جنگ‌طلبی ترامپ و تحلیل نیویورک تایمز
کد خبر: 3869203
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷

جنگ‌طلبی ترامپ و تحلیل نیویورک تایمز

گروه بین‌الملل ــ نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت: اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سلیمانی بدون مشورت با کنگره آمریکا، نگرانی نمایندگان کنگره را برانگیخته و باعث انتقادات شدید آنها به این اقدام شده است. برخی تحلیلگران آمریکایی معتقدند که کنگره این کشور باید مانع از اقدامات غیرعاقلانه و جنگ‌طلبی ترامپ شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از نیویورک تایمز، شورای سردبیری نیویورک تایمز در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت: ترامپ باید در ادعای مقامات دولت خود، که مدعی است ترور سردار سلیمانی تهدید‌های ایران را از بین برده، شک کند.

ترامپ بامداد امروز، 15 دی ماه، با اشاره به این حرکت تروریستی در توئیتی نوشت: این اقدام به منزله هشدار به ایران است که اگر به آمریکایی‌ها یا دارایی‌های آمریکا حمله کند، 52 نقطه در ایران (به نشانه 52 گروگان آمریکایی در جریان تسخیر سفارت آمریکا در تهران) را که برخی از آنها برای ایران و فرهنگ این کشور بسیار مهم هستند هدف‌گیری می‌کنیم و ایران ضربه بسیار سریع و سختی خواهد خورد.

در ادامه این مقاله این سؤال مطرح شده که چرا تهدید توئیتری ترامپ لازم بود؟ آیا ترور سردار سلیمانی برای از بین‌ بردن تهدیدهایی که ترامپ مدعی آن است کافی نبود؟ به عقیده نویسندگان، به نظر می‌رسد ترور قاسم سلیمانی هیچ تهدیدی را از بین نبرده است. اگر این‌گونه بود چرا وزارت خارجه آمریکا باید به شهروندان این کشور توصیه کند که عراق را ترک کنند؟

به نوشته این تحلیلگران، هدف قرار دادن مکان‌های فرهنگی از نظر بین‌المللی جنایت جنگی به شمار می‌رود. البته وقتی پای ارتکاب جنایت جنگی از سوی آمریکایی‌ها به میان می‌آید، ترامپ بسیار با گذشت می‌شود.

به عقیده تحلیلگران این روزنامه، یک دلیل برای اینکه رؤسای‌ جمهور پیشین آمریکا از ترور قوی‌ترین فرمانده نظامی ایران خودداری کردند وجود داشت و آن «توانایی ایران برای پاسخ از طریق جنگ نامتقارن» بود.

در این تحلیل آمده است: ترامپ با اعلام اینکه به هر نوع حمله به آمریکایی‌ها با حمله هوایی پاسخ می‌دهد خط قرمزی را ترسیم کرده که ایران نمی‌تواند از آن رد شود. در مقابل ایران بر شبکه‌ا‌‌ی از متحدان خود در یمن، سوریه، عراق و لبنان تکیه خواهد کرد. آیا آنها باید به خط قرمز ترامپ احترام بگذارند؟ در میان این نیروها، افراد بی‌باکی هستند که از ترور سردار سلیمانی به خشم آمده‌اند.
 
به ادعای نویسندگان این مقاله حتی طی جنگ آمریکا در عراق، که صدها سرباز آمریکایی با «سلاح‌های ایرانی» کشته شدند، کنترل کردن نیروهای شبه‌نظامی برای آمریکا بسیار سخت بود. ترامپ نمی‌تواند مانع عبور کل منطقه از خط قرمز خود شود زیرا این امر احتمال جنگ را بالا می‌برد، اما ایران می‌تواند غیرمستقیم و با قدرت از طریق ابزارهای جنگ سایبری، حمله به متحدان آمریکا در منطقه، قطع تجارت در این منطقه و تهدید آمریکا در عراق و جاهای دیگر به این اقدام آمریکا پاسخ دهد.

نانسی پلوسی، رهبر کنگره آمریکا، نیز با انتقاد از تصمیم بسیار غیرمعمول دولت ترامپ برای عدم ارائه اسناد مربوط به دلیل این حمله به کنگره، گفته است:‌ این تصمیم نگرانی ما را برانگیخته و نشان می‌دهد کنگره و مردم آمریکا درباره امنیت ملی در بی‌خبری نگه داشته شده‌اند.
 
در حال حاضر چندین نماینده کنگره بر روی لایحه‌ای کار می‌کنند که مانع جنگ از سوی کاخ سفید بدون اجازه کنگره می‌شود.

نویسندگان این مقاله در پایان نوشته‌اند: بحران بین ایران و آمریکا هنوز به نقطه بدون بازگشت نرسیده است و گوش دادن به نظرات منطقی و عاقلانه می‌تواند مانع این امر شود.
 
انتهای پیام
captcha