باروتی تبدیل کرده است که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

گفت‌وگو از محمد حسن گودرزی

انتهای پیام
captcha